printlogo


کد خبر: 231956تاریخ: 1400/4/15 00:00
ایان بزرگنمایی فدراسیون با نامه فینا
متین بالسینی، نماینده شنا در المپیک

فدراسیون شنا بعد از اینکه مهرشاد افقری به رکورد B ورودی المپیک رسید، با صراحت اعلام کرد که این شناگر سهمیه مستقیم حضور در المپیک را گرفته و کلی سر و صدا راه انداخت. پیام‌های تبریک از این‌طرف و آن‌طرف رسید و فدراسیون هم خوشحال از گرفتن سهمیه مستقیم. چند روز قبل‌ترش هم فدراسیون موضوع سهمیه یونیورسالیته را پیش کشیده و گفته بود که فدراسیون درخواست استفاده از این سهمیه را داده که با یکی موافقت شده و به دنبال سهمیه دوم است؛ که در همین دو موضوع، دو اشتباه وجود دارد و نامه‌ای که دیروز از فدراسیون جهانی رسیده، ثابت می‌کند که فدراسیون مواردی را به اشتباه اطلاع‌رسانی کرده است. حالا یا ضعف در اطلاعات بوده یا اینکه هدف بزرگنمایی بوده است. اول اینکه سهمیه افقری، سهمیه مستقیم به المپیک نبوده و دوم اینکه برای هیچ کشوری امکان استفاده از دو سهمیه یونیورسالیته وجود ندارد، مگر اینکه یکی از این ورزشکاران زن باشد.
ماجرا از این قرار است که مهرشاد افقری، در مسابقاتی که از سوی باشگاهش در آن شرکت کرده بود، به حد نصاب B المپیک رسید اما کسب ورودی B به منزله حضور مستقیم در المپیک نیست و در پایان رقابت‌های گزینشی، فدراسیون جهانی بهترین‌های B را انتخاب می‌کند و از آنها برای حضور در المپیک دعوت می‌کند. همان موقع نوشتیم که این سهمیه به معنی ورود افقری در المپیک نیست اما فدراسیون روی حرفش مقاومت داشت و حتی مسئولان کاروان هم گفتند حضور افقری در المپیک قطعی است؛ در حالی ‌که مشخص بود رکورد افقری به نسبت بقیه افرادی که به نوعی در لیست انتظار بودند، چندان تعریفی ندارد و او شانسی برای استفاده از این سهمیه ندارد. در این شرایط عجیب بود که فدراسیون همچنان صحبت از دو سهمیه می‌کرد و می‌گفت که در کنار افقری یک سهمیه یونیورسالیته هم داده می‌شود در حالی‌که این موضوع خلاف قوانین بین‌المللی شنا است.
چند روزی که گذشت، فدراسیون کم‌کم رویه‌اش را تغییر داد و به این نکته رسید که ایران فقط یک سهمیه یونیورسالیته دارد و به همین خاطر این انتظار به وجود آمد که حالا که افقری توانسته به رکورد B برسد، شایسته‌تر از بقیه است تا از این سهمیه استفاده کند اما مشکل اینجا بود که پیش از این اسم متین بالسینی برای استفاده از این سهمیه رد شده بود و حالا که نامه فینا رسیده، مشخص شده امکان جابه‌جایی وجود ندارد و به احتمال زیاد فدراسیون هم این را می‌دانسته. چرا که روز یکشنبه و پیش از اطلاع‌رسانی تصمیم فینا جلسه‌ای با حضور افقری و بالسینی گذاشته می‌شود، تا اینطور نشان داده شود که مشکل و گلایه‌ای وجود ندارد و هر کدام انتخاب شود، دیگری را حمایت می‌کند.
فدراسیون اصرار دارد بگوید که همه تلاشش را کرده و به همین خاطر متن نامه فدراسیون جهانی را منتشر کرده تا مشخص شود برای افقری تلاش شده او از سهمیه یونیورسالیته استفاده کند اما این مورد، اشتباه فدراسیون در اعلام سهمیه مستقیم افقری را پاک نمی‌کند. باید از مسئولان فدراسیون پرسید که آیا بالاخره به این نتیجه رسیدید که کسب سهمیه B به منزله حضور مستقیم در المپیک نیست؟

Page Generated in 0.0062 sec