printlogo


کد خبر: 234750تاریخ: 1400/6/20 00:00
آغاز تمرین جهانی وزنه‌برداران در تهران بدون ستاره‌ها
تحریم اردوی جهانی

رضا عباسپور     @rez7462
 
همانطور که قابل پیش‌بینی بود، اردوی جهانی وزنه‌برداری بدون حضور 2 چهره شاخص تیم ملی یعنی سهراب مرادی و کیانوش رستمی در تهران استارت خورد و قرار است ادامه آن در شهر شمالی بابلسر کلید بخورد. اینطور به نظر می‌رسد که هر دو وزنه‌بردار به واسطه مشکلاتی که رئیس و سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در مسیر بازی‌های المپیک 2020 توکیو برای آنها ایجاد کردند، حضور در این اردو را تحریم کرده و فعلاً تا مشخص شدن تکلیف فدراسیون قید حضور در تمرینات را زده‌اند. البته این یکی از موضوعاتی است که این روزها وزنه‌برداری با آنها درگیر شده و مسائل دیگری هم وجود دارد که با توجه به حضور رئیس فدراسیون در یک برنامه تلویزیونی، سر صحبت درباره‌شان باز شده و لازم است که به آنها بپردازیم.
مثل روز روشن بود که کیانوش رستمی و سهراب مرادی بعید است با دعوت فرمالیته فدراسیون وزنه‌برداری و کادرفنی تیم ملی، یادشان برود که این مجموعه چه جفایی را در حق آنها کرده و بازهم راهی را بروند که قبل‌تر مخصوصاً در مسیر المپیک توکیو به دفعات از آن لطمه خورده‌اند. این موضوع وقتی جدی‌تر شد که کادرفنی و مدیریت فدراسیون در بیانیه دعوت از اردونشینان تأکید کرده بودند که هر ورزشکاری در روز نخست شروع اردوی جهانی خودش را به کادر فنی معرفی نکند قطعاً مسابقات جهانی را از دست می‌دهد و جایی در لیست نفرات اعزامی به ازبکستان ندارد. بعد از آن هم که رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در بازدید سجادی وزیرجدید ورزش و جوانان و همچنین در برنامه زنده تلویزیونی ورزش و مردم آب پاکی را روی دست ستاره‌های غایب ریختند و اعلام کردند که تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی ازبکستان را وزنه‌برداران امید و جوان تشکیل خواهند داد و ستاره‌های اسم و رسم‌داری در نفرات اعزامی به جهانی تاشکند نخواهیم داشت. همین موضع‌گیری جلوی چهره‌های شاخص وزنه‌برداری خود به تنهایی گواه این است که علی مرادی و برخواه به واسطه هجمه سنگین انتقادات و حواشی‌ای که بعد از المپیک به وجود آمد، از آن ماجرا کینه به دل گرفته و نهایتاً با حذف این دو اسطوره وزنه‌برداری ایران از حضور در مسابقات جهانی 2021 خواستند به نوعی آن ماجرا را تلافی کرده باشند و یا حداقل روزهای آرام‌تری را برای خود بسازند. غافل از اینکه این دو وزنه‌بردار قبل از اینکه مرادی یا برخواه بخواهند برای آنها تصمیم‌گیری کنند، دور حضور در اردوی تیم ملی حتی به قیمت از دست رفتن مسابقات جهانی ازبکستان را خط قرمز کشیده و این اردو را تا مشخص شدن تکلیف این مجموعه تحریم کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینجا است که سیستم بالادستی فدراسیون‌های ورزشی یعنی مسئولان وزارت ورزش هم در این قبیل موارد هیچگونه نظارتی برای حل و فصل ماجرا و جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی رؤسای فدراسیون‌ها ندارد. نکته قابل تأمل این است که اگر برای المپیک 2024 پاریس، مسابقات جهانی 2021 ازبکستان مرحله نخست کسب سهمیه و گزینشی المپیک باشد، برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی اگر بخواهند در المپیک وزنه بزنند چه باید کرد؟ آیا آن موقع علی مرادی و محمدحسین برخواه که اینطور به ناروا با توپ پر سرمایه سوزی می‌کنند و چهره‌های شاخص وزنه‌برداری را یکی پس از دیگری کنار می‌گذارند، پاسخگو خواهند بود؟
 
