printlogo


کد خبر: 234779تاریخ: 1400/6/21 00:00
جوکوویچ به فینال رسید
یک نفس تا تاریخ‌سازی

بیست‌و‌هفت بازی سپری شد و حالا فقط یکی مانده. این جایی است که مرد شماره یک تنیس جهان یعنی نوواک جوکوویچ در مسیر تاریخ‌سازی و فتح هر چهار گرنداسلم فصل جاری قرار دارد. ستاره صرب با کسب پیروزی سخت و پنج‌ستی برابر ساشا زورف آلمانی، جواز حضور در فینال آخرین گرنداسلم فصل را به دست آورد. او ست اول را 6 بر 4 باخت، ست‌های دوم و سوم را به‌ترتیب 6 بر 2 و 6 بر  4 برد، ست چهارم را دوباره 6 بر 4 باخت و در نهایت با کسب پیروزی 6 بر 2 در ست آخر، مرد شماره 4 تنیس جهان را شکست داد و از مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.
حالا یک رقیب سرسخت‌تر سر راه او است تا نگذارد افتخاری که از سال 1969 به بعد کسی موفق به انجامش نشده، توسط «نوله» رقم بخورد. آخرین مانع در مسیر جوکوویچ برای درو کردن تمامی گرنداسلم‌های یک سال از تقویم تنیس، دانیل مدودف روس است و او بامداد فردا باید این حریف را هم از سر راه بردارد تا کاری که آخرین‌بار توسط راد لاور در سال‌های 1962 و 1969 انجام شد را تکرار کند و ششمین تنیسور تاریخ باشد که در یک فصل چهار گرنداسلم را می‌برد.
جوکوویچ 34ساله که امسال به‌جز المپیک 2020 توکیو همه افتخارات بزرگ دنیای تنیس را از آن خودش کرده است، در حضور اسطوره 83ساله استرالیایی فینالیست شد. لاور که هر دو بازی نیمه‌نهایی را از نزدیک نظاره‌گر بود پس از مشخص شدن چهره هر دو فینالیست اوپن آمریکا، گفت بسیار خوشحال می‌شود به جوکوویچ در باشگاه برندگان تمام گرنداسلم‌های فصل خوشامد بگوید.
جوکوویچ برای سی‌و‌یکمین‌بار در حرفه‌اش حضور در فینال‌های گرنداسلم را تجربه می‌کند و از این 31بار 20بار آن منجر به قهرمانی‌اش شده است. او با این قهرمانی‌ها اکنون در کنار راجر فدرر و رافائل نادال پرافتخارترین تنیسور‌های جهان از حیث فتح گرنداسلم‌هاست و اگر مدودف را شکست دهد به اولین تنیسور مرد تاریخ تبدیل می‌شود که 21 قهرمانی در گرنداسلم‌ها کسب کرده است. جوکوویچ سال گذشته هم می‌توانست فاتح این رقابت‌ها باشد اگر به‌خاطر یک لحظه احساساتی شدن به‌دلیل از دست دادن یک امتیاز، توپ را با راکتش به خط نگه‌دار انتهای زمین شلیک نمی‌کرد و گلوی او را -البته به‌صورت غیرعمدی- هدف قرار نمی‌داد تا حذف شود. پیش از آن البته جوکوویچ سه‌بار در سال‌های 2011، 2015 و 2018 قهرمان اوپن آمریکا شده و حالا در نهمین حضورش در فینال این مسابقات به‌دنبال قهرمانی چهارم است.
جوکوویچ پس از بازی‌اش گفت: «من تمام تمرکزم را روی کسب چهارمین قهرمانی در اوپن آمریکا گذاشته‌ام. این تنها چیزی است که ذهنم را مشغول کرده است. 4 گرنداسلم یک فصل؟ بله. امکانش هست. می‌دانم مردم دوست دارند درباره‌اش حرف بزنم اما حرف زیادی برای گفتن درباره‌اش نیست. فقط یک بازی دیگر مانده، پس بگذارید انجامش دهیم. می‌خواهم تمام جسم و روحم را معطوف این یک بازی کنم. طوری برای انجام این بازی به زمین مسابقه می‌روم که انگار قرار است آخرین بازی عمرم را انجام دهم.»
جوکوویچ تا پیش از باختش به زورف در نیمه‌نهایی تنیس انفرادی مردان المپیک 2020 توکیو، 16 برد پیاپی در تمامی مسابقات داشت. او اما انتقام آن شکست را از حریف آلمانی گرفت و به این ترتیب آمار او را مقابل 10 تنیسور برتر رده‌بندی جهانی در گرنداسلم‌ها بدتر از قبل کرد: 11 باخت و هیچ پیروزی. سال گذشته او در فینال همین رقابت‌ها بازی پنج‌ستی‌اش برابر دومنیک‌ تی‌یم اتریشی را باخت. این‌بار هم در سناریویی شبیه همان بازی، زورف تا یک‌قدمی کسب پیروزی رفت و بازی را به ست پنجم کشید اما باز هم نتوانست یکی از 10 مرد برتر تنیس را در گرنداسلم‌ها شکست دهد.
یکی از صحنه‌های جذاب مصاف جوکوویچ و زورف در ست سوم رقم خورد که در عرض یک دقیقه و 18 ثانیه یک رالی جذاب میان دو تنیسور شکل گرفت که در آن توپ 53بار در  دو سمت تور رد و بدل شد و در نهایت امتیاز به جوکوویچ رسید و هوادارانی که از تماشای این صحنه به‌وجد آمده بودند منفجر شدند.
جوکوویچ درباره آن صحنه از بازی گفت: «مثل یک توفان بود؛ یک تندباد از احساسات که فقط برای گرفتن یک امتیاز شکل گرفت و راهی برای فرار از آن نبود و باید به هر حال راه خروج از آن را پیدا می‌کردی. سال‌ها طول کشید تا توانستم فرمولی برای آن پیدا کنم که به من کمک کند. هیچ نوشیدنی جادویی هم وجود ندارد که بگویم موفقیتم به‌خاطر آن است. تنیس ورزش زیبایی است و شما باید ذهن و بدن آماده داشته باشید تا بتوانید در بزرگترین مسابقات و برای مهم‌ترین جام‌ها بجنگید.»
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0071 sec