printlogo


کد خبر: 232228تاریخ: 1400/4/20 00:00
جنگ تمام عیار بزرگان کشتی فرنگی در توکیو
بازگشت غول چراغ جادو؟

اتحادیه جهانی کشتی اسامی کشتی‌گیران حاضر در بازی‌های المپیک توکیو را اعلام کرد. 96 فرنگی کار که در بین این تعداد کشتی‌گیر نام یک ستاره باعث شگفتی همه شد. میهان لوپز ستاره فوق سنگین کوبا در حالی تصمیم به حضور در بازی‌های المپیک گرفته که تا قبل از این همه تصور می‌کردند، او برای همیشه از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده اما نامش به عنوان تیم ملی کشتی فرنگی در وزن 130 کیلوگرم مطرح شد و حتی برخی از رسانه‌ها او را به عنوان پرچمدار کاوران ورزشی کوبا در این دوره از بازی‌ها معرفی کردند. حالا او به چهره ویژه این بازی‌ها تبدیل شده است. در این دوره از بازی‌ها از 96 فرنگی کاری که حضور دارند تقریباً نیمی از آنها مدال آوران جهان و المپیک هستند و این به لحاظ فنی سطح فنی مسابقات را خیلی بالاتر می‌برد.
 
تکمیل شگفتی
در وزن ۶۰ کیلوگرم کنیچیرو فومیتا از ژاپن دارنده دو طلای جهان، سرگئی املین از روسیه دارنده مدال طلا و نقره جهان، علیرضا نجاتی از ایران دارنده مدال برنز، میرامبک آیناگولوف از قزاقستان دارنده مدال نقره و برنز جهان، المرات تاسمرادوف از ازبکستان دارنده نقره و برنز جهان مدال داران جهان در این وزن هستند. نجاتی جوان دوست داشتنی اهل قم یکی از امیدهای اصلی کشتی فرنگی کسب مدال در این دوره از بازی‌ها است. او در مسابقات جهانی 2019 شگفتی ساز شد و حالا باید این شگفتی را کامل کند.
 
گروه مرگ
در وزن ۶۷ کیلوگرم اسماعیل بوررو مولینا دارنده مدال طلای جهان و المپیک از کوبا، آرتم سورکوف دارنده مدال طلا، نقره و برنز جهان از روسیه، مت نمس از صربستان دارنده مدال برنز، فرانک استابلر دارنده مدال طلای جهان و المپیک از آلمان، بالینت کورپاسی دارنده طلا، نقره و برنز جهان از مجارستان، محمدرضا گرایی از ایران، ریو هانسو دارنده 5 مدال طلا، نقره و برنز جهان از کره جنوبی مدال داران این وزن هستند. محمدرضا گرایی در گزینشی المپیک مقابل ستاره کره‌جنوبی فوق‌العاده کشتی گرفت و حالا همه نگاه‌ها به سوی او دوخته شده تا در این دوره از بازی‌ها بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
 
شانس بزرگ برای طلا
در وزن ۷۷ کیلوگرم تاماش لورینچ از مجارستان دارنده طلا، نقره و برنز جهان، آلکس کسیدیس از سوئد نایب قهرمان جهان در سال 2019، محمدعلی گرایی دارنده مدال برنز جهان از ایران، جالگاسبی بردی مراتوف دارنده مدال برنز از ازبکستان، آلکساندر چخرکین از روسیه و رفیق حسین‌اف از آذربایجان چهره‌های نامدار این وزن هستند. رومن ولاسوف روس به همراه کیم هیون وو از کره‌جنوبی غایبان مطرح این دوره از بازی‌ها هستند. محمدعلی گرایی با توجه به حضورش در چند دوره مسابقات جهانی و کسب دو مدال برنز در این مسابقات از شانس‌های اصلی برای کسب مدال در المپیک برای کشتی فرنگی محسوب می‌شود. کاکوی شیراز می‌تواند تمامی تحلیل‌ها درباره طلا نگرفتن کشتی فرنگی در این دوره از بازی‌ها را باطل کند.
 