تحقق وعده‌های انتخاباتی از جیب وزیر
علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در بازدیدی که حمید سجادی وزیر جدید ورزش و جوانان از اردوی جهانی وزنه‌برداری در تهران داشت، از فرصت نهایت استفاده را کرده و بواسطه بی‌خبری مسئولین تازه‌وارد به حوزه تصمیم‌سازی وزارت ورزش و جوانان سعی دارد تمامی وعده‌های پوچ و توخالی مجمع انتخاباتی گذشته خود را درخصوص قول ساخت خانه‌های مجهز وزنه‌برداری توسط اسپانسر فدراسیون گردن وزیر جدید انداخته و از وزیر تازه راه یافته به این مجموعه مطالبه کند! او گفته است: «وسایل و امکانات ما فرسوده شده و ۲۰ سال است این وسایل را حفظ کرده‌ایم. اگر وسایل استاندارد نباشد آسیب‌دیدگی ایجاد می‌شود. ما دوره قبل نتوانستیم یک ست میله و صفحه وارد کنیم و درخواست داریم در این مورد کمک کنید. ما نگران هستیم این وسایل فرسوده باعث آسیب‌دیدگی ورزشکاران شود.»
ادعای مرادی درخصوص وارد نکردن تجهیزات خارجی وزنه‌برداری از 20 سال گذشته نکته‌ای است که نمی‌توان راحت از کنارش گذشت. یکی از سؤالاتی که در این رابطه می‌توان پرسید این است که آیا علی مرادی یادش رفته اولین دوره تورنمنت بین‌المللی فجر که در تهران با حضور تاماش آیان رئیس وقت وزنه‌برداری به عنوان مسابقه گزینشی المپیک برگزار شد، شرکت چینی ZKC که اسپانسر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود تقبل کرد بیش از 20 ست کامل وزنه‌برداری را به ایران هدیه بدهد و نهایتاً برای برگزاری این مسابقات روی حرفش ایستاد و تجهیزات را به ما هدیه داد؟ بعد از آن هم کلی حرف و حدیث بابت نحوه و نوع تقسیم‌بندی و پخش کردن این وسایل در اردوی تیم ملی و سراسر کشور وجود داشت که با فشار و تهدید این بحث جمع شد و تا به امروز هم سربسته و مبهم باقی مانده است. احتمالاً امروز برای مرادی و همراهانش صرف ندارد که این موضوع را بیان کنند زیرا قبلی‌ها که مطلع‌تر بودند رفتند و آنهایی هم که تازه آمدند فعلاً دنبال جلب رضایت هستند.
مرادی همچنین گفته: «ما نیاز به خانه‌های وزنه‌برداری داریم (وعده انتخاباتی که مرادی حالا به دنبال تحققش از جیب وزارتخانه و وزیر جدید است). البته نزدیک ۷۰۰ میلیون وسایل داخلی خریداری کرده‌ایم اما هنوز به حد استاندارد نرسیده اما تا حدودی نیازهای ما را برطرف کرده است.»
مرادی در حالی در این بخش از صحبت‌هایش حرف از خرید 700 میلیون تومانی تجهیزات سخن به میان می‌آورد که در مجمع عمومی خرید آن چیزی بالغ بر 750 میلیون تومان در حساب‌های مالی عنوان شده بود. خود شرکت تولید کننده داخلی تجهیزاتی که به فدراسیون فروخته شده نیز چندی پیش در گفت و گو با ایران ورزشی مدعی شده بود که قیمت 30 ست خریداری شده از این شرکت حدوداً هر ست 13 میلیون و پانصد هزار تومان تمام شده است که تقریباً در مجموع چیزی حدود 400 میلیون تومان پولی بوده که آنها از فدراسیون دریافت کرده‌اند. حالا چطور و از کجا علی مرادی در حضور حمید سجادی وزیر جدید مبلغ 700 میلیون تومان بابت خرید تجهیزات داخلی را به زبان می‌آورد؟

Page Generated in 0.0054 sec