printlogo


کد خبر: 232185تاریخ: 1400/4/20 00:00
شانس بالای ایتالیا با مرد دست طلایی

از همان 10سالگی که یک‌متر و 82 سانتیمتر قد داشت، جان لوئیجی دوناروما همیشه می‌دانست یک سر و گردن بالاتر بودن از اطرافیان چه حسی دارد. سنگربان تیم ملی فوتبال ایتالیا با اینکه سن زیادی هم ندارد (22 سال) در تمام دوران حرفه‌اش در رده بزرگسالان (از 2015) در کانون توجه بوده است. او تنها 16 سال سن داشت که اولین بازی خود برای تیم دوران نوجوانی‌اش میلان انجام داد و از همان موقع به‌عنوان وارث جان‌لوئیجی بوفون یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ ایتالیا معرفی می‌شد.
اگر فینال امشب یورو 2020 به ضربات پنالتی کشیده شود، دوناروما دلیلی برای احساس امنیت و خوشبینی ایتالیایی‌ها خواهد بود. او تا به حال در 4 تجربه‌اش از حضور در بازی‌هایی که به ضربات پنالتی کشیده شده، سربلند بیرون آمده است. البته ضربه‌ای که خودش پشت آن ایستاد -در شبی که میلان در مقدماتی لیگ اروپا در ابتدای فصل گذشته ریو آوه پرتغال را شکست داد- را از دست داد.
در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو 2020 زمانی که مصاف نفسگیر ایتالیا و اسپانیا پس از 120 دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد، دوناروما تأثیرگذاری‌اش را ثابت کرد. حضور او با قامت یک‌متر و 95سانتیمتری‌اش در قاب دروازه آتزوری قطعاً تأثیر بسزایی در تصمیم دنی اولمو، اولین پنالتی‌زن اسپانیا برای هدف گرفتن بالاترین نقطه ممکن از دروازه ایتالیایی‌ها داشت که از بخت بدش او بیش از اندازه بالا زد و توپ را به آسمان کوبید. او همان کسی بود که ضربه پنالتی قبلی‌اش در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر سوئیس را با اعتماد به نفس و بدون استرس به گل تبدیل کرد. بعد از آن دوناروما آخرین ضربه پنالتی اسپانیایی‌ها را که آلوارو موراتا زد، مهار کرد تا این فرصت را به جورجینیو بدهد که با گل کردن آخرین ضربه ایتالیایی‌ها، این تیم را به فینال بفرستد.
در تیمی که مجموعه کاملش بهتر از هر یک از اجزای آن است، دونارما یک نام درخشان است و تنها بازیکنی که می‌تواند بحق ادعا کند بهترین فرد دنیا در پست خودش است. او پس از پایان قراردادش با میلان، با پاری‌سن‌ژرمن قراردادی 5ساله بسته که به‌ازای هر هفته آن 200هزار پوند حقوق می‌‌گیرد. با اینکه هنوز حتی یک بازی هم برای تیم جدیدش انجام نداده، دوناروما به لطف عملکرد خوبش در یورو نه‌تنها حقوقی که PSG برایش در نظر گرفته را توجیه کرده بلکه در پایتخت فرانسه به پسر «دست طلایی» معروف شده است.
البته فوتبال در رده ملی برای دوناروما همیشه شیرین و خاطره‌انگیز نبوده است. او سال 2017 با تیم زیر 21ساله‌های ایتالیا در رقابت‌های قهرمانی زیر 21ساله اروپا شرکت کرد و در همان روزها مدیر برنامه‌هایش مینو رایولا در تلاش بود برای او که آن زمان تنها 18 سال سن داشت حقوقی قابل توجه از میلان بگیرد. همان موضوع و جار و جنجال‌هایی که پیرامون آینده‌اش به وجود آمد سبب شد دوناروما فصل بعد از آن تمرکزش را از دست بدهد و نمایش‌هایی ضعیف ارائه کند و به همین دلیل هم هواداران از دستش عصبانی شدند و او را به پول‌پرستی متهم و با کشیدن عکسش روی اسکناس‌ها و دادن لقب «دُلاروما» مسخره کردند. با وجود رقم هنگفت قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن، دوناروما به‌خاطر عملکرد چند ماه اخیرش کاری کرده که دیگر خبری از آن اتهامات و مسخره شدن‌ها نیست.
دوناروما که متولد حومه شهر ناپل در جنوب ایتالیاست، همیشه با هواداران ناپولی به‌خاطر پشت کردن به تیم منطقه خود برای پیوستن به یکی از تیم‌های شمال کشور درگیر بوده است هرچند او همیشه به رگ و ریشه و منطقه‌ای که در آن بزرگ شده افتخار کرده است. اوج حملات هواداران ناپولی به او هم ماه آوریل سال 2018 بود که با یک واکنش استثنایی ضربه آرکادیوژ میلیک مهاجم ناپولی را مهار کرد و فیلم آن را در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌ای اجتماعی گذاشت. او بعداً مدعی شد این کار را تنها برای شوخی با عمویش که هواداران پروپاقرص ناپولی بوده انجام داده اما بهانه آوردن دیگر فایده نداشت و او ضربه‌ای که نباید می‌زد را زده بود. در ماه مارس زمانی که ناپولی با نتیجه یک بر صفر میلان را شکست داد، نیمکت این تیم بی‌وقفه روی اعصاب دوناروما راه رفت و او را از کوره به‌در برد و همین باعث درگیری آنها با یکدیگر در پایان مسابقه شد. تجربه همان روزهای پرفشار اما حالا به درد جان‌لوئیجی جوان می‌خورد.
امشب در لندن هواداران انگلیس کار سختی برای عصبی کردن دوناروما خواهند داشت. او به توانایی‌هایش ایمان دارد اگر لازم به اثبات آنها در ضربات پنالتی باشد که چه بهتر.
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0048 sec