printlogo


کد خبر: 234778تاریخ: 1400/6/21 00:00
مخالفت کلوپ و ویرا با پیشنهاد جنجالی ونگر
گواردیولا: دوست دارم جام‌جهانی را هر دو سال یک‌بار ببینم!

پپ گواردیولا بر این باور است اگر جام‌جهانی هر دو سال یک‌بار برگزار شود، این به سود فوتبال است. آرسن ونگر، رئیس بخش توسعه جهانی فیفا پیشنهادی ارائه داده تا جام‌جهانی هر دو سال یک‌بار باشد.
برخی با این پیشنهاد بشدت مخالفت کرده‌اند، از جمله الکساندر چفرین، رئیس یوفا، که گفته در این صورت کشورهای اروپایی باید این تورنمنت را تحریم کنند.
لیگ‌های اروپایی از جمله لیگ برتر هم با قاطعیت با این طرح مخالفت کرده‌اند. اما گواردیولا می‌گوید نباید به‌سرعت همه چیز را رد کرد: «همیشه وقتی ایده‌های جدید روی میز گذاشته می‌شود، من خوشحال می‌شوم. شما نباید ایده‌ها را مجرمانه بخوانید. باشگاه‌ها و لیگ‌ها از موضع خود دفاع می‌کنند، فیفا هم همین کار را انجام می‌دهد و یوفا هم همینطور. به همین دلیل است که وقتی درباره فوتبال در جهان حرف می‌زنیم، مضحک به نظر می‌رسد، چراکه همه فقط به فکر خود هستند. جام‌جهانی فوق‌العاده است. این بزرگترین تورنمنت دنیاست و به‌عنوان یک بیننده، همیشه از تماشای آن لذت برده‌ام. اگر بتوانم آن را هر دو سال یک‌بار ببینم خوب می‌شود.
من کاملاً با آرسن ونگر موافقم که اگر جام‌جهانی نباشد، یک تورنمنت دیگر به جایش خواهد بود، مثل جام کنفدراسیون‌ها یا یک تورنمنت جدید. چیزی که دیده‌ام این است که آرسن تورنمنتی با بیشترین کیفیت را پیشنهاد داده است.
خوشحالم کسی که کارهای فوق‌العاده‌ای در فوتبال انجام داده -آن هم نه‌فقط در لیگ برتر- این پیشنهاد را داده است. ما درباره چیزهای خوب و چیزهای بد مرتبط با آنها صحبت خواهیم کرد.»
اما مشکل گواردیولا این است که این کار باعث فشار زیادی روی بازیکنان می‌شود: «تنها واقعیت این است که بازیکنان بزرگ تنها دو هفته استراحت می‌کنند، نه سه ماه. آنها فرصت بازسازی فیزیکی و ذهنی خود را ندارند و تنها دو یا سه هفته دور از فوتبال هستند. در جریان 11 ماه آنها مدام بازی می‌کنند. پیش‌تر، پیش‌فصل چهار یا پنج هفته بود. حالا ما 10 روز فرصت داریم. ما می‌خواهیم فوتبال بازی کنیم و از آن لذت ببریم، اما باید استراحت را کم کنیم. این خیلی سنگین است. من نمی‌گویم تیم‌های ملی را حذف کنید، یا لیگ قهرمانان یا لیگ برتر یا جام‌های حذفی را تعطیل کنید، بلکه باید راه‌حلی بیابیم.»
در بخشی از پیشنهاد ونگر آمده که از تعطیلات دیدارهای ملی در میانه فصل کاسته شود و بازیکنان دیگر نیازی نداشته باشند که مرتباً در سفر باشند. ونگر می‌گوید صددرصد مطمئن است که این بهترین مسیر برای فوتبال است: «تقویم امروز منسوخ شده است. چرخه چهارساله در سال 1930 به وجود آمد، اما با این حال 133 کشور هستند که هرگز در جام‌جهانی حضور نداشته‌اند.»
یورگن کلوپ هم می‌گوید سلامت بازیکنان همچنان مایه دغدغه خواهد بود، هرچند در این برنامه آمده زمانی که تورنمنت‌ها تمام شوند به‌صورت تضمینی به بازیکنان استراحت داده خواهد شد. او می‌گوید: «هیچ ورزش دیگری در دنیا نیست که چنین تقویم بی‌رحمانه‌ای داشته باشد. ما همه می‌دانیم چرا این اتفاق می‌افتد. هرقدر هم بگویند این برای این است که کشورهای مختلف فرصت حضور در جام‌جهانی را پیدا کنند، در نهایت همه چیز بر سر پول است. این مشکلی نیست، اما بالاخره یک نفر باید به این فکر کند که بدون بازیکنان که مهم‌ترین اجزای فوتبال هستند، ما نمی‌توانیم چنین ورزشی داشته باشیم.»
پاتریک ویه‌را، مربی کریستال‌پالاس که با فرانسه قهرمان جام‌جهانی 1998 شد، با دغدغه کلوپ موافق است. او می‌گوید مربی سابقش در آرسنال فردی با دید فوق‌العاده است، اما ایده او می‌تواند به اعتبار این تورنمنت ضربه بزند: «فکر می‌کنم جام‌جهانی اگر هر دو سال یک‌بار برگزار شود، بخشی از اهمیت خود را از دست می‌دهد.»
 

Page Generated in 0.0058 sec