printlogo


کد خبر: 234800تاریخ: 1400/6/21 00:00
عملکرد دروازه‌بان‌های لیگ بیستم
۳۷ دروازه‌بان، 476 گل

گزارش
جعفر برزگر   
 
اکثر مربیان بر این باورند که داشتن یک دروازه‌بان ششدانگ نیمی از مشکلات فنی تیمشان را برطرف می‌کند. در تمام سال‌های گذشته دروازه‌بان‌هایی داشتیم که به تنهایی مانع شکست و حتی پایه‌گذار موفقیت تیم‌شان شده‌اند. در عوض تیم‌هایی هم که گلر مطمئنی را درون چارچوب دروازه‌شان نداشتند با مشکلات بسیاری مواجه شدند. در لیگ بیستم ۳۷ دروازه‌بان شانس بازی برای شانزده تیم را به دست آوردند و آن گروه از تیم‌هایی که  گلر ششدانگ و تغییرات کمتری را داشتند، خیلی بهتر نتیجه گرفتند. البته که نباید فراموش کرد مدافعانی که یک خط جلوتر از دروازه‌بان‌ها بازی می‌کنند، تأثیر بسیار زیادی در بسته نگاه داشتن دروازه دارند. این جدول عملکرد ۳۷ شاغل در لیگ بیستم را نشان می‌دهد.
 
لک با بهترین عملکرد
همه اهالی فوتبال می‌دانند برای قهرمان شدن در یک لیگ، فاکتورهای زیادی لازم است. از تیم بیرونی گرفته تا بازیکنان داخل زمین. پرسپولیس برای کسب پنجمین قهرمانی متوالی این ویژگی‌ها را داشت. یکی از همین ابزارها حضور دروازه‌بانی مطمئن درون دروازه بود. حامد لک در اولین فصل حضورش در پرسپولیس در 29 مسابقه به میدان رفت و فقط 14 گل دریافت کرد که دو گل آن از روی نقطه پنالتی بود. لک آن قدر خوب کار کرد که به اردوی تیم ملی هم دعوت شد و همچنان یکی از امیدهای یحیی گل‌محمدی برای فصل آینده و البته لیگ قهرمانان است. دریافت کمتر از نیم گل به طور میانگین در هر بازی باعث انتخاب لک به عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ بیستم شد. 
 
نیازمند در صدر
در میان 501 بازیکنی که در لیگ بیستم به میدان رفتند، فقط دروازه‌بان سپاهان بود که با بازی در تمام 30 هفته به عنوان بازیکن ثابت بیشترین دقایق بازی را به خود اختصاص داد. 
پیام نیازمند با این که 24 مرتبه دروازه‌اش باز شد اما بدون شک یکی از عوامل نایب قهرمانی زردپوشان اصفهانی بود. او حالا هم یک پای ثابت لیست مدعوین به تیم ملی است که فوتبالش را در تیم پرتغالی ادامه خواهد داد.
 
فقط یک خارجی
در فصلی که استفاده از بازیکن خارجی ممنوع بود، فقط تیم‌هایی شانس استفاده از بازیکن خارجی را داشتند که فصل قبلش هم بازیکن همان تیم بودند. بوژیدار رادوشویچ گلر پرسپولیس تنها خارجی این جدول است.
 او فقط در بازی معوقه هفته نهم مقابل مس رفسنجان در تهران شانس بازی را پیدا کرد که موفق شد دروازه‌اش را بسته نگاه دارد تا پرسپولیس با گل دقیقه 51 سیدجلال حسینی به برتری دست پیدا کند.
 
رضایی ضعیف‌ترین گلر
اگرچه محمدامین رضایی دروازه‌بان تیم سقوط کرده ماشین‌سازی با دریافت 42 گل در 23 بازی ضعیف‌ترین نمایش را از خود به جا گذاشت اما در تیمی که هر چند هفته یک بار مربی عوض می‌کرد و از ابتدا هم خوب بسته نشده بود، نباید و نمی‌توان فقط او را مقصر دریافت تمام این گل‌ها دانست.
 او به طور میانگین در هر بازی دو گل دریافت کرده است.

Page Generated in 0.0049 sec