printlogo


کد خبر: 231882تاریخ: 1400/4/14 00:00
رکوردشکنی دوباره رویاست تعیین سرنوشت در پنج هفته ششم
پنج هفته تا قهرمانی پنجم پرسپولیس

گزارش
محمدقراگزلو      
 
پرسپولیس در لیگ قهرمانان 2022 هم حاضر خواهد بود چرا که بعد از برد مقابل گل گهر سیرجان کسب سهمیه آسیایی در فاصله 5 هفته مانده به پایان فصل قطعی شد. اما کسب سهمیه دیگر مدت‌هاست که آرزوی پرسپولیس نیست. آنها پنج سال متوالی دنبال قهرمانی بوده‌اند و امسال ششمین تلاش متوالی برای رسیدن به جام را به کار گرفته‌اند تا بلکه با پنجمین قهرمانی پی در پی گلات کنند.
برای رسیدن به این عنوان سرخ‌ها 5 بازی مهم و دشوار پیش رو دارند که هر کدام حکم فینال دارد؛ بازی با فولاد و آلومینیوم در تهران، بعد بازی با ماشین‌سازی در تبریز، سپس مصاف با تراکتور در خانه و در نهایت رویارویی مقابل پیکان در شهرقدس.
 
پنج هفته ششم؛ سرنوشت‌ساز و حیاتی
معمولاً عملکرد کادر فنی و تیم‌های مدعی قهرمانی را طی سال‌های اخیر با کسب امتیازهایشان در مقاطع 5 هفته‌ای می‌سنجند. از آنجا که میانگین امتیازی لازم برای قهرمانی در لیگ برتر ایران حداقل 2 امتیاز از هر بازی است و مدعی قهرمانی حداقل باید به عدد 60 برسد (بخصوص در فصولی که بیش از یک تیم مدعی جدی قهرمانی است) طبیعتاً در مقاطع 5 هفته‌ای تیم مدعی باید 10 امتیاز دشت کند تا بتوان روی احتمال قهرمانی‌اش مانور داد.
تاکنون 5 مقطع 5 هفته‌ای از لیگ بیستم را پشت سر گذاشته‌ایم و فقط یک بازه زمانی 5 هفته‌ای باقی مانده که رسیدن به حداقل امتیازها در آن سرنوشت ساز است.
در پایان مقطع پنجم فاصله امتیاز پرسپولیس با 54 امتیاز و دو امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در صدر جدول قرار دارد و در سخت‌ترین حالت اگر حریف تمام بازی‌های باقیمانده‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد 67 امتیازی خواهد شد. این یعنی پرسپولیس باید 14 امتیاز دیگر از 5 بازی باقیمانده‌اش به دست بیاورد و حتی حق از دست دادن دو امتیاز هم ندارد.
 
بهترین عملکرد در 5 هفته پنجم؛ 13 امتیاز
پرسپولیس در مقطع 5 هفته‌ای نخست با دو برد مقابل صنعت نفت و پدیده و سه تساوی مقابل سایپا، نفت مسجد سلیمان و نساجی 9 امتیاز گرفت و یک امتیاز برای میانگین موفقیت کم آورد که البته این 5 بازی تحت تأثیر فینال آسیا قرار داشت.
در 5 هفته دوم تیم گل محمدی با سه تساوی متوالی مقابل ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال هنوز تحت تأثیر شکست در فینال آسیا بود و با برد مقابل مس رفسنجان و گل گهر خودش را جمع و جور کرد. حاصل 5 بازی دوم باز هم 9 امتیاز بود و سرخ‌ها نتوانستند در این مقطع نیز به امتیاز 10 برسند.
در سومین مقطع پرسپولیس از میانگین 10 عبور کرد و حتی با تحمل تنها باختش در این فصل مقابل آلومینیوم اراک، موفق شد با شکست فولاد، ماشین سازی، تراکتور و پیکان 12 امتیاز کسب کند تا نیم فصل را با 30 امتیاز به پایان برساند و در میانه فصل به میانگین دو امتیاز از هر بازی دست یابد.
در 5 مقطع چهارم که شروع نیم فصل دوم بود پرسپولیس سه برد و دو مساوی کسب کرد. آنها سایپا، نفت مسجدسلیمان و نساجی را شکست دادند و مقابل صنعت نفت و پدیده تن به تساوی دادند. در واقع پرسپولیس از این مقطع هم 11 امتیاز گرفت و کادر فنی و بازیکنان نمره قبولی گرفتند.
اما در 5 هفته پنجم فصل که مقطع مهم و تأثیرگذاری هم بود پرسپولیس بهترین عملکردش را ثبت کرد و با چهار برد و یک تساوی 13 امتیاز به دست آورد. پرسپولیس موفق شد ذوب آهن، استقلال، مس رفسنجان و گل گهر را شکست دهد و تنها مقابل سپاهان مساوی کرد تا بهترین عملکردش در این فصل را در این مقطع نشان دهد.
حالا پرسپولیس 5 هفته پایانی را در پیش دارد و چنانچه بتواند نتایج نیم فصل نخست را تکرار کند (12 امتیاز از 5 بازی آخر) می‌تواند 66 امتیازی شود و احتمال قهرمانی‌اش بالاست هر چند همه چیز به نتایج سپاهان ارتباط دارد.
 
