printlogo


کد خبر: 231934تاریخ: 1400/4/15 00:00
فینیکس سانز-میلواکی باکس، بازی اول فینال NBA، ساعت 5:30 بامداد فردا
فینال غریبه‌ها

گزارش
 الکس کی  
 
 همه چیز برای تعیین قهرمان فصل 2021-2020 لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) مهیا است. میلواکی باکس نماینده کنفرانس شرق است و برای رسیدن به جام «لری اوبراین» امشب در زمین فینیکس سانز به عنوان نماینده کنفرانس غرب بازی می‌کند. میلواکی باکس در فینال کنفرانس شرق آتلانتا هاوکس را ۴ بر ۲ شکست داد و فینیکس سانز در فینال کنفرانس غرب با همین نتیجه از سد لس‌آنجلس کلیپرز گذشت.
این شاید یکی از غیرمحتمل‌ترین فینال‌ها در آغاز فصل بود بخصوص با در نظر گرفتن شانسی که برای فینیکس در ماه دسامبر قائل شده بودند. شانس قهرمانی سانز در آن موقع یک به ۶۰ بود و حالا تیمی که تا این مرحله پیش رفته، به نام خود رکورد زده است. قبل از این در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۰ به ترتیب نیوجرسی نتس و میامی هیت با شانس قهرمانی یک به ۴۰ تا فینال رفته بودند و رکورد زدند. هر دوی آن تیم‌ها در فینال بازنده صرف بودند اما جالب اینجاست که در فینال امسال شانس قهرمانی را بیشتر به سانز می‌دهند.
یکی از مسائل مهم این فصل NBA مصدومیت‌ها بود که به دلیل برگزاری فشرده مسابقات دامنگیر بسیاری از تیم‌ها شد ضمن اینکه ابتلا به ویروس کرونا هم برای برخی تیم‌ها مشکل‌ساز شد. با پایان فصل عادی و در آستانه مرحله پلی‌آف پیش‌بینی می‌شد دو تیم بروکلین نتس و لس‌آنجلس لیکرز به فینال برسند اما شانس هر دو تیم به دلیل درگیری شدید با مصدومیت و بیماری ستاره‌ها کمرنگ شد.
همین دو تیم که به فینال رسیده‌اند هم دست نخورده تا اینجا پیش نیامده‌اند. از همه شاخص‌تر کریس پل که می‌گویند می‌تواند جایزه باارزش‌ترین بازیکن فینال را به خود اختصاص دهد، دو بازی از فینال کنفرانس غرب را به دلیل تست مثبت ویروس کرونا از دست داد. جیانیس آنتتوکونمپو هم از نیمه دوم بازی شماره چهار فینال کنفرانس شرق نتوانسته بازی کند. هواداران به شدت نگران وضعیت او هستند که می‌تواند نقشی حیاتی در موفقیت میلواکی داشته باشد. او که دو بار جایزه MVP فصل را گرفته، از زانوی چپ دچار مصدومیت شده و تماشاگر بازی بود وقتی هم‌تیمی‌هایش با بردن دو بازی پشت سر هم برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۷۴ تیم را به فینال NBA رساندند. یکی از خبرنگارهای نزدیک به مایک بودنهولزر، مربی باکس گفته جیانیس می‌توانست برای اولین بازی فینال آماده شود اگر آتلانتا هاوکس کار را به بازی هفتم می‌کشاند. طبق جدول زمانی باید ستاره یونانی به بازی بامداد فردا برسد اما باید دید مربی روی سلامت بازیکن ۲۶ ساله‌اش ریسک می‌کند یا او را برای بازی‌های پیش رو نگه می‌دارد.
اگرچه رسیدن میلواکی به قهرمانی بدون آنتتوکونمپو سخت به نظر می‌رسد اما این تیم با درخشش برخی دیگر از اعضای تیم همه رقبا در کنفرانس شرق را شکست داد. هیچ‌کس مهم‌تر از کریس میدلتون باتجربه نبود که در بازی‌های پلی‌آف سال ۲۰۲۱ به میانگین خیره‌کننده 23/4 امتیاز، ۸ ریباند، 5/1 پاس منجر به کسب امتیاز و 1/5 توپ‌ربایی رسید و در آخرین بازی با ۳۲ امتیاز مؤثرترین بازیکن تیمش بود. او در کوارتر سوم بازی ششم تیمش در فینال کنفرانس شرق ۱۶ امتیاز گرفت و سهم بزرگی در رسیدن تیمش به بازی بامداد فردا داشت. می‌گویند او بعد از پل، آنتتوکونمپو و دوین بوکر بیشترین شانس را برای رسیدن به جایزه MVP فینال دارد.
این نفر سوم ۲۴ ساله است و در نخستین حضور در پلی‌آف حیرت‌انگیز بوده، بوکر در ۱۶ بازی‌اش در این مرحله به طور متوسط ۲۷ امتیاز گرفته و قدرت هجومی که سانز برای رسیدن به فینال برای نخستین بار بعد از تقریباً سه دهه نیاز داشته به این تیم داده است. او اگرچه در فینال غرب مقابل کلیپرز بازیکنی معمولی شده بود اما می‌تواند در راه رسیدن فینیکس به نخستین قهرمانی تاریخش مؤثر باشد. پل اما در ۳۶ سالگی و بعد از ۱۶ فصل رقابت نخستین بار برای قهرمانی می‌جنگد. او همان رهبری است که این تیم جوان لازم داشت. او با ۴۱ امتیاز در آخرین بازی فینال غرب تیمش را به پیروزی 103-130 برابر کلیپرز و فینال NBA رساند و حالا امیدوار است این فرم خوب تداوم داشته باشد.
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0056 sec