printlogo


کد خبر: 232230تاریخ: 1400/4/20 00:00
علامت سؤال‌های دربی بعد از برد سخت استقلال

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
پیش از بازی استقلال و سایپا رسانه‌ها تأکید زیادی به تقابل فرهاد مجیدی و فراز کمالوند داشتند. روبرو شدن این دو مربی از آن جهت مهم بود که کمالوند در مقطعی از فصل روی نیمکت استقلال نشست و شناخت کاملی از روش بازی این تیم داشت. همین شناخت می‌توانست به سایپا که در تلاش برای بقاست کمک کند که از این بازی سخت امتیاز بگیرد.
استقلال اما نسبت به بازی‌های قبلی تغییراتی در ترکیبش داشت. بخشی از این جابه‌جایی‌ها به دلایلی مثل محرومیت نادری و مصدومیت وریا اجباری بود، ولی به نظر می‌رسید کادر فنی استقلال تغییرات دیگری را هم با هدف غافلگیر کردن کمالوند در ترکیب این تیم در نظر گرفته.
استقلال که در بازی‌های قبلی با روش 2-5-3 بازی کرده بود، این بار با آرمان رمضانی به عنوان تک مهاجم بازی می‌کرد که از سوی قایدی و اسماعیلی حمایت می‌شد. مجیدی همچنین مرادی و خاقانی را که دو بازیکن هجومی هستند به عنوان پیستون به کار گرفته بود. هدف مجیدی از این چیدمان 1-2-4-3 این بود که تیمش بتواند عرض پنج نفره‌ای در حمله بسازد و بازیکنانی مثل قایدی و اسماعیلی از فضای به وجود آمده استفاده کنند، ولی این ترفند در جریان بازی نتیجه نداد.
مرادی، خاقانی و حتی اسماعیلی که از مصدومیت برگشته پس از مدت‌ها در ترکیب اصلی بازی می‌کردند و هماهنگی زیادی بین آنها دیده نمی‌شد. مرادی نتوانست نفوذ مؤثری از سمت چپ داشته باشد و خاقانی چپ پا هم در سمت راست با حرکات بی‌نتیجه به سمت داخل توپ‌های خوبی را از دست داد. همچنین اصرار اسماعیلی به دریبل و حرکات پا به توپ سرعت حملات استقلال را می‌گرفت و او به جای راه انداختن مهاجمان یا پیستون‌های تیم علاقه زیادی داشت خودش کار را تمام کند. در این شرایط استقلال در نیمه اول نتوانست فرصت‌های زیادی بسازد، هرچند در یک صحنه بازیکنان این تیم معتقد به خطای پنالتی روی قایدی بودند.
در نیمه دوم فشار استقلال بیشتر شد، ولی تنها پس از تعویض‌های مجیدی بود که این تیم توانست به گل برسد. ورود احمد موسوی به جای خاقانی سمت راست استقلال را فعال‌تر کرد و با آمدن مطهری به جای رمضانی تحرک خط حمله استقلال بیشتر شد. در نهایت یک بار دیگر خلاقیت قایدی بود که گره بازی را باز کرد و او با یکی از نفوذهای همیشگی‌اش از سمت چپ توانست پنالتی بگیرد.
مجیدی همچنین یک تعویض اجباری داشت و بعد از مصدومیت عارف غلامی، دانشگر را به زمین فرستاد. این مدافع حتی بعد از گل اول استقلال میل زیادی به نفوذ نشان می‌داد و توانست روی یکی از همین حرکات سازنده گل دوم مطهری باشد.
موسوی و دانشگر در همان دقایق کوتاهی که در زمین بودند، نفوذهای مؤثرتری از خاقانی و غلامی داشتند و توانستند سمت راست استقلال را راه بیندازند. حالا فرهاد مجیدی پیش از دربی با این سؤال مواجه است که برای این بازی حساس از چه بازیکنانی در این سمت استفاده کند؟ خیلی بعید است که سرمربی استقلال بخواهد دوباره از خاقانی در این پست استفاده کند. او در این بازی نمایش ضعیفی داشت و در کارهای دفاعی هم مهره مؤثری نیست. در این شرایط مجیدی احتمالاً از بین موسوی و دانشگر یک نفر را برای پیستون راست انتخاب خواهد کرد. گزینه دیگر این است که دانشگر جانشین غلامی شود و موسوی هم در نقش پیستون راست بازی کند. در سمت چپ اما حضور نادری که محرومیتش به پایان می‌رسد قطعی است.
همچنین با دو گلی که مطهری به سایپا زد، او شانس زیادی دارد که در ترکیب اصلی جانشین رمضانی شود. دیاباته هم شب گذشته برای دقایق کوتاهی بازی کرد و برای دربی ذخیره طلایی مجیدی خواهد بود. بازی با تک مهاجم در این بازی تغییر مفیدی نبود و احتمالاً کادر فنی استقلال برای دربی به چیدمان 2-5-3 برگردد.
 

Page Generated in 0.0057 sec