printlogo


کد خبر: 232207تاریخ: 1400/4/20 00:00
اشتباهات فردی بلای جان قلعه‌نویی
رکوردهایی برای سقوط

حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت هر تیم کافی است تا آن تیم به یکی از تیم‌های در معرض توجه لیگ تبدیل شود. این اتفاقی است که این فصل برای گل‌گهر سیرجان هم افتاد و حضور چند هفته‌ای این تیم در صدر جدول توجهات را بیشتر هم کرد. گل‌گهر در این فصل بازی‌های هجومی و زیبایی به نمایش گذاشت. آنها در هر هفته رکوردهای جدیدی در شوت و شوت در چارچوب و آمارهای هجومی ثبت کردند. گادوین منشا هم تا مقطعی از فصل گزینه اول آقای گلی لیگ بود. در نهایت اما عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا این تیم پله پله در جدول پایین‌تر بیاید. نگاهی به این عوامل نشان می‌دهد به غیر از داوری که قلعه‌نویی به شدت به آن معترض است و اشتباهات کادرفنی، اشتباهات فردی بازیکنان در آن نقش پررنگی داشته است.
گل‌گهر در این فصل دو رکورد عجیب را به نام خودش ثبت کرده است. شاگردان قلعه‌نویی با انجام 10 خطای پنالتی و زدن 16 توپ به تیرک دروازه رکورددار هستند. اگرچه تمام این پنالتی‌ها تبدیل به گل نشده اما نگاهی به فصول گذشته و تیم‌هایی که 10 پنالتی مرتکب شده‌اند، نشان می‌دهد که این آمار چقدر می‌تواند به یک تیم ضربه بزند.
شاهین بوشهر و ذوب‌آهن در فصل گذشته، ماشین‌سازی تبریز در لیگ شانزدهم، راه‌آهن در لیگ چهاردهم و پیام خراسان در لیگ هشتم تیم‌هایی هستند که در تاریخ لیگ برتر 10 پنالتی علیه‌شان ثبت شده است. نکته مشترک تمام این تیم‌ها این است که به دسته اول سقوط کردند و راه‌آهن و ذوب‌آهن هم کاندیدای سقوط بودند که با برد در دو هفته‌ پایانی در لیگ ماندگار شدند.
این آمار نشان می‌دهد که عملکرد بازیکنان فاز دفاعی گل‌گهر در حد و اندازه‌های تیم‌های لیگ برتری نبوده و آنها درصد اشتباهات بالایی داشتند که البته علاوه بر پنالتی در گل‌های خورده این تیم هم تأثیر داشته است.
البته اشتباهات فردی این تیم به خط دفاع محدود نمی‌شود. برخورد 16 توپ با تیرک دروازه حریفان یعنی اینکه خط حمله سیرجانی‌ها هم بدشانس‌ترین خط حمله لیگ بوده است. مهاجمانی که با بدشانسی موقعیت‌ها را از دست داده و شاید گل شدن فقط بخش کوچکی از این توپ‌های به تیرک خورده، می‌توانست سرنوشت امیرقلعه‌نویی را در لیگ امسال عوض کند.
گل‌گهر تیمی است که گفته می‌شود با هزینه خوبی بسته شده است اما این آمار می‌گوید که گویا این هزینه‌ها برای صرف بازیکنان به درستی هزینه نشده است. با وجود این آمار می‌توان گفت که عملکرد قلعه‌نویی و باقی‌ماندنش در رقابت آسیایی عملکرد خیلی بدی برای این مربی نبوده است. اگرچه در نهایت مسئولیت هر نتیجه‌ای با کادرفنی است اما از اشتباهات فردی بازیکنان این تیم و ضربه بزرگی که وارد کرده نمی‌توان به راحتی گذشت.
(این مطلب پیش‌تر در سایت فوتبال ۳۶۰ منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0043 sec