printlogo


کد خبر: 234278تاریخ: 1400/6/10 00:00
زابیتسر در بایرن مونیخ
اول مربی، حالا کاپیتان
بایرن بعد از مربی لایپزیگ، کاپیتان این تیم را هم گرفت. اما زابیتسر چه نقشی در مونیخ خواهد داشت؟

بایرن مونیخ به دنبال تقویت خط میانی خود بوده و مارسل زابیتسر را از آربی لایپزیگ خریداری کرده است. او به یولیان ناگلسمان، مربی سابقش می‌پیوندد. اما این بازیکن چه چیزی به قهرمان 9 دوره اخیر بوندس‌لیگا می‌افزاید؟
حضور زابیتسر باعث می‌شود بایرن در مرکز خط میانی گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشد. در حال حاضر، یاشوا کیمیش و لئون گورتزکا زوج اصلی مرکز خط میانی هستند. این دو نفر در خارج از میدان هم رفقای صمیمی هم به شمار می‌روند. نفر بعدی در خط میانی، کورنتن تولیسو است که در سال 2017 به بایرن پیوست، اما مصدومیت‌های مداوم باعث شده نتواند در این تیم جا بیفتد. پس از او هم میشل کوزانس و مارک روکا قرار دارند.
زابیتسر احتمالاً بالاتر از تولیسو در لیست اولویت‌های خط میانی قرار می‌گیرد و باید با کیمیش و گورتزکا برای حضور در میدان رقابت کند. شاید هم او در کنار این دو نفر به میدان برود.
کیمیش نسبت به گورتزکا عقب‌تر بازی می‌کند ولی خلاق‌تر از او است. گورتزکا هافبک باکس-تو-باکس بایرن است و گل‌های بیشتری هم می‌زند. زابیتسر از نظر آماری بین این دو نفر قرار می‌گیرد، هرچند که در تیمی بازی می‌کرده که هنوز به سطح بایرن نرسیده است.
 
نگاه آماری
زابیتسر از نظر تهاجمی، در کل دوران حضورش در بوندس‌لیگا، در هر 186 دقیقه روی یک گل تأثیر داشته است. او بالاتر از کیمیش (187) و گورتزکا (196) قرار می‌گیرد. کیمیش، هافبک شماره 6 بایرن، از نظر تعداد موقعیت‌های خلق‌کرده در بوندس‌لیگا بسیار بالاتر از این دو است (415 موقعیت)، اما زابیتسر (229) بالاتر از گورتزکا (214) است. گورتزکا 33 گل زده، زابیتسر 32 گل و کیمیش هم 17 گل.
کیمیش از نظر تعداد میانگین لمس توپ در هر بازی در میان بهترین‌های لیگ است (99 لمس توپ) و گورتزکا و زابیتسر که هافبک‌های باکس-تو-باکس هستند، به ترتیب 61 و 62 لمس توپ در هر بازی داشته‌اند. زابیتسر در هر بازی 18 نبرد بر سر توپ داشته (و در 49 درصد آنها پیروز شده). این عدد برای کیمیش 17 (با 54 درصد موفقیت) و برای گورتزکا 25 (با 49 درصد موفقیت) بوده است.
از نظر میزان حرکت در میدان، آمار آنها با هم مشابه است. زابیتسر در هر 90 دقیقه 60/11 کیلومتر می‌دود و 2/24 بار استارت می‌زند. بیشترین سرعت او هم 5/34 کیلومتر در ساعت است؛ کیمیش: 19/12 کیلومتر، 2/21  استارت، 1/33 کیلومتر در ساعت؛ گورتزکا: 50/11 کیلومتر، 7/23 استارت، 4/34 کیلومتر در ساعت.
 
