printlogo


کد خبر: 231931تاریخ: 1400/4/15 00:00
ایتالیا خیلی خطرناک شده است
آسپیلیکوئتا: به توپ طلا فکر هم نمی‌کنم

 سسار آسپیلیکوئتا ممکن است هفته بعد فصل را با دو جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و جام ملت‌های اروپا به پایان برساند. آیا او را می‌توان نامزد توپ طلا دانست؟ خودش می‌خندد: «من حتی به این موضوع فکر هم نمی‌کنم!»
 
در واقع چند نفر دیگر هم ممکن است به این دو جام برسند: یکی از آنها ژورژینیو است، رقیب تیم تو در مرحله نیمه‌نهایی یورو 2020. مردم در ایتالیا راجع به او زیاد صحبت می‌کنند. چرا درباره تو صحبت نشود؟
ما تنها باشگاهی هستیم که بازیکنی خواهد داشت که قهرمان دو جام شده است. هر چهار تیم باقی‌مانده در یورو در چلسی بازیکن دارند (ژورژینیو و امرسون پالمیری در ایتالیا، آندریاس کریستنسن در دانمارک و میسون ماونت، بن چیلول و ریس جیمز در انگلیس). در این برهه از فصل، مردم در این باره زیاد صحبت می‌کنند اما چیزی که مهم است، خود تیم است. قهرمانی در لیگ قهرمانان جذاب بود و حالا چالش خوبی در یورو داریم.
ژورژینیو بازیکن مهمی در ایتالیا است. آیا می‌توان او را با سرخیو بوسکتس مقایسه کرد؟
این دو بازیکن بزرگ، در فضاهای کوچک عالی حرکت می‌کنند. آنها باهوش هستند، از نظر تاکتیکی ذهن تیزی دارند، فضاها را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و همیشه پاس درست را ارسال می‌کنند. ژورژینیو فوتبالیستی بزرگ است و در سبک بازی ایتالیا بازیکن بسیار مهمی است. او دوست دارد با توپ کار کند و بازی را کنترل کند. هرچقدر او در بازی نیمه‌نهایی کمرنگ‌تر باشد، امکان کنترل بازی از سوی ما بیشتر می‌شود. من خوش‌اقبال بوده‌ام که در کنار او در چلسی و سرخیو در تیم ملی حضور داشته‌ام. امیدوارم کنترل بازی در دست ما باشد و سرخیو در این راه بازیکن بسیار مهمی برای ماست.
آیا این تیم ایتالیا غافلگیرت کرده است؟
آنها در مرحله مقدماتی هم خیلی خوب بودند. آنها مدتی طولانی است که گل کم می‌خورند. شاید این بار ایتالیا بخواهد بیشتر مالک میدان باشد و بیشتر توپ را در اختیار بگیرد. سبک بازی آنها کمی تغییر کرده و خیلی خطرناک شده‌اند اما نتایج آنها در یورو نشان می‌دهد که مدت‌هاست روی عملکردشان کار می‌کنند.
سبک بازی اسپانیا بیشتر مشخص است.
از وقتی در جوانان اسپانیا بازی می‌کردم، همین DNA را داشتیم: بازی را کنترل کنیم و ترکیبی بازی کنیم. وقتی در 15 سالگی کارم را در تیم‌های پایه اسپانیا شروع کردم، هر کاری می‌کردم تا به تیم اصلی برسم. هر مربی‌ نقش خود را روی من گذاشته و لوییس انریکه می‌خواهد پرفشار و محکم بازی کنیم. همین فشار است که ما را به اینجا رسانده است.
آیا تو هم همین DNA اسپانیا را داری یا متفاوت هستی؟ تو بازی‌ات را در اوساسونا آغاز کردی که بیشتر از بازی مستقیم استفاده می‌کند و همچنین نزدیک به یک دهه را در انگلیس گذرانده‌ای.
من باید خودم را تطبیق می‌دادم. وقتی کم‌سن‌تر بودم، بیشتر در پست بال به میدان می‌رفتم. سبک تیم‌های پایه اسپانیا با اوساسونا متفاوت است. آنجا بیشتر بحث درباره کنترل بازی است. وقتی به مارسی رفتم، اوضاع متفاوت شد و در چلسی هم در سطح دیگری بازی می‌کنم. وقتی دوباره به تیم ملی دعوت شدم، مدت زیادی از تیم دور بودم ولی ایده‌های سال 2018 را به خاطر داشتم و توانستم با اندیشه‌های مربی سازگار شوم.
