printlogo


کد خبر: 234315تاریخ: 1400/6/10 00:00
زاهدی: بازی مقابل تیم مورینیو چالشی جدی و جذاب برای من و زوریاست
پرسپولیس آقای گل و آقای پاس گل نداشت اما تیم بود

گفت و گو
ناصرقراگزلو     
 
شهاب زاهدی مهاجم ایرانی تیم زوریای اوکراین که در این فصل عملکرد خوبی در تیمش داشته از شرایط این فصل تیمش حرف می‌زند. او با وجود چالش‌های بزرگی که در لیگ اوکراین و لیگ اروپا پیش‌رو دارد هنوز هم از پرسپولیس غافل نشده است. این بازیکن در خصوص شرایط ایده‌آل سرخ‌پوشان صحبت می‌کند و قدرت تیمی و کار تیمی این تیم را عامل اصلی موفقیت‌های چند سال اخیر پرسپولیس می‌داند و در عرصه قاره کهن و تکرار موفقیت پرسپولیس شانس ویژه و خاصی را قائل است.گفت‌و‌گوی اختصاصی زاهدی با ایران ورزشی را می‌خوانید:
 
از شرایط تیم زوریا در فصلی که در آن قرار دارید بحث‌مان را شروع کنیم.
 در حال حاضر خدا را شکر شرایط خوبی داریم در حالی که هفته‌های اول خیلی شرایط خوبی نداشتیم. در دو، سه هفته اخیر اما با ارائه بازی‌های بهتر و نتایج خوب، به‌نوعی ورق را برای تیم‌مان برگرداندیم و نتایج خوبی را رقم زدیم که این مسأله شرایط خوب و امیدواری‌های زیادی را برای تیم ما به وجود آورده است.
در شش هفته‌ای که از لیگ اوکراین گذشته به‌لحاظ گلزنی و آمار گل شرایطت چگونه بوده؟
 من در شش هفته آمار خوبی داشتم به‌شکلی که دو گل و یک پاس گل حاصل کارم بوده و خدا را شکر برای تیمم مفید بودم و سعی دارم ابتدا در قالب کار تیمی و پس از آن در قالب کار انفرادی بهترین ثمره را برای تیمم داشته باشم و ان‌شاءالله به این مهم هم دست خواهم یافت و بیشتر و بیشتر در اولویت اول در قالب کار تیمی و پس از آن در پرسپولیس برای تیمم مفید واقع خواهم شد.
در سهمیه لیگ قهرمانان اما شانس حضور در این جام را از دست دادید!
 بله؛ در بازی رفت مرحله حذفی مقابل راپیدوین در اتریش باخت 3 بر صفر را متحمل شدیم و در بازی برگشت هم در شرایطی که 3 بر صفر از حریف عقب بودیم دو گل به تیم اتریشی زدیم که یکی از گل‌هایش را من از روی نقطه پنالتی زدم و یک پنالتی را هم از دست دادم تا در نهایت سهمیه لیگ قهرمانان را نگیریم و وارد مسابقات لیگ اروپا شویم.
در گروه دشواری هم قرار گرفتید.
 در گروه ما رم ایتالیا، تیم اول نروژ و تیم زسکای صوفیه حضور دارند.
بازی مقابل تیم مورینیو بدون شک چالش جالبی برایت خواهد بود؟
 دقیقاً حضور در جام کنفدراسیون قطعاً شانسی جدید برای به چالش کشیدن بیشتر تیم‌ها در قاره سبز است که در آن تیم‌های مختلف و بیشتری از لیگ‌ها با سبک‌های مختلف در این بازی‌ها حاضر می‌شوند تا شانس بیشتر دیده شدن و درخشش را پیدا کنند که این امر در گروه ما شرایط مضاعفی دارد. تیم رم با مورینیو چالش رویارویی با این تیم را برای ما ضمن دشوار بودن، جالب نیز ساخته و بدون شک بازی مقابل تیمی که مورینیو روی نیمکتش نشسته برای ما جذابیت‌های بیشتری خواهد داشت.
در گروه‌تان چقدر شانس صعود برای تیم‌تان قائل هستی؟
 تیم رم که با توجه به قدرتش شانس اول صعود از گروه ماست اما من فکر می‌کنم قدرت سه تیم دیگر یکسان است و از آنجا که دو تیم از گروه ما صعود می‌کنند جنگ دوم سختی بین سه تیم دیگر جدا از رم در پیش تیم ما و تیم نروژی و زسکای صوفیه پیش‌رو خواهد بود.