بال چهارم
حضور زابیتسر نه‌تنها مرکز میدان را برای بایرن تقویت می‌کند که آنها را در کناره‌ها هم توانمندتر می‌سازد. این باشگاه همیشه چهار بال داشته است، مانند آرین روبن و فرانک ریبری که بازی را به عرض می‌کشانده‌اند. آنها در حال حاضر سرژ گنابری، لروی سانه و کینگزلی کومان را دارند. زابیتسر در ابتدای دوران بازی‌اش بال راست بود. در واقع ناگلسمان در لایپزیگ دست به «حرکت شواین‌اشتایگری» زد و او را از سمت راست به مرکز میدان برد.
این کار در ژانویه 2020 انجام شد، زمانی که دیه‌گو دمه از لایپزیگ رفت و مربی تصمیم گرفت از زابیتسر برای پر کردن جای خالی او استفاده کند. او همچنین در غیاب ویلی اوربان همیشه‌مصدوم، بازوبند کاپیتانی را هم بست.
اما در هر حال این بازیکن 27ساله، هم در سالزبورگ و هم در لایپزیگ، به عنوان بال مطرح شد. البته شاید نیازی نباشد که زابیتسر به کناره‌ها برود، چرا که جمال موسیالا دارد خوب کار می‌کند، و ناگلسمان ترجیح می‌دهد از زابیتسر در مرکز استفاده کند.
به هر نقطه از این تیم بایرن که نگاه کنید، می‌بینید که مدافعان حریف را به دردسر می‌اندازند. در کنار روبرت لواندوفسکی، بال‌هایی هم هستند که عالی کار می‌کنند. یا توماس مولر که وارد فضاهایی می‌شود که به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کند. گورتزکا و کیمیش هم از عقب به خط حمله اضافه می‌شوند و آلفونسو دیویس در سمت چپ خط دفاعی هم هست. حالا زابیتسر هم به آنها اضافه شده است.
بایرن در دو فصل گذشته بوندس‌لیگا 199 گل به ثمر رسانده است. زابیتسر فصل گذشته هشت گل زد که برای یک هافبک میانی، آماری عالی است. در بایرن، تنها لواندوفسکی (41)، مولر (11) و گنابری (10) بیشتر از او گل زدند. زابیتسر با آن هشت گل بهترین گلزن لایپزیگ در لیگ شد.
از هفت ضربه ایستگاهی که لایپزیگ گل کرد، سه تا را زابیتسر زد. از سال 2016 که این بازیکن اتریشی به لایپزیگ پیوسته، هیچ بازیکنی در بوندس‌لیگا به اندازه او از بیرون محوطه جریمه گلزنی نکرده است. از 32 گلی که او در لیگ به ثمر رسانده، 12 گل از بیرون محوطه جریمه بوده است. در فصل گذشته، تنها ماکسیمیلین آرنولد از ولفسبورگ بیشتر از زابیتسر از بیرون محوطه جریمه شوت زد (43 شوت).
بایرن به این ترتیب بازیکنی دارد که هر زمان که فرصتش پیش بیاید، از شوت زدن نمی‌ترسد. او در فصل 20-2019 لیگ قهرمانان هم مقابل زنیت سن‌پترزبورگ گلی زد که به عنوان گل هفته انتخاب شد.
زمانی که او در سمت راست بازی می‌کرد، او را با دیوید بکام مقایسه می‌کردند. اما زابیتسر هافبک، بسیار شبیه فرانک لمپارد است. حضور یک هافبک دفاعی واقعی (مانند کوین کمپل در لایپزیگ) به زابیتسر اجازه می‌دهد که به پیش بتازد و خطر ایجاد کند.
 
زوج قدیمی
تردیدی نیست که این خرید کار ناگلسمان بوده است. مربی جدید بایرن با حسن صالح‌حمیدزیچ، مدیر ورزشی باشگاه صحبت کرده و گفته که زابیتسر بازیکنی است که به سبک بازی او می‌خورد. ناگلسمان بود که او را از کنار میدان به مرکز برد و او را کاپیتان تیم ساخت. این مربی 34ساله مشخصاً برای زابیتسر در این تیم جدید بایرن نقشه دارد. البته او گفته که برنامه‌ای ندارد که بایرن که 9 سال است قهرمان آلمان می‌شود را از نو بسازد. اما بین این بازیکن و این مربی، به صورت مشخص یک هماهنگی وجود دارد. این دو نفر در فصل گذشته لایپزیگ را به نایب‌قهرمانی لیگ و جام حذفی رساندند. ناگلسمان به زابیتسر اعتماد دارد و زابیتسر می‌داند که ناگلسمان چه می‌خواهد.
زابیتسر در فصل گذشته با بازوبند کاپیتانی و حضور در مرکز میدان، بیش از میانگین دوران بازی‌اش در زمین حرکت می‌کرد. این در حالی بود که او مصدومیت‌هایی هم داشت که کارش را دشوار می‌ساخت.
صالح‌حمیدزیچ هنگام اعلام خرید زابیتسر گفت: «او ذهنیتی عالی دارد، بسیار جاه‌طلب است و به عنوان کاپیتان آربی، داخل و خارج میدان مسئولیت‌پذیری خود را نشان داده است. مربی ما او را خیلی عالی می‌شناسد.» او به این اشاره کرد که چرا این بازیکن هدف موفق‌ترین باشگاه آلمان قرار گرفته است.
تیم‌های ناگلسمان همیشه حسی از ابهام پیرامون خود داشته‌اند و رقیبان اطلاع دقیقی از برنامه‌هایشان نداشته‌اند. حتی با داشتن لیست 11 بازیکن اصلی تیم هم نمی‌توان دانست که این مربی چه کار می‌خواهد بکند. چیزی که می‌دانیم این است که زابیتسر در هر سیستمی می‌تواند خوش بدرخشد.
منبع: 
سایت بوندس لیگا
 

Page Generated in 0.0056 sec