printlogo


کد خبر: 234332تاریخ: 1400/6/10 00:00
خاطرات خوب تیم ملی از اولین بازی انتخابی جام جهانی
درخشش در دالیان و پیروزی مقابل عربستان

مسابقات مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2022 قطر در حالی از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد که تیم ملی ایران آمار بسیار خوبی در بازی‌های اولش در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی داشته و در 6 دوره اخیر، 4 بازی را برده و در دو بازی هم مقابل حریفانش به تساوی رسیده است.
در دیدارهای اول این مرحله در 6 دوره اخیر، چهار بار برنده بوده و دو بار هم به نتیجه تساوی رسیده است.
گزارش زیر که سایت فوتبالی تهیه کرده نگاهی است به عملکرد تیم ملی در اولین بازی‌اش در این 6 دوره:
 
3 امتیاز شیرین مقابل قطر
تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 با قطر، کره جنوبی، سوریه، ازبکستان و چین همگروه بود و در بازی اولش میزبان قطری بود که با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجهش روی فوتبال به دنبال گرفتن بلیت روسیه بود. 
آن بازی تا دقیقه 94 با تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی در جریان بود منتهی رضا قوچان‌نژاد که نقش مهمی در صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 داشت، طلسم دروازه قطر را شکست و دو دقیقه بعد نوبت به علیرضا جهانبخش رسید که پیروزی شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی اولش را قطعی کند.
 
برد مهم در تاشکند
ازبکستان، کره جنوبی، قطر و لبنان حریفان تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2014 بودند. ایران در اولین بازی‌اش در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، در ازبکستان به مصاف تیم ملی این کشور رفت و در یک بازی جنجالی توانست با سه امتیاز از تاشکند به تهران برگردد. در آن بازی ازبکستان موفق شد دروازه تیم ملی را باز کند اما از شانس کارلوس کی‌‍روش و شاگردانش، داور بازی متوجه آن گل نشد تا نهایتاً محمدرضا خلعتبری در وقت‌های تلف شده و روی پاس دیدنی کریم انصاری‌فرد موفق شد دروازه میزبان را باز کند.
 
 نکونام مانع ثبت شکست در عربستان
در سال 2010 و اولین مسابقه از این مرحله، شاگردان علی دایی به مصاف عربستان رفتند. اگر چه عربستان با یک گل از حریفش پیش افتاد اما جواد نکونام در دقیقه 81 بازی را به تساوی کشاند تا تیم ملی با امتیاز از عربستان به تهران 
برگردد.
 
تساوی مقابل گربه سیاه
تیم برانکو در اولین مسابقه از دور نهایی مرحله انتخابی جام جهانی 2006 باید روبه‌روی بحرینی قرار می‌گرفت که در دوره قبلی جام جهانی و در یک بازی فوق‌العاده تلخ، شاگردان میروسلاو بلاژویچ را شکست داد و مانع صعود آن تیم به جام جهانی شدند. آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید و در نهایت تیم برانکو در گروهی که به جز بحرین، ژاپن و کره شمالی هم در آن حضور داشتند، مجوز حضور در جام جهانی 2006 را کسب کرد.
دبل شهریار برای عبور از عربستان
تیم ملی در اولین نبرد از دور آخر مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی میزبان عربستان بود. در این جدال حساس، علی دایی یک بار از روی نقطه پنالتی و یک بار هم در جریان مسابقه موفق به گلزنی شد تا عربستان با باخت به کشورش برگردد. رقابت این دو تیم برای رسیدن به جام جهانی تا روز آخر ادامه داشت و سرانجام این عربستانی‌ها بودند که سهمیه مستقیم جام جهانی را از آن خودشان کردند.
 
شروع توفانی در دالیان چین
یکی از بهترین نمایش‌های تیم ملی در تاریخ مراحل انتخابی جام جهانی، در اولین جدال از دور پایانی مقدماتی جام جهانی 1998 روبه‌روی چین رقم خورد. در حالی که تیم ملی تا دقیقه 60، دو بر صفر از چین عقب بود اما تک گل کریم باقری، دبل مهدوی‌کیا و گل لحظه آخری مدیرروستا، شکست سنگین چشم بادامی‌ها را در دالیان چین رقم زد.
 

Page Generated in 0.0070 sec