printlogo


کد خبر: 231825تاریخ: 1400/4/13 00:00
عملکرد علیپورها در جام‌جهانی سوئیس
رضا دوازدهم، مهدی پنجم!

ایران ورزشی- پس از حدود دو سال دوری ورزشکاران ایرانی از رقابت‌های سنگ‌نوردی در دنیا، جام جهانی سوئیس بالاخره میدانی شد تا یک بار دیگر با ورزشکاران مطرح این رشته به رقابت بپردازند. رقابت‌هایی که هم به خاطر حضور رضا علیپور و البته دیگر علیپور تیم ایران یعنی مهدی، در بخش سرعت اهمیت بسیار بیشتری داشت.
خیلی‌ها امیدوار بودند تا رضا علیپور پس از دو سال دوری از مسابقات و البته از دست دادن جایگاه اولش در صدر رکوردداران دنیا، شاهد یک عملکرد فوق‌العاده از او باشند اما در نهایت این مهدی علیپور بود که عملکرد خوبی داشت اما دست او هم به مدال نرسید.
جام‌جهانی سنگ‌نوردی در ماده سرعت به میزبانی «ویلارس» سوئیس پنجشنبه دهم تیرماه در بخش مردان با حضور ۵۳ ورزشکار آغاز شد و در مرحله مقدماتی رضا علیپور با کسب رتبه سوم و مهدی علیپور با رتبه دوازدهم به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یافتند.
در پایان این رقابت‌ها و در مرحله فینال اما این مهدی علیپور بود که با عملکرد بهتر در جایگاه پنجم قرار گرفت. رضا علیپور علی‌رغم عملکرد خوب در مرحله مقدماتی، در مرحله یک هشتم نهایی با ثبت زمان ۵ ثانیه و ۸۱ صدم ثانیه حذف شد و نهایتاً در جایگاه دوازدهم جدول مسابقات ایستاد.
در این رقابت‌ها وردریک لئوناردو از اندونزی در جایگاه نخست، دیمتری تیموفیو روس در جایگاه دوم و کرومال کاتیبین اندونزیایی در جایگاه سوم ایستادند.
نکته جالب درباره نفرات برتر دنیا، حضور چهار اندونزیایی، پنج بازیکن روس در میان پانزده بازیکن برتر این رقابت‌ها است. اگرچه ایران هم به لطف علیپورها و حضورشان دو نماینده در بین برترین‌های دنیا دارد.
 
 روز بد رضا علیپور
رضا علیپور چیزی حدود چهار سال رکورددار و سریع‌ترین مرد عمودی دنیا بود. با این حال دوری طولانی از دوره قهرمانی و صد البته از دست رفتن رکوردش شرایطی نه چندان خوب از لحاظ روحی برایش پدید آورد که نتوانست به جمع نفرات برتر راه پیدا کند. حالا باید دید در ادامه راه، رضا و مهدی علیپور که پسرعمو و هم‌تیمی هستند، چه مسیری را طی کرده و آیا می‌توانند سنگ‌نوردی دنیا را از زیر سلطه اندونزیایی‌ها خارج کنند.
علیپور پیش از این با زمان 5 ثانیه و 48 صدم ثانیه رکورددار سرعت دنیا بود اما ورزشکاران اندونزیایی چندین بار این رکورد را شکستند و حالا بهترین زمان ثبت شده 208/5 و در اختیار وردیک لئوناردو اندونزیایی است.
طبق نظر بسیاری از کارشناسان، شیوه سنگ‌نوردی علیپور و رد کردن موانع برای رسیدن به سرعت بیشتر، تکنیکی است که با استقبال گسترده بسیاری از دