دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای پستهای مختلف فدراسیونهای ورزشی اعم از رئیس، هیأت رئیسه و... که در مرحله اولیه تصویب قرار دارد، مشخص شد.
هیأت وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی - مصوب ۱۳۷۳ - اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد. اساسنامه جدید فدراسیونهای ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیأت دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذرماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تأیید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تأیید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا در نهایت شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا اینگونه به تأیید شورای نگهبان برسد.
در نهایت ۲۰ تیر امسال بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور وقت، اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد و پس از آن اواخر مردادماه سال جاری وزارت ورزش و جوانان نیز این اساسنامه را جهت اجرا به فدراسیونهای ورزشی ابلاغ کرد.
طبق اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، فدراسیونهای ورزشی آماتوری، نهاد عمومی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری با مدت فعالیت نامحدود است و به عنوان بالاترین مرجع ذیصلاح عهدهدار اداره رشته/ رشتههای ورزشی تحت پوشش در کشور است و از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به رسمیت شناخته شده است تا بر مبنای قوانین و مقررات مربوط با رعایت موازین اسلامی فعالیت کند.
بر اساس این تعریف و البته منطبق با بندهای اساسنامه، وزارت ورزش دستورالعمل انتخاباتی فدراسیونها را تعریف کرده و نظر هیأت رئیسه فدراسیونها را جویا شده تا در نهایت این دستورالعمل را در 19 ماده ابلاغ کند تا از این پس مجمع انتخاباتی فدراسیونها با در نظر گرفتن این دستورالعمل برگزار شود.
شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبتنام و رأیگیری برای داوطلبان پستهای هیأت رئیسه فدراسیونهای ورزشی به منظور طرح و تصویب در مرحله اولیه قرار دارد و سپس در مجمع عمومی فدراسیونها به رأی گذاشته میشود. چیزی که در این دستورالعمل مشخص است، حکایت از این دارد که برخی از ابهامهای آئیننامه انتخاباتی قبلی رفع شده است. برای مثال در بند مربوط به کمیسیون تأیید صلاحیت کاندیداها، پیش از این خیلی مشخص نبود که برخی کاندیداها بر چه اساسی تأیید یا رد شدهاند و این در حالی است که در این دستورالعمل سعی شده این بند شفافتر شود به طوری که برای مثال به صراحت عنوان شده که مدالآوری در رویدادهایی مثل المپیک، پارالمپیک، بازیهای آسیایی و پاراآسیایی به اندازه برخورداری از 5 سال سابقه مدیریت به حساب میآید و به این ترتیب قهرمانان منعی برای حضور در مجمع انتخاباتی ندارند.
با توجه به تغییراتی که در وزارت ورزش در حال انجام است، از یکی دو ماه دیگر، برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیونها استارت میخورد و با اجرای این دستورالعمل برخی ایرادهایش هم نمایان میشود که با این شرایط باید دید وزارت ورزش منعطف است یا اینکه اصلاحاتی را انجام میدهد.