عقب‌تر از سه قهرمانی، همتراز با لیگ هجدهم
پرسپولیس فعلاً و در پایان هفته بیست و پنجم از بیستمین دوره لیگ حرفه‌ای 54 امتیاز به دست آورده در حالی که سرخ‌ها در پایان همین هفته از لیگ شانزدهم 56، لیگ هفدهم 57، لیگ هجدهم 54 و لیگ نوزدهم 56 امتیاز به دست آورده بودند.
در واقع یحیی و تیمش از تیم خودشان در فصل قبل 2 امتیاز عقب هستند و از تیم برانکو در دو قهرمانی نخست دو و سه امتیاز عقب‌ترند اما با تیم قهرمان برانکو در لیگ هجدهم در این مقطع امتیاز برابری دارند.
ذکر این نکته لازم است که بگوییم پرسپولیس در پایان لیگ شانزدهم با 66، لیگ هفدهم با 64، لیگ هجدهم با 61 و لیگ نوزدهم با 67 امتیاز قهرمان شد. در واقع کمترین امتیاز قهرمانی در چهار فصل گذشته مربوط به لیگ هجدهم بوده که تیم برانکو در پایان هفته بیست و پنجم به اندازه تیم فعلی یحیی (54) امتیاز جمع کرده بود اما این به آن معنی نیست که پرسپولیس احتمالاً با 7 امتیاز از 5 بازی باقیمانده قهرمان خواهد شد چرا که سپاهان این فصل با هیچ‌کدام از رقبای پرسپولیس در آن فصل قابل قیاس نیست.
 
چند امتیاز از 5 بازی آخر می‌خواهند؟
نتایج پنج هفته پایانی در فصول گذشته معمولاً به خاطر قهرمانی‌های زودهنگام پرسپولیس نوسان زیادی داشت و از آنجایی که بازی‌های این مقطع معمولاً برای سرخ‌ها فرمالیته می‌شد تعداد قبل توجهی باخت و تساوی را می‌شود در ششمین مقطع 5 هفته‌ای فصول گذشته پیدا کرد. اما این مسأله احتمالاً قرار نیست در این فصل هم تکرار شود مگر اینکه مثلاً سپاهان دو بازی بعدی‌اش را ببازد و پرسپولیس با پیروزی در دو هفته پیش رو اختلاف را در فاصله سه هفته مانده به پایان به 8 برساند که در این صورت دو امتیاز از سه بازی آخر خواهد خواست تا قهرمان شود.
اما پرسپولیس در لیگ شانزدهم در 5 هفته آخر سه برد، یک مساوی و یک باخت به دست آورد، در لیگ هفدهم سرخ‌ها در 5 هفته آخر دو باخت، دو برد و یک مساوی داشتند، در لیگ هجدهم که تکلیف قهرمانی به هفته آخر کشید با چهار تا مساوی و یک برد در بازی آخر قهرمان شدند و فصل قبل که قاطعانه‌ترین قهرمانی را دشت کردند در 5 هفته آخر دو برد، دو مساوی و یک باخت داشتند.
 
5 برد از 5 بازی برای شکستن رکوردهای فصل قبل
پرسپولیس فصل قبل رکورد بیشترین امتیاز و بالاترین میانگین امتیاز را بین قهرمان‌های ادوار لیگ برتر شکست. سرخ‌ها فصل قبل 67 امتیاز به دست آوردند و میانگین 23/ 2 امتیاز از هر بازی را ثبت کردند در حالی که در قهرمانی‌های قبلی در لیگ شانزدهم با 2/ 2 امتیاز از هر بازی، لیگ هفدهم با 13/ 2 امتیاز از هر بازی و لیگ هجدهم با 03/ 2 امتیاز از هر دیدارشان قهرمان شد بودند.
پرسپولیس فعلاً موفق شده به میانگین 16/ 2 امتیاز از هر بازی دست یابد و تنها در صورتی می‌تواند رکورد خودش را بشکند که هر 5 بازی باقیمانده‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد و به امتیاز 69 برسد تا رکورد فوق‌العاده 3/ 2 امتیاز از هر مسابقه را مال خود کند که اتفاقی بسیار دشوار و تا حدودی شبیه غیرممکن به نظر می‌رسد.
 

Page Generated in 0.0047 sec