تیم اسپانیا جوان است و در دوران بازسازی است. از تیم جام جهانی روسیه تنها هفت نفر باقی مانده‌اید. دو نفر، یعنی تو و کوکه هم دو سال دور از تیم ملی بودید.
آن تورنمنت خوبی نبود و ما بازسازی را با بازیکنان جوان و باکیفیت شروع کردیم (13 بازیکن اسپانیا از جمله آسپیلیکوئتا، در بازی‌های زیر 17، زیر 19، یا زیر 21 سال قهرمان اروپا شده‌اند). این بازیکنان نقش‌های بزرگتری در باشگاه‌هایشان هم به عهده گرفته‌اند.
شاید به همین دلیل است که نتایج شما فراز و نشیب دارد. اسپانیا به نیمه‌نهایی رسیده اما تنها دو بازی را برده که یکی در وقت‌های اضافه بوده است.
فوتبال همین است. درست است که شروع خوبی از نظر نتایج نداشتیم و بازی ما و تسلط ما منجر به کسب نتیجه نشد اما به نظرم تیم ما دارد عالی کار می‌کند. در 10 دقیقه پایانی بازی با کرواسی باید بهتر دفاع می‌کردیم. ما در وقت اضافه بهتر شدیم و رقیب را خسته کردیم. ما امید یک کشور هستیم. می‌دانیم که برای بازی مقابل تیمی مانند ایتالیا باید به تمامی جزئیات دقت کنیم.
انتقاد از آلوارو موراتا بسیار بالا بوده است و هواداران هم او را هو می‌کنند.
همیشه انتظار از مهاجمان بالا است. آلوارو برای تیم فوق‌العاده است. او اولین مدافع تیم است و به این ترتیب به ما اجازه می‌دهد که جلوتر بازی کنیم. او گل‌هایی زده و گل‌های بیشتری هم خواهد زد. او همیشه توپ را می‌خواهد و به دنبال فرصت است. ما به او کاملاً باور داریم اما باورکردنی نیست که اوضاع به این شکل درآمده. در انگلیس ما روی این موضوع حمله به بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنیم. باشگاه‌ها شبکه‌های اجتماعی را بایکوت کرده‌اند و این شبکه‌ها باید این نوع رفتارهای کاربران را از بین ببرند. خیلی از کاربران پشت هویت جعلی پنهان شده‌اند و هر چه می‌خواهند می‌نویسند.
شاید با انگلیس در فینال بازی کنید. آیا با هم‌تیمی‌هایت در چلسی صحبت کرده‌ای؟
نه، واقعاً نه. ما اسرار تیم را فاش نمی‌کنیم. انگلیس حتی یک گل هم دریافت نکرده و در مرحله یک‌چهارم نهایی بسیار بهتر از رقیبش بود اما حالا فقط به ایتالیا فکر می‌کنیم. ما بازی سختی داریم و دو بازی قبلی‌مان هم 120 دقیقه بوده است.
تو در لیست اولیه جام جهانی 2010 بودی ولی انتخاب نشدی. در یورو 2012 هم نبودی. آیا این تورنمنت برای تو بیشترین اهمیت را دارد؟
بله، پس از دو سال و نیم غیبت...
آیا این برایت عجیب نبود؟
من از سمت دیگر به ماجرا نگاه می‌کنم. من شش سال مرتباً دعوت می‌شدم و در جام جهانی و یورو حاضر بودم اما مدت زیادی از تیم دور ماندم. تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که برای چلسی عالی باشم. شما نمی‌دانید که فرصت بعدی کی نصیبتان می‌شود اما در هر صورت باید آماده باشید. من می‌دانم که رقابت بسیار سختی در جریان است اما حالا در زمان متفاوتی از دوران بازی‌ام هستم. من باتجربه شده‌ام و سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان را دارم.
و احتمال فتح توپ طلا را!
ها ها! نه، آن ماجرای دیگری است.
منبع: گاردین

Page Generated in 0.0050 sec