printlogo


کد خبر: 231995تاریخ: 1400/4/15 00:00
تیم ملی و باشگاه‌ها در یک ماه سخت تابستانی
شهریور‌ماه تمرین برنامه‌ریزی برای سال سرنوشت

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
شهریور ماه ۱۴۰۰ آغاز یک دوره پیچیده برای فوتبال ایران است. همزمانی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های دور انتخابی جام جهانی قطر می‌تواند فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها را به برنامه‌ریزی دقیق برای آینده دعوت کند. حرکت بدون برنامه و با تصمیمات یکباره‌ای که به بحث و بررسی گذاشته نشود، شاید ما را از شهریور‌ماه دچار جدل‌های آزار دهنده‌ای کند که تکرارش برای شأن فوتبال هم مناسب نیست.
اول مرور کنیم. دوشنبه ۲۲ شهریور استقلال ایران - الهلال عربستان و سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه النصر عربستان - تراکتور ایران و استقلال تاجیکستان - پرسپولیس ایران. این یعنی بعد از پایان لیگ جاری و جام‌حذفی، تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا فرصتی برای استراحت ندارند و در همان روزها خواسته و ناخواسته درگیر نقل و انتقالات و هیاهوی آن نیز می‌شوند. برنامه تیم ملی در شهریور اوضاع را هشدار دهنده می‌کند. ایران ـ سوریه، ۱۱ شهریور و عراق ـ ایران، ۱۶ شهریور.
بازیکنان تیم ملی بعد از فصلی سخت و با استراحتی کوتاه باید در اردوی تیم ملی شرکت کنند، احتمالاً در بازی‌های تدارکاتی تیم ملی آماده شوند و سپس دو بازی سرنوشت‌ساز ملی را پشت سر بگذارند. چند روز بعد اما به اردوی باشگاهی برگردند و برای تیم خود در لیگ قهرمانان بازی کنند. تیمی که بازیکنان کمتری در تیم ملی دارد، کارش آسان‌تر و تیمی که بازیکنان ملی پرشمار دارد، با داستانی پیچیده مواجه می‌شود. چاره‌ای نیست و راه فرار هم ندارد و فقط با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی و همراهی مربیان باشگاهی و ملی اوضاع قابل تلطیف است.
اما این همه ماجرا نیست. در فصل آینده لیگ برتر با برنامه بازی‌های تیم ملی مواجهیم و این می‌تواند وقفه‌هایی را در لیگ پدید بیاورد.
برنامه تیم ملی:
ایران سوریه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
عراق ایران، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
امارات ایران، ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران کره جنوبی، ۲۰ مهر ۱۴۰۰
لبنان ایران، ۲۰ آبان ۱۴۰۰
سوریه ایران، ۲۵ آبان ۱۴۰۰
ایران عراق، ۷ بهمن ۱۴۰۰
ایران امارات، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
کره جنوبی ایران، ۴ فروردین ۱۴۰۱
ایران لبنان، ۹ فروردین ۱۴۰۱
تیم ملی پیش از این چند باری به اردو و بازی‌های تدارکاتی نیاز مبرم دارد. حتی گاهی لازم است این اردوها بلندمدت باشند. راه صعود دشوار و بازی‌ها حساسیت‌برانگیز است و احتمالاً اسکوچیچ مثل دور مقدماتی بازی‌ها نمی‌خواهد از برگزاری بازی تدارکاتی غافل باشد.
وضعیت ما از حریفی مثل کره‌جنوبی سخت‌تر نیست چون دست‌کم ما یک سفر به کره جنوبی داریم و کره‌جنوبی در هر سفر باید به خاورمیانه بیاید. ما می‌توانستیم مسیر سخت‌تری داشته باشیم و باید از فرصت به دست آمده، راه صعود را با برنامه‌ریزی دقیق آسان کنیم. این شهریور سخت را که به سلامت بگذرانیم، بعد از آن شاید با برنامه‌های دقیق آسان شود. تمرین برنامه‌ریزی دقیق اردویی و بازی‌ها را از شهریور آغاز کنیم.
 

Page Generated in 0.0059 sec