printlogo


کد خبر: 234741تاریخ: 1400/6/20 00:00
لیگ قهرمانان آسیا، قربانی برنامه‌ریزی اشتباه لیگ بیستم

یادداشت
آرمن ساروخانیان  
 
سه نماینده ایران که این هفته باید در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان به میدان بروند از نظر وضعیت آماده‌سازی فاصله زیادی با حریفان دارند. لیگ‌های فوتبال منطقه غرب آسیا مدتی است شروع شده و تیم‌ها در کوران مسابقات هستند. این شامل لیگ عربستان و لیگ تاجیکستان هم می‌شود که حریفان تیم‌های ایرانی از این کشورها می‌آیند، ولی سه نماینده ایران هنوز حتی پرونده نقل و انتقالات‌شان بسته نشده، چه رسد به اینکه مربیان فرصت کرده باشند بدنسازی کنند یا بین بازیکنان قدیم و جدید به هماهنگی برسند.
الهلال که حریف استقلال در این مرحله است، پس از پایان فصل گذشته فرصت کافی داشت کادر فنی جدیدی انتخاب کند، یاران جدیدی بگیرد و همه آنها در اردوی اتریش توانستند به هماهنگی برسند. این تیم بازی‌های تدارکاتی خوبی در اروپا داشت و سه هفته هم در فصل جدید لیگ به میدان رفته تا کاملاً آماده این بازی شود. النصر، حریف تراکتور هم مثل الهلال فرصت داشت تیم جدیدش را ببندد و در شرایط مسابقه است. لیگ تاجیکستان حتی به نیمه راه رسیده و استقلال دوشنبه، حریف پرسپولیس در پایان هفته هفدهم صدرنشین است.
سه نماینده ایران اما هنوز در تعطیلات بین دو لیگ هستند که بدترین زمان برای حضور در مسابقه حساسی مثل یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان است. لیگ بیستم خیلی دیر تمام شد و آنها هنوز حتی نتوانسته‌اند که تیم فصل جدیدشان را ببندند. پرسپولیس که بیشتر نفرات اصلی‌اش را حفظ کرده وضعیت بهتری نسبت به استقلال و تراکتور دارد، ولی آنها هم هنوز دنبال جذب یک مهاجم جدید بودند که با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات منتفی است. همچنین گل‌محمدی با توجه به تغییرات کمتر، کار آسان‌تری نسبت به دو تیم دیگر برای هماهنگ کردن بازیکنانش دارد. البته پرسپولیس هم اگر وارد لیگ شده بود، می‌توانست در شرایط خیلی بهتری با استقلال تاجیکستان روبه‌رو شود.
استقلال بازیکنان بیشتری نسبت به پرسپولیس از دست داده و نقل و انتقالات باب میل کادر فنی پیش نرفت. مجیدی با توجه به کمبود زمان تنها توانست بخشی از بازیکنان مورد نیازش را جذب کند و باشگاه وعده داده که مهاجم خارجی مورد نظر کادر فنی بعد از بازی با الهلال به تیم اضافه خواهد شد. همچنین پین، مربی ایتالیایی یک هفته مانده به بازی الهلال به کادر فنی اضافه شد و قطعاً نمی‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد استقلال داشته باشد. همانطور که پرسپولیس جای خالی نوراللهی و مغانلو را احساس خواهد کرد، استقلال هم در این بازی کار خیلی سختی برای پر کردن جای خالی قایدی دارد.
وضعیت تراکتور از دو تیم تهرانی بحرانی‌تر است، تا جایی که این باشگاه حتی به فکر کناره‌گیری از لیگ قهرمانان افتاد. بدهی‌های انباشته، پنجره بسته، بلاتکلیفی وضعیت مالکیت باشگاه و جدایی تعدادی از بازیکنان این تیم را پیش از بازی النصر در شرایط خیلی سختی قرار داده است. فیروز کریمی کمتر از یک هفته مانده به بازی به تیم اضافه شده و در این شرایط نمی‌توان از این مربی انتظار زیادی داشت.
مشکلات مالی این سه باشگاه ناشی از سوءمدیریت‌هاست و ارتباطی به سازمان لیگ ندارد، ولی اگر لیگ بیستم مثل سایر لیگ‌های غرب آسیا زودتر تمام می‌شد، حداقل این سه تیم فصل نقل و انتقالات را پشت سر گذاشته بودند و با همین داشته‌ها می‌توانستند تیم آماده‌تری به زمین بفرستند. طولانی شدن لیگ بیستم اما نتیجه برنامه‌ریزی اشتباه سازمان لیگ و تعطیلات طولانی است که در جریان مسابقات در نظر گرفت. تمام لیگ‌های آسیایی مثل اروپایی‌ها درگیر کرونا بودند و این توجیهی برای طولانی شدن لیگ نیست. بیشتر تعطیلی‌های لیگ بیستم به خاطر فرجه‌ای بود که سازمان لیگ برای تیم ملی و نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفت، ولی اگر سازمان لیگ تاریخ مشخصی برای پایان لیگ در نظر می‌گرفت، خودش را مقید می‌کرد که مسابقات را فشرده‌تر برگزار کند و تن به خواسته‌های بعضاً غیرمنطقی باشگاه‌ها ندهد.
این تأخیر نه تنها به عملکرد این سه تیم در لیگ قهرمانان آسیب می‌زند، بلکه روند آماده‌سازی آنها برای لیگ بیست و یکم را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها ممکن است فصل جدید را با ناآمادگی و مصدومیت‌های ناخواسته شروع کنند.
 

Page Generated in 0.0056 sec