تیم‌های خوبی در جام کنفرانس حاضر هستند.
 بله؛ همانطور که گفتم از همه کشورهای اروپایی در این جام حضور دارند که شاید معروف‌ترین آنها تاتنهام، رم و رن فرانسه باشند.
صعودتان که اینقدر سخت است پس با این وجود به قهرمانی که اصلاً امیدی ندارید؟
 قهرمانی در جام کنفدراسیون که سخت است اما دنبال این هستیم با عملکردی خوب شانس صعود را برای خودمان حفظ کرده و از گروه‌مان صعود کنیم.
تکرار عنوان سال قبل به‌نظر اولویت اصلی تیم‌تان در فصل جاری لیگ برتر اوکراین است؟
 با توجه به شرایطی که در لیگ اوکراین وجود دارد و تیم‌های دینامو و شاختار اینجا ابرقدرت‌های فوتبال اوکراین هستند، تکرار سومی فصل قبل اولویت ماست و برای این مهم و موفقیت در جام کنفرانس تلاش می‌کنیم.
برای آقای گلی لیگ اوکراین هم امیدواری؟
 فعلاً فقط شش هفته از لیگ اوکراین گذشته و با توجه به بازی‌های خیلی زیادی که باقی مانده حرف از آقای گلی شاید از حالا خیلی منطقی نباشد، اما من در ابتدا برای موفقیت تیمم و در اولویت بعدی برای موفقیت خودم و آقای گلی تلاش خواهم کرد. نفر اول گلزن‌ها در لیگ اوکراین در حال حاضر پنج‌گله است و من هم دو گل زده‌ام اما با این وجود امیدوارم و در هفته‌های زیادی که باقی مانده ان‌شاءالله با ادامه روند موفقم برای رسیدن به آقای گلی هم توجه خاص و تلاش مضاعفی را انجام خواهم داد.
با توجه به عملکرد خوب چند سال اخیرت و پیشرفتت در چند لیگ مختلف اروپایی باز هم به تیم ملی دعوت نشدی!
 همین که از من به‌عنوان بازیکنی مؤثر و خوب یاد می‌شود جای خوشحالی دارد و اگر کمی خوش‌شانس هم باشم حتماً به تیم ملی هم دعوت می‌شوم. نگاه من برای موفقیت به‌شکل کلی هیچ زمانی به نتایج کوتاه و مقطعی نبوده و نیست. در حال حاضر هم تازه وارد سن 26سالگی شده‌ام و پس از چند سال بازی در سطح اروپا و لیگ‌های مختلف اروپایی و تأثیرگذار بودن در تیم‌هایی که بوده و هستم، فکر می‌کنم شانس حضور در تیم ملی به من هم می‌رسد با این وجود در خصوص تیم ملی صحبت زیادی ندارم. انتظارات از من زیاد است اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد، با این وجود تمرکز روی کار خودم و موفقیت بیشترم معطوف است و اعتقاد دارم همین که از من به‌عنوان لژیونری موفق و تأثیرگذار یاد می‌شود جای خوشحالی دارد.
از موارد خاص حضورت در اروپا حرف بزنیم و به تیم سابقت پرسپولیس بپردازیم. فکر می‌کردی پرسپولیس گلات قهرمانی بزند؟
 من برای پرسپولیس آرزوی موفقیت دارم و با شرایط ایده‌آل فنی که پرسپولیس نسبت به بقیه تیم‌ها داشت فکر تکرار قهرمانی و گلات پرسپولیس را داشتم؛ تیمی که در هر بازی روند خوب و موفقی داشت و از همه مهم‌تر موفقیتش استمرار خیلی خوبی داشت؛ نکته‌ای که به شکل تیمی کاملاً نمود داشت و خیلی خوب به چشم می‌آمد که جای تقدیر داشت.
فکر می‌کنی پرسپولیس به ششمین قهرمانی متوالی هم برسد؟
