printlogo


کد خبر: 231856تاریخ: 1400/4/13 00:00
کرامات شیخ به تدریج محو شد

نگاه
آرمن ساروخانیان  
 
شیخ دیاباته در لیگ نوزدهم برای استقلال یک خرید خارجی رویایی بود. مهاجمی که بر خلاف اکثر مهاجمان خارجی که راهی لیگ برتر می‌شوند چارچوب دروازه را به خوبی می‌شناخت و اخلاق خیلی خوبی داشت که کمک می‌کرد با مشکلات فوتبال ایران کنار بیاید. دیاباته نه تنها با ضربات آخر و برتری هوایی‌اش کابوسی برای مدافعان حریف بود، فضایی که می‌ساخت به بازیکنان کناری‌اش کمک می‌کرد در موقعیت گل زدن قرار بگیرند. 
بی‌جهت نبود که زوج دیاباته و قایدی فصل گذشته مؤثرترین و ترسناک‌ترین زوج لیگ برتر بود. او در نهایت موفق شد با 15 گل زده آقای گل لیگ شود و استقلال هم با 55 گل زده بهترین خط حمله لیگ را به نامش ثبت کرد.
با این حال در لیگ بیستم اوضاع برای استقلال و دیاباته به خوبی فصل قبل پیش نرفت. مهاجم اهل مالی آمادگی قبلی را نداشت، رابطه‌اش در شروع فصل با فکری سرد بود و به نظر می‌رسید مشکلات مالی که با استقلال دارد روی انگیزه‌اش هم تأثیر منفی گذاشته است. او در فصل جاری نتوانست روند گلزنی فصل قبل را حفظ کند و بازی‌های زیادی را هم به خاطر مصدومیت یا مرخصی از دست داد.
او هر چند پس از شروع ضعیف قول داده بود که در ادامه مسابقات گل‌های زیادی می‌زند و دوباره به بالای جدول گلزنان می‌رسد، ولی این وعده هرگز عملی نشد و او با تنها دو گل زده در یازده بازی لیگ نقش کمرنگی در روند امتیازگیری استقلال داشته است.
تیمی که فصل قبل متوسط 1/ 83 گل زده در هر بازی را ثبت کرده بود، با افت غیرمنتظره دیاباته تا پایان هفته بیست و پنجم متوسط 1/ 08 گل زده دارد که می‌تواند یکی از دلایل مهم جا ماندن استقلال از کورس قهرمانی باشد.
یکی از دلخوشی‌های هواداران استقلال این بود که این تیم دیاباته، قایدی و مطهری، سه مهاجم کلیدی‌اش را برای لیگ بیستم حفظ کرده و امید داشتند که با همکاری و هماهنگی بیشتر آنها مشکلی برای گلزنی نداشته باشند، ولی نه تنها دیاباته گلزن آماده فصل قبل نبود، مطهری هم افت شدیدی را تجربه کرد و بار خط حمله به دوش قایدی افتاد.
شیخ که پس از تعطیلی لیگ برای مرخصی به فرانسه رفته بود، پس از مشکلاتی که به خاطر محدودیت‌های کرونا برای بازگشت داشت، با تأخیر به تمرینات اضافه شد و چند بازی استقلال بعد از شروع دوباره لیگ را هم از دست داد. او چند روزی است که کنار سایر بازیکنان تمرین می‌کند و هنوز شرایط بازی ندارد، ولی به مجیدی قول داده که خودش را برای بازی حساس جام حذفی مقابل پرسپولیس آماده کند.
استقلال در لیگ پنج بازی دیگر دارد که با توجه به فاصله زیاد با بالای جدول و حاشیه امن این تیم نسبت به رقبای پایین‌ترش حساسیت زیادی ندارند و گل زدن دیاباته در این بازی‌ها هم نمی‌تواند چندان مهم باشد. 
با این حال جام حذفی برای استقلال اهمیت ویژه‌ای دارد و مجیدی مصمم است که این بار راه قهرمانی رقیب سنتی را ببندد و مأموریت ناتمام فصل قبلش را که تا فینال هم رفته بود، تکمیل کند. از این جهت آماده شدن دیاباته می‌تواند برای استقلال بسیار مهم باشد.
برای دیاباته هم که قراردادش در پایان فصل تمام می‌شود و به احتمال زیاد از استقلال جدا خواهد شد، این می‌تواند آخرین دربی باشد و او قطعاً مایل است که برای یک بار بتواند دروازه پرسپولیس را باز کند.
او فصل قبل در حالی آقای گل شد که هر دو بازی دربی را به دلیل مصدومیت از دست داد. او در فصل جاری هم برای دربی‌ها آمادگی بالایی نداشت و تنها 45 دقیقه در بازی رفت و 30 دقیقه در بازی برگشت بازی کرد که ثمری نداشت. 
این احتمالاً آخرین دربی دیاباته است و فرصتی برای اینکه طلسم گل نزدن به پرسپولیس را بشکند. اگر او به قولش وفا کند و به این بازی حساس برسد، تقابلش با مدافعان حریف جذاب خواهد بود. گل زدن در این بازی حساس شاید بتواند بخشی از ناکامی‌های این فصل گلزن اهل مالی با پیراهن استقلال را جبران کند. شیخ باید نشان دهد که هنوز کراماتش را کاملاً از دست نداده است.
 

Page Generated in 0.0058 sec