printlogo


کد خبر: 232183تاریخ: 1400/4/20 00:00
صدای اعتراض در اروپا بلند شده است
یوفا می‌خواهد انگلیس قهرمان شود

یادداشت
 سم بلیتز   
 
یک برنامه فوتبالی پرطرفدار در اسپانیا، یوفا را متهم کرده که شرایط رسیدن انگلیس به فینال یورو 2020 را فراهم و به پنالتی بحث برانگیز این تیم در دیدار با دانمارک استناد کرده است. انگلیس تمام بازی‌هایش در این تورنمنت به‌جز بازی با اوکراین در یک‌چهارم نهایی را در ومبلی برگزار کرده و شوی تلویزیونی «ال چیرینگیتو» که به‌خاطر برنامه‌های جنجالی‌اش بعد از مسابقات، شهرت و محبوبیت دارد، مدعی شده اعلام پنالتی روی رحیم استرلینگ نمونه آشکار علاقه به قهرمانی انگلیس است. روبرتو مورالس، روزنامه‌نگار که به این برنامه دعوت شده بود می‌گوید به‌خاطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) اصلاً نباید میزبانی به این کشور داده می‌شد.
مجری ال چیرینگیتو، خوسپ پدررول که به‌خاطر انتقاد شدید از ادن آزار به‌دلیل خندیدن با هم‌تیمی‌های سابق بعد از باخت رئال‌مادرید به چلسی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان معروف شد، از مورالس پرسید: «فکر می‌کنی یوفا برای رسیدن انگلیس به فینال برنامه‌ریزی کرده؟» او پاسخ داد: «این شرم‌آورترین تورنمنتی است که پوشش داده‌ایم. ما مسابقات را در شهرهایی داشتیم که اساساً اروپایی به حساب نمی‌آیند و فینال برای کشوری آماده شده که اتحادیه اروپا را ترک کرده. همه چیز برای انگلیس فراهم شده، همه بازی‌های‌شان به‌جز یکی در ومبلی بوده. فقط یک کمک حسابی کم داشتند که آن پنالتی بود.»
انگلیس در حالی امشب میزبان ایتالیا در فینال است که تصور می‌شود خیلی از اروپایی‌ها از آتزوری حمایت کنند. در نظرسنجی روزنامه فرانسوی اکیپ با حضور 80هزار پاسخگو، 69درصد طرفدار ایتالیا و تنها 20درصد حامی انگلیس بودند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم اعلام کرده دوست دارد ایتالیا قهرمان شود در حالی که این کمیسیون معمولاً در رقابت‌های ورزشی بین اعضا بی‌طرف می‌ماند، هرچند این چیزها بعد از برگزیت بی‌معنی شده.
روزنامه گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا هم نوشته یورو به نفع انگلیس پیش رفته تا پاسخ لطف بوریس جانسن، نخست‌وزیر انگلیس برای متوقف کردن سوپرلیگ اروپا داده شود. کوریره دلو اسپورت هم گزارش داده یوفا طوری برنامه‌ریزی کرده که انگلیس تنها یک‌بار در ورزشگاه المپیکوی شهر رم بازی کند و بقیه بازی‌هایش در خانه باشد در حالی که سایر تیم‌ها مجبور به سفرهای طولانی شدند. این روزنامه پنالتی اعطایی به دانمارک را یک جنایت فوتبالی توصیف کرد.
رسانه‌های دانمارکی هم به تصمیمات داوری اعتراض کردند و نوشتند حقه‌های بزدلانه مانع از رسیدن کشورشان به فینال شد. صبح روز بعد از بازی نیمه‌نهایی مقابل انگلیس، بزرگترین روزنامه دانمارک، برلینگسکه تیتر زد: «کجایش پنالتی بود؟» اکسترا بلادت هم به رفتار زشت و ناشی از ترس یک هوادار انگلیس اشاره کرد که در زمان زدن پنالتی هری کین، توی چشم کاسپر اشمایکل لیزر انداخته بود. پول هوی، روزنامه‌نگار هم با اشاره به جشن‌های گسترده بعد از پیروزی بر دانمارک به مدیریت ضعیف انگلیس و افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا استناد کرد و گفت خواننده‌ها خوش‌شانس هستند که در دانمارک زندگی می‌کنند: «بگذارید انگلیسی‌ها جشن بگیرند، آنها هیچ چیز دیگری ندارند. بیهوده نیست که موج سوم کرونا آغاز شده و انگلیس بیشترین آمار تلفات ناشی از کرونا در اروپا را دارد. می‌توانستند جلویش را بگیرند اما نگرفتند چون مدیریت بلد نیستند... خوشحال باشید که در دانمارک به دنیا آمده‌اید.»
پنالتی دانمارک بحث‌های زیادی را در جامعه فوتبال به وجود آورد؛ پیتر اشمایکل دروازه‌بان سابق دانمارک و منچستریونایتد به‌همراه ژوزه مورینیو و آرسن ونگر که سال‌ها در انگلیس مربیگری کرده‌اند، گفتند نباید پنالتی گرفته می‌شد. اشمایکل به beIN Sports گفت: «این پنالتی تا مدت‌ها مورد بحث خواهد بود. داور اشتباه بزرگی کرد، واقعاً پذیرش شکست برایم خیلی آسان‌تر بود اگر یکی از فرصت‌های زیادشان را گل می‌کردند.»
مورینیو هم گفت: «انگلیس تیم بهتری بود، برنده شد اما پنالتی نبود، هرگز پنالتی نبود. در این سطح از فوتبال، در نیمه‌نهایی یورو، تصمیم داور را درک نمی‌کنم و بیشتر متعجب می‌شوم وقتی کمک‌داور ویدئویی هم داور را متوجه اشتباهش نکرد. به‌عنوان یک فوتبالی از اینکه پنالتی داده شد، ناراحتم.»
ونگر هم گفت: «پنالتی نبود و نمی‌فهمم چرا از داور نخواستند دوباره صحنه را ببیند. در چنین شرایطی داور باید کاملاً مطمئن شود و وقتی اطمینان ندارد حداقل باید فیلم را بازبینی کند. فکر می‌کنم VAR داور را زمین زد نه دانمارک را. دانمارک کمی بدشانس بود.»
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0049 sec