printlogo


کد خبر: 235051تاریخ: 1400/6/27 00:00
مقایسه ارنج غول‌های ایران وعربستان چهار سال بعد از تساوی 2-2 در عمان
ثبات الهلال دو برابر پرسپولیس

گزارش
محمدقراگزلو    
 
آخرین بازی پرسپولیس مقابل الهلال در تاریخ 25 مهرماه 96 و در مرحله برگشت نیمه نهایی فصل 2017 لیگ قهرمانان برگزار شد و حالا دقیقاً چهار سال بعد از آن این بار در مرحله یک چهارم نهایی باید مقابل تیم متمول عربستانی که البته پرافتخارترین تیم آسیا هم هست قرار بگیرد.
 
الهلال پرافتخارترین تیم آسیا
الهلال سه بار قهرمان آسیا شده که آخرینش دو فصل پیش (2019) با شکست اوراواردز ژاپن اتفاق افتاد و یک مسابقه انتقامی برای آنها بود. سه قهرمانی الهلال در سال‌های 1991، 1999 و 2000 مربوط به فرمت قبلی مسابقات است که جام باشگاه‌های آسیا نامیده می‌شد ضمن اینکه آنها چهار بار هم در فینال باخته‌اند (1986، 1987، 2014 و 2017) و در مجموع
 7 بار به فینال آسیا رفته‌اند.
 
شکست4 گله چطور رقم خورد؟
آخرین باری که آنها به فینال رسیدند (2017) و به اوراواردز ژاپن باختند در نیمه نهایی پرسپولیس را از پیش رو برداشته بودند. پرسپولیس در مرحله گروهی آن فصل در عمان مقابل الهلال در دو بازی به تساوی بدون گل و یک – یک رسید و نمایش نسبتاً خوبی داشت اما در بازی نیمه نهایی و در دیدار رفت در ورزشگاه محمد بن زاید امارات غافلگیر شد و بد باخت.
برای این بازی محمد انصاری، مدافع چپ فیکس سرخ‌ها و کمال کامیابی‌نیا محروم شدند و سیدجلال هم مصدوم شد تا برانکو به اجبار از حسین ماهینی در قلب دفاع کنار شجاع بازی بگیرد و شایان مصلح را در دفاع چپ و محسن ربیع‌خواه را در پست هافبک دفاعی در ترکیب اصلی قرار دهد که این تغییرات موجب شد شکل تیمی سرخ‌ها بخصوص در سازمان دفاعی به هم بخورد. سرخ‌ها در این مسابقه با ترکیب بیرانوند، مصلح، ماهینی، خلیل‌زاده، محرمی، ربیع‌خواه، احمدزاده، امیری، مسلمان، علیپور و منشا شروع کردند. رادوشویچ و ابوالفضل درویش‌وند دو گلر ذخیره بودند، سیدجلال، نوراللهی، رسن، علوان‌زاده و نعمتی هم روی نیمکت نشستند.
پرسپولیس در آن بازی در دقایق 31 و 40 دو گل از یاسر القحطانی و عمر خربین خورد تا کار برایش سخت شود. در شروع نیمه دوم عبدالله عطیف (بازیکنی که همین حالا هم در الهلال حضور دارد اما به خاطر مصدومیت به بازی 24 مهر نمی‌رسد) در دقیقه 49 از بازی اخراج شد اما در کمال تعجب و به خاطر از هم گسیختگی سازمان دفاعی پرسپولیس، عمر خربین در دقایق 54 و 89 دو بار دیگر دروازه بیرانوند را باز کرد تا با این باخت تلخ عملاً پرسپولیس شانسی برای بازی برگشت نداشته باشد. پرسپولیس در شرایطی این بازی را با 4 گل به الهلال باخت که هم تعداد پاس‌هایش (446 به 429) و بالطبع مالکیت توپش (52 به 48) بیشتر از حریف بود هم در شوت به دروازه (103 به 15) و ضربه در چارچوب (4 به 7) آمارش تا حدودی به حریف نزدیک بود اما شکست تلخ و سنگینی متحمل شد.
در آن بازی برانکو در نیمه دوم از بشار رسن، احمد نوراللهی و علوان‌زاده به جای مسلمان، مصلح و احمدزاده استفاده کرد اما شرایط تیم تغییر نکرد و سرخ‌ها دو گل دیگر هم خوردند.
 
