printlogo


کد خبر: 235072تاریخ: 1400/6/28 00:00
چرا چلسی مدعی اول قهرمانی در لیگ برتر است
پول نه، استراتژی!

جاه‌طلبی‌های مرد آلمانی نیمکت چلسی درست بعد از شوت آخر مندی در فینال فصل قبل لیگ قهرمانان شروع شد؛ وقتی سوت پایان به صدا درآمد و چلسی برای دومین بار بر بام اروپا ایستاد.
برای توخل، شادی قهرمانی به حرکات خاصش در رختکن بعد از قهرمانی محدود شد و به قول خودش رفت تا برای آینده برنامه بریزد؛ برنامه‌ای که در باشگاهی با مکانیزم اصولی و تمول چلسی، معمولاً درست شروع می‌شود و عالی به پایان می‌رسد.
 
تابستانی متفاوت
پروژه فصل 2022-2021 برخلاف اکثر تابستان‌های دوران حکومت آبراموویچ از داخل مستطیل سبز شروع شد؛ از سوپر جام اروپا، از تحقیقات و آنالیز گسترده توخل که نتیجه گرفته بود کپا در صورت کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی، بهترین انتخاب ممکن برای حضور در دروازه است. اینگونه سنگربان سابق بیلبائو با مهار پنالتی آلبیول، تیمش را در سومین حضور در ضیافت پنالتی‌های سوپر جام به دومین قهرمانی در این جام رساند. خامه روی کیک این جشن بزرگ، 5/97 پوند هزینه روی دست باشگاه گذاشت. روملو لوکاکو بعد از 7 سال به باشگاه برگشت تا خودش را ثابت کند. ترکیب باتجربه‌هایی مثل «بیگ روم» و جوان‌هایی مانند چالوبا، چشم انداز ترسناکی از چلسی فراروی رقبای لیگ برتری قرار داد و 2 برد در 2 هفته ابتدایی مقابل رقبای لندنی آن هم با گلزنی چالوبا و لوکاکو، نشان داد چرا خیلی‌ها تیم کم‌نقص توخل را مدعی اول قهرمانی در فصل جاری لیگ برتر انگلیس می‌دانند. آنها در جهنم آنفیلد هم با گل هاورتز پیش افتادند اما اخراج جیمز و پنالتی صلاح، خطر اولین شکست فصل را در نیمه دوم آن بازی پیش چشم بازیکنان آبی‌پوش ترسیم کرد؛ با این حال برخلاف 2 بازی قبلی به جای خط حمله و عناصر تهاجمی، مدافعان و دروازه‌بان چلسی امتحان خوبی پس دادند. در نهایت بازی تدافعی عمیق و کم‌نقص عناصر تدافعی میهمان و درخشش کم‌نظیر رودیگر باعث توقف لیورپول در آنفیلد پرتماشاگر شد. حضور قرضی سائول نیگس در آخرین روز نقل و انتقالات آن هم با گزینه خرید قطعی در پایان فصل، حسابی هواداران را خوشحال کرد؛ آنقدر که رفتن ژیرو به میلان، حضور آبراهام در رم و پیوستن زوما به وستهام و همچنین قرض دادن چند جوان آکادمی چندان به چشم نیامد.
 
عامل لوکاکو
لوکاکو برای نشان دادن قدرتش در تیمی که بیش از قبل هم ستاره‌دار شده، 2 گل وارد دروازه آستون‌ویلا کرد و حالا با زدن 3 گل در 4 بازی، آقای گل چلسی در لیگ برتر است. مهاجم فصل قبل اینتر ستاره تیمش در جریان ششصدمین برد تاریخ چلسی در تاریخ لیگ برتر انگلیس بود. برای اینکه ادعای هواداران چلسی در مورد اینکه تیمشان «غرور لندن» است را باور کنید، کافی است بدانید همین حالا در تاریخ لیگ برتر فقط منچستریونایتد بیش از قهرمان اروپا پیروز شده و شیرهای لندن با 600 برد بیشتر از آرسنال با 598، لیورپول با 583 و تاتنهام با 483 برد، طعم برتری در سطح اول فوتبال جزیره را چشیده‌اند. لندنی‌ها حالا در رده دوم لیگ در همه آیتم‌های جدول با لیورپول برابر هستند و پشت سر منچستریونایتد، صدرنشین هم‌امتیاز، طبق نظر اکثر کارشناسان به عنوان کم‌نقص‌ترین تیم حال حاضر لیگ برتر، مدعی اول قهرمانی در جزیره محسوب می‌شوند. یک تیم بی‎‌حاشیه و تعدادی از بازیکنان مطرح که کاملاً به توخل ایمان دارند، گروهی خطرناک را ساخته‌اند. تیم در دفاع عالی، در تعویض سریع منطقه بازی استاد و با اضافه شدن لوکاکو در خط حمله، توأمان قدرتی و سرعتی نشان می‌دهد. این ترکیب خوش‌فرم و متوازن، حاصل نظم مالی و مدیریت اصولی باشگاه است؛ باشگاهی که هزینه 3 خرید عمده‌ا‌ش 120 میلیون یورو شد؛ در حالی که درآمدش از فروش بازیکنان 166 میلیون یورو بود. این یعنی خرج کمتر و سود بیشتر در مقایسه با منچستریونایتد، منچسترسیتی، لیورپول و آرسنال! هر چقدر راه در مرحله گروهی لیگ قهرمانان هموار به نظر می‌رسد، 2 بازی آینده در لیگ برتر بسیار دشوار است؛ مقابل تاتنهام و منچسترسیتی. این 2 بازی نشان می‌دهد دستپخت این فصل توخل تا چه اندازه خوشمزه خواهد بود.
(این مطلب پیش‌تر در سایت فوتبال ۳۶۰ منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0045 sec