printlogo


کد خبر: 232211تاریخ: 1400/4/20 00:00
چکاچک شمشیرها برای مدال
رویای نیمه شب تابستان

سامان موحدی راد
 
هنوز خیلی‌ها آن نیمه شب تابستانی پنج سال پیش را فراموش نکرده‌اند که مجتبی عابدینی، شمشیربازی که خیلی‌ها اسمش را هم تا آن لحظه نشنیده بودند به جمع چهار نفر برتر شمشیربازی المپیک راه یافته بود. او تنها یک امتیاز تا رسیدن به فینال فاصله داشت اما بازی نیمه‌نهایی‌اش را با نتیجه نزدیک 15 به 14 واگذار کرد و در رده‌‌بندی هم به حریف کره‌ای باخت تا به این ترتیب غیرمنتظره‌ترین مدال المپیکی کاروان ایران از چنگ‌مان بپرد. حالا اما کاپیتان مجتبی عابدینی و تیم ملی شمشیربازی ایران راهی توکیو شده‌اند تا کار نیمه تمام برزیل را این بار در این سوی اقیانوس آرام تمام کنند.
به نظر می‌رسد کاروان ایران این بار باید خودش را برای مدالی جدید آماده کند. پیشتر تنها این احسان حدادی بود که توانسته بود انحصار مدال‌های المپیکی سه رشته کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو را بشکند و به نظر می‌رسد رشته‌ای جدید هم قرار است در صف مدال‌آوران المپیک قرار بگیرد. اخبار ورزشی کاروان ایران کمی ناامید‌کننده است و به نظر نمی‌رسد دوره درخشانی در انتظار ورزش ایران باشد اما با همه اینها گویا قرار است یک شگفتی‌ساز در کاروان ایران داشته باشیم.
سال‌های بعد از درخشش در المپیک ریو برای مجتبی عابدینی هم با دو مدال جهانی شمشیربازی همراه بود. او در مسابقات 2017 ایتالیا در فینال مغلوب شد و اولین مدال جهانی‌اش را کسب کرد. در مسابقات جهانی لهستان پنجم شد اما در نهایت در مسابقات سال 2019 مجارستان به نشان برنز دست پیدا کرد. حالا باید دید این قهرمان سوادکوهی شمشیربازی ایران بعد از یک نقره و یک برنز جهانی آیا می‌تواند کلکسیون خودش را با یک طلای المپیکی تکمیل کند؟ اما به جز مجتبی عابدینی که ستاره تیم ایران است، این دوره از رقابت‌ها با یک خبر خوب دیگر برای شمشیربازی همراه است. ملی‌پوشان شمشیربازی ایران با ترکیبی کامل به توکیو می‌روند و جالب‌تر اینکه برای نخستین بار در بخش تیمی هم تیم ایران حضور دارد. جایی که باید در اولین بازی به مصاف ایتالیا برویم. ایران که در جایگاه ششم تیمی دنیا قرار دارد باید با یک تیم رنک سه‌ای بازی کند که قرعه به نام ایتالیا افتاده است. تیمی که در سال‌های اخیر چندین و چند بار در برابر تیم ملی ایران قرار گرفته و از قضا در بیشتر بازی‌ها هم طعم شکست را چشیده است. از این رو شاید شروع رقابت‌های المپیک برای ملی‌پوشان شمشیربازی ایران با خبرهای بهتری هم همراه باشد.
بسیاری روی شگفتی‌سازی تیم ملی شمشیربازی ایران حساب کرده‌اند. از جمله فضل‌الله باقرزاده رئیس این فدراسیون که می‌گوید: «تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها با ۸ تیم باید رقابت کند که به جرأت می‌گویم به غیر از مصر، هفت تیم باقی‌مانده جزو بهترین‌های دنیا هستند بنابراین کار سخت خواهد بود اما من به توانایی و پتانسیل شمشیربازی ایران باور دارم و مطمئنم تیم ایران در این دوره از مسابقات شگفتی‌ساز می‌شود. ما برای نخستین بار توانستیم سه سهمیه انفرادی و یک سهمیه تیمی کسب کنیم و این یک قدم رو به جلو و افتخار بزرگ برای شمشیربازی ایران بود. در المپیک ریو مجتبی عابدینی تا یک قدیمی مدال المپیک پیش رفت اما متأسفانه با فاصله امتیاز ناچیز و ناداوری‌ها مدال را از او گرفتند. امیدوارم در این دوره جبران همه اتفاقات گذشته شود و تیم ملی شمشیربازی شگفتی‌ساز المپیک شود.»
 
 

Page Generated in 0.0054 sec