printlogo


کد خبر: 232012تاریخ: 1400/4/16 00:00
نامه تند ایران به فدراسیون جهانی کاراته برای سهمیه رزیتا علیپور
قوانین حرف اول را می‌زند یا لابی قزاق‌ها؟

ایران ورزشی - چند روز پیش رئیس فدراسیون کاراته خیلی گذرا از تلاش برای کسب سهمیه المپیک برای رزیتا علیپور گفت و طی یکی دو روز گذشته هم این موضوع از زبان برخی مسئولان کمیته شنیده شده که کاراته شانس یک سهمیه دیگر را دارد اما سؤال این است که چطور این سهمیه به دست می‌آید و مشکلی که به وجود آمده، چیست؟ 
سابقه هدر دادن فرصت‌های اینچنینی در ورزش ایران وجود دارد و حالا این سؤال وجود دارد که آیا کوتاهی از فدراسیون کاراته صورت گرفته که کار رزیتا علیپور به اما و اگر کشیده شده است؟ آیا فدراسیون از قبل نمی‌دانست که سهمیه قاره‌ای هم توزیع می‌شود و باید به آن توجه داشت؟
ماجرای رزیتا علیپور و سهمیه‌اش از اینجا شروع شد که او نتوانست در آخرین رقابت‌های گزینشی سهمیه ورود به المپیک را بگیرد. مدتی بعد از این رویداد بود که صحبت از سهمیه قاره‌ای وسط آمد. سهمیه‌ای که در رشته‌های مختلف مرسوم است و به فراخور رشته‌های گوناگون، معمولاً برای بهترین نفر هر قاره هم سهمیه‌ای وجود دارد؛ مثل اتفاقی که برای نفر قبل از ثریا آقایی افتاده و او از سهمیه قاره‌اش استفاده کرده و نوبت به ثریا رسیده است.
تا اینجا همه چیز مشخص است و قاعدتاً هر نفری که از روش‌های دیگر گزینشی، سهمیه نگرفته اما نفر برتر قاره‌اش در رنکینگ است، می‌تواند به المپیک برود که در کاراته هم همین قانون وجود دارد. رزیتا هم بین آسیایی‌ها نفر اول وزنش به حساب می‌آید اما مسأله این است که فدراسیون جهانی به جای او، ورزشکار قزاقستان را معرفی کرده است که این موضوع با اعتراض ایران مواجه شده است.
به گفته پیمان فخری، معاون کاروان اعزامی به المپیک، رزیتا از نظر رنکینگ المپیکی از ورزشکار قزاق بالاتر است و ورزشکار قزاق امتیاز بیشتری نسبت به رزیتا دارد. درست مثل اتفاقی که در مورد سجاد گنج‌زاده و ذبیح پورشیب افتاد اما فدراسیون جهانی ورزشکار قزاق را به واسطه امتیاز بیشتر معرفی کرده است که این موضوع با اعتراض ایران مواجه شده است.
 طی 10 روز گذشته نامه‌نگاری‌هایی با فدراسیون جهانی صورت گرفته که در پاسخ به نامه اول فدراسیون جهانی به درخواست ایران پاسخ منفی داده است اما در نامه دوم کمیته ملی المپیک موضوع پورشیب و گنج‌زاده پیش کشیده شده که مورد رزیتا علیپور و کاراته‌کای قزاق دقیقاً مانند این مورد است و طبق قوانین رنکینگ بالاتر معیار است و الان هم باید همین موضوع رعایت شود. گفته می‌شود مسئولان قزاقستانی مراوداتی با اسپینوز دارند و توانسته‌اند از نفوذشان استفاده کنند و به همین خاطر فدراسیون جهانی در مقابل نامه دوم فدراسیون ایران و کمیته ملی المپیک سکوت کرده‌اند و تا به حال جوابی نداده‌اند. البته کمیته ملی المپیک رونوشتی به IOC فرستاده و حدود سه روز قبل هم ایمیل دیگری به فدراسیون جهانی زده‌اند که اگر زودتر پاسخ روشنی به این مسأله ندهند و طبق قوانین اسم رزیتا را جایگزین نکنند، به صورت مستقیم با کمیته بین‌المللی المپیک ارتباط می‌گیرند و از آنها می‌خواهند که به این موضوع ورود کنند.
با این شرایط باید ظرف همین یکی دو روز آینده، پاسخ فدراسیون جهانی برسد و مشخص شود که چه تصمیمی گرفته می‌شود. یاید دید قوانین حرف اول را می‌زنند یا لابی قزاق‌ها؟ و البته اینجاست که باز باید حسرت نداشتن ارتباطات خوب بین‌المللی را در حوزه ورزش خورد.
 

Page Generated in 0.0057 sec