 تا یادم نرفته این را باید به حرف‌های قبلی‌ام هم اضافه کنم که پرسپولیس تیم خیلی قوی است و من از تیمی که پتانسیل فنی بالا و کار گروهی و تیمی ایده‌آل داشت فکر قهرمانی پنجم را هم داشتم که خوشحالم محقق شد چون خودم هم زمانی در این تیم بازی کردم و به هر حال تیم مورد علاقه و محبوبم در ایران، پرسپولیس محسوب می‌شود. برای فصل ششم هم از حالا زود است که پیش‌بینی کرد چون لیگ هنوز شروع نشده است.
اما با توجه به خریدهای زیاد بخصوص تیم سپاهان که بازیکنان زیادی را به خدمت گرفته بعضی‌ها تیم سپاهان را شانس قهرمانی لیگ آتی می‌دانند.
من فکر نمی‌کنم تنها بازیکن زیاد جذب کردن شانس تیمی را برای قهرمانی بالا ببرد.
بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهی؟
 من فکر می‌کنم قدرت تیمی و کار تیمی و در مجموع تیم بودن و هماهنگی بالای بازیکنان، شرط اصلی قهرمانی یک تیم باشد. در واقع پرسپولیس هم نه فصل قبل، آقای گل لیگ را در اختیار داشت نه آقای پاس گل در پرسپولیس بود، اما با قدرت تیمی بالا همه تیم‌ها را تحت تأثیر خودش قرار داد و برای پنجمین سال متوالی قهرمان شد؛ نکته‌ای که رمز قهرمانی‌های متوالی و رکورد استثنایی پرسپولیس بوده است.
در دو سال اخیر هواداران مشتاق پرسپولیس هم به‌دلیل کرونا حضور نداشتند اما پرسپولیس باز هم با این وجود قهرمان شد.
 هواداران در ورزشگاه نبودند اما از فضای مجازی و به هر طریق ممکن تیم و بازیکنان محبوب‌شان را حمایت می‌کردند و بازیکنان پرسپولیس هم می‌دانستند تمام فکر و حواس هواداران‌شان به آنها و نتایج‌شان معطوف است، به همین دلیل با انرژی مضاعفی تلاش می‌کردند و برای تیم‌شان با همه وجود می‌جنگیدند و به اهداف‌شان هم می‌رسیدند.
چندبار بحث حضورت در پرسپولیس حتی قبل از حضورت در زوریا چندی قبل هم مطرح شد اما چرا این امر محقق نشد؟
 با من تماس‌هایی گرفته شد اما حقیقت امر این بود که شرایط حضورم در پرسپولیس خیلی دشوار بود.
بیشتر دلیل سختی این مسأله را توضیح می‌دهی؟
 بالاخره من اینجا قرارداد داشتم و حداقل پولی که برای صدور رضایت‌نامه‌ام لازم بود 2میلیون دلار بود که فکر می‌کنم امکان فراهم کردن آن برای پرسپولیس و سایر تیم‌های دیگر ایرانی خواهانم دشوار بود.
نقل‌و‌انتقالات تیم‌ها و پرسپولیس را چگونه ارزیابی کردی؟
 پرسپولیس چند بازیکن از دست داده اما چند بازیکن جذب کرده و همانطور که گفتم بازیکنان مؤثر نیستند و تیم بودن مهم است؛ شاخصه‌ای که پرسپولیس نسبت به بقیه تیم‌ها و مدعیان با توجه به احترامی که برای‌شان قائل هستم بیشتر این مهم را در اختیار دارد؛ نکته مهمی که فکر می‌کنم خیلی خوب کادر فنی در فصل آتی هم از آن بهره بگیرند. به همین دلیل چشم‌انداز روشنی باز هم می‌توان برای پرسپولیس متصور بود. در پایان باید این نکته را هم به‌عنوان صحبت‌های پایانی‌ام اضافه کنم که این بزرگی پرسپولیس را می‌رساند که حتی بدون هوادار در ورزشگاه با شرایط کرونا و گاهاً با مشکلات مالی و جدایی چند بازیکن کلیدی و سایر موارد باز هم شکل تیمی و کار تیمی قوی‌اش را حفظ کرده و برای موفقیت با بهترین کیفیت در بالاترین سطح ممکن می‌جنگد؛ نکته‌ای که شاید وجه تمایز پرسپولیس از بقیه مدعیان بوده و پنج سالی است که مهر تأییدی بر قهرمانی‌های متعدد آن می‌زند. امیدوارم امسال پرسپولیس به قهرمانی آسیا که لیاقتش را هم دارد برسد.

Page Generated in 0.0055 sec