حسرت بزرگ
در وزن ۸۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی نماینده ندارد اما حضور ویکتور لورینچ مجارستانی با 31 سال سن و یک نقره و دو برنز جهان به همراه ژان بلنیوک اوکراینی که با دو طلا، دو نقره و دو برنز و همچنین یک مدال نقره المپیک به این بازی‌ها آمده این وزن را به عنوان یکی از اوزان سخت بازی‌های المپیک قرار داده است. رستم آساکولوف ازبکستانی هم با یک نقره و یک برنز جهان به همراه دنیس کودلا از آلمان، اسلام عباس اف از آذربایجان، لاشا گوبادزه از گرجستان، ایوان هوکلک از کرواسی و زورابی داتوناشویلی از صربستان دیگر مدعیان این وزن هستند. در این وزن حسین نوری هم می‌توانست حضور داشته باشد اما یک لحظه غفلت هم به تیم ملی کشتی فرنگی ضربه زد و هم به خود حسین نوری که شاید دیگر فرصت جبران آن را نداشته باشد.
 
 ماکت رضایی در مصاف با بزرگان
در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران یک چهره خاص دارد. چهره‌ای که می‌تواند یک شگفتی‌ساز بزرگ در این دوره از بازی‌ها نام بگیرد. جوانی مازندرانی که کاملاً شبیه به قاسم رضایی کشتی می‌گیرد و حالا همه می‌خواهند ببینند که می‌تواند موفقیت‌های قاسم را تکرار کند یا نه؟ او در این وزن با قدرت‌های برتر دنیا باید سرشاخ شود. موسی اولویف از روسیه با دو طلا و یک نقره جهان مدعی جدی این وزن است. آرتور الکسانیان ارمنستانی هم به چهره دیدنی کشتی فرنگی دنیا در سال‌های اخیر تبدیل شده و حالا با یک طلا و یک برنز المپیک و سه طلا، دو نقره و یک برنز جهان می‌خواهد سومین مدال المپیکی خود را هم به دست بیاورد. چنک ایلدم ترک هم با انواع و اقسام مدال‌ها از مسابقات جهانی و المپیک راهی توکیو می‌شود.
 
 پایان غول بزرگ در حضور امین
در وزن ۱۳۰ کیلوگرم هم رضا کایالپ از ترکیه با کلی مدال جهانی و المپیک به توکیو می‌آید. او 32 سال سن دارد و چهارمین المپیکش را تجربه می‌کند. در 2012 سوم شد و در 2016 ریو هم نقره را گرفت و حالا می‌خواهد به مدال طلا برسد اما همیشه یک سد محکم مقابل او بوده به نام میهان لوپز کوبایی که 3 بار قهرمان المپیک شده است. 4 طلا و 3 نقره هم از مسابقات جهانی دارد و با 10 مدال جهانی از بهترین‌های تاریخ است. او در حالی در 39 سالگی راهی این بازی‌ها شده که آخرین بار در سال 2019 و در مسابقات پان آمریکن حضور داشته و از آن موقع تا الان در هیچ رویدادی حضور نداشت و بارها بحث خداحافظی او مطرح بود. حتی در مسابقات جهانی 2019 هم به عنون کوچینگ اسکارپینو کنار تشک حاضر شد و عنوان کرد دیگر توان رفتن روی تشک را ندارد اما حالا چه اتفاقی رخ داده که او را به روی تشک کشانده مشخص نیست. اگر در توکیو مدال گیرد 11 مداله می‌شود و این اتفاق بزرگ را جشن می‌گیرد و به جمع رکوردداران دنیا ملحق می‌شود. هر چند که خیلی‌ها اعتقاد دارند سرنوشت آلکساندر کارولین برای او تکرار می‌شود. امین میرزازاده جوان شایسته ایران در این وزن به روی تشک می‌رود تا در اولین حضورش در بازی‌های المپیک، بدون سابقه حضور در مسابقات جهانی شانسش برای رسیدن به مدال المپیک را امتحان کند.

Page Generated in 0.0064 sec