printlogo


کد خبر: 235071تاریخ: 1400/6/27 00:00
تلاش‌های نافرجام برای احیای بارسلونا
و این باشگاهِ معمولی!

یادداشت
علی بابازاده     
 
«بارسای بیچاره؛ یک خرابکاری دیگر!» صبح روز چهارشنبه برای هواداران بارسلونا با تیترِ طعنه‌آمیز روزنامه AS آغاز شد؛ بلوگرانا مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را با یک‌ شکست سنگین دیگر مقابل بایرن مونیخ آغاز کرد و در «شبِ تلخ نوکمپ»، چیزی جز اقتدار و صلابت بایرن و افت و ناهماهنگی بارسلونا را ندیدیم!
موندو دپورتیوو با تیترِ «همینی که هست» اشاره‌ای به وضع آشفته کاتالان‌ها کرده و می‌گوید کار احیای بارسلونا بسیار سخت‌تر از آن‌ است که قبلاً تصور می‌شد؛ از روزی‌ که کیکه ستین در مزرعه‌اش گاوها را رها کرد و هدایت برترین فوتبالیست‌های دنیا را گردن گرفت، تا به امروز که به اصطلاح یکی‌ از‌ بهترین مربی‌های حال حاضر هلند روی نیمکت نوکمپ می‌نشیند، اوضاع کاتالان‌ها تغییری پیدا نکرده و هرچه فصل و رقابت‌های باشگاهی جلوتر می‌رود، مصائب کومان و لاپورتا دو برابر می‌شود.
خاویر تباس رئیس لالیگا که شمشیر را برای رئال مادرید و رقیب دیرینه‌اش از رو بسته، در تصمیمی عجیب و به درخواست باشگاه، بازی هفته چهارم بلوگرانا برابر سویا را لغو کرد تا این تیم با آمادگی بیشتر به مصاف شاگردان جولیان ناگلزمن برود اما نه تنها باز هم آبی‌و‌اناری‌پوشان حریفِ بایرن نشدند، بلکه با وضع کنونی باید خوشحالم باشند که حداقل دیگر بازی گروه بین بنفیکا و دیناموکیف با تساوی صفر بر صفر به پایان رسید و برنده‌ای نداشت!
تصورِ صعود نکردن بارسلونا به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان بسیار دشوار است بخصوص حالا که پنج بازی تا پایان مرحله گروهی باقی مانده و به نظر جنگ صعود و صدرنشینی تنها بین نماینده‌های آلمان و اسپانیا خواهد بود. شکستِ سه‌شنبه شب باعث شد تا بارسلونا برای نخستین بار در تاریخ خود، سه دیدار پیاپی خانگی‌اش در لیگ قهرمانان را با شکست به اتمام برساند و پس از باخت ۳ بر صفر برابر یوونتوس و ۴ بر یک برابر پاری‌سن‌ژرمن، نوبت به شکستِ ۳-صفر مقابل بایرن رسید. عجیب آنکه شاگردانِ کومان در این دیدار حتی یک شوت هم به درون چارچوب نداشتند و چنین افتضاحی از فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ لیگ قهرمانان سابقه نداشته. سرنوشتِ بلوگرانا که زمانی به دست ژاوی، پویول، اینیستا و لیونل مسی نوشته می‌شد، حالا به ساق پای برایتویت، سرجی روبرتو، آرائوخو و کلمنت لنگلت گره خورده و دغدغه اصلی هواداران این است که آیا می‌شود با این نفرات آینده خوشی برای بارسا متصور شد؟
جدایی مسی علیرغم میلِ شخصی او به تمدید قرارداد اجتناب‌ناپذیر بود و مسائل مالی باشگاه را وادار به فروش او کرد؛ میرالیم پیانیچ که پیش‌تر در تصمیمی عجیب با آرتور ملو معاوضه شده بود، به همراه آنتوان گریزمان به فروش رسیدند و دستاوردی جز ضرر مالی و هزینه‌ای بدونِ برگشت به همراه نداشتند. به واسطه همین تصمیمات، اوضاع مالی و فنی باشگاه به هم ریخته و رسانه‌های اسپانیایی مدعی شدند نمایش ضعیف برابر بایرن درگیری‌های لفظی کومان و لاپورتا را به اوج رسانده و احتمالِ اخراج مربی سابق اورتون و جایگزین کردن یوردی کرایوف وجود دارد.
تاریخ، افتخار و پیشینه بارسلونا به جای خود اما این «اَبَر باشگاه» دنیای فوتبال به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تیم معمولی‌ است و اوج‌گیری دوباره آن نیازمندِ بازیکنانی قوی و کادر فنی قوی‌تر است؛ پروژه‌ای که به نظر رونالد کومان از پسِ آن برنخواهد آمد و مربی هلندی، کاری جز خریدِ بازیکنانِ هلندی برای تیم نکرده!
 

Page Generated in 0.0050 sec