دبل منشا تأثیری نداشت
سه هفته بعد از آن مسابقه، بازی برگشت در ورزشگاه سلطان قابوس مسقط در عمان برگزار شد و مثلاً پرسپولیس میزبان بود. در آن مسابقه با بازگشت سیدجلال، انصاری و کمال هر سه بازیکن در ترکیب اصلی قرار گرفتند و برانکو با دو هافبک دفاعی در مرکز (کمال و ربیع‌خواه) بازی کرد تا وسط زمین را ببندد و از کناره‌ها با مسلمان و امیری به تیم حریف ضربه بزند اما واقعیت اینجا بود که با توجه به نتیجه رفت هیچ‌کس امیدی به رقم خوردن معجزه و بازگشت نداشت.
پرسپولیس در این بازی با ترکیب بیرانوند، سیدجلال، خلیل‌زاده، انصاری، محرمی، ربیع‌خواه، کامیابی‌نیا، مسلمان، امیری، علیپور و منشا به میدان رفت و روی نیمکت هم دوباره درویش‌وند و رادوشویچ به عنوان دو گلر، نعمتی، نوراللهی، رسن، علوان‌زاده و مصلح نشسته بودند.
پرسپولیس در این بازی شروع خوبی داشت و دقیقه 16 با ضربه منشا به گل رسید اما دقیقه 30 پنالتی انصاری روی خربین الهلال باعث گل مساوی حریف شد. دوباره 16 دقیقه از بازی در نیمه دوم گذشت و منشا گل زد اما بعد از دو تعویض رامون دیاز، سرمربی آرژانتینی الهلال و حضور عبدالله الزوری و عبدالملک خیبری این تیم در دقیقه 78 باز هم توسط خربین سوری به گل رسید تا بازی 2-2 مساوی شود. برانکو در این بازی رسن، نوراللهی و نعمتی را به جای مسلمان، کامیابی‌نیا وعلیپور به بازی فرستاد. سرخ‌ها در این بازی در مالکیت کمی پایین‌تر از حریف بودند (42 به 58) اما تعداد شوت‌های‌شان از الهلال بیشتر بود (12 به 8) اما در نهایت با شکست 6 بر2 در مجموع دو بازی از رسیدن به فینال محروم شدند.
 
پرسپولیس و الهلال چقدر تغییر کردند؟
پرسپولیس از لیست 18 نفره بازی آخر مقابل الهلال که چهار سال قبل انجام داده حالا بوژیدار رادوشویچ، سیدجلال حسینی، وحید امیری و کمال کامیابی‌نیا را همچنان در اختیار دارد (هر چند امیری یک فصل به سوپر لیگ ترکیه رفت و برگشت) ضمن اینکه از آن تیم حالا بیرانوند، محرمی و علیپور در لیگ‌های اروپایی و بشار، نوراللهی و شجاع هم در لیگ‌های قطر و امارات حضور دارند. در آن سو، الهلال متمول و پرستاره از آن بازی 2-2 مقابل پرسپولیس تا همین بازی هفته قبل مقابل استقلال که منجر به صعودش به یک چهارم نهایی و تقابل با پرسپولیس شد هم تغییرات زیادی بخصوص در فاز تهاجمی داشته اما نه اندازه پرسپولیس. دیگر در این تیم خبری از ستاره‌های پا به سن گذاشته‌ای مثل محمد شلهوب و یاسر القحطانی نیست  و خربین را به الوحده فرستاده و برخی بازیکنان جوان آن روزش را به تیم‌های دیگر قرض داده اما 8 بازیکن از آن تیم در تیم امروز هم حضور دارند.
 
آبی‌های ریاض و یک ستون ثابت
عبدالله المعیوف (شماره 1 و دروازه‌بان)، سلمان الفرج (7 هافبک میانی)، سالم الدوساری (وینگر و شماره 29)، یاسر الشهرانی (مدافع چپ و شماره 12)، محمد البریک (مدافع راست، شماره 2)، محمد الجهفالی (مدافع میانی و شماره 70)، عبدالله عطیف (شماره 8 و هافبک میانی) محمد کانو (هافبک میانی و شماره 27).
از این جمع عبدالله عطیف ملی‌پوش و سرشناس بازی با استقلال را به دلیل مصدومیت از دست داد و به بازی پرسپولیس هم نمی‌رسد. این بازیکن در بازی رفت نیمه نهایی 2017 مقابل پرسپولیس از زمین اخراج شده بود. همچنین اثری از نام محمد کانو در لیست بازی استقلال دیده نمی‌شد اما از بین شش بازیکن دیگر معیوف، فرج، دوساری، شهرانی و بریک، 5ستاره ملی‌پوش و نامدارشان که در بازی 2-2 مقابل پرسپولیس در ترکیب اصلی بودند، 4 سال بعد مقابل استقلال هم در ترکیب اصلی قرار داشتند و نمایش کم نقصی ارائه کردند ضمن اینکه محمد جهفالی دیگر بازیکن باسابقه‌شان هم که در بازی چهار سال قبل با پرسپولیس فیکس بود مقابل استقلال در نیمه دوم به زمین رفت.
در واقع الهلال از چهار سال قبل یک ستون را در تیمش با حفظ یک گلر تاپ، دو مدافع کناری، یک مدافع میانی، دو هافبک میانی و یک وینگر سرعتی و ملی‌پوش حفظ کرده در حالی که پرسپولیس از آن تیم چهار سال قبل فقط سیدجلال، رادو، کمال و امیری را دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت دو تا از اینها (سیدجلال و امیری) در ترکیب اصلی بازی 24 مهر حاضر خواهند بود.
 

Page Generated in 0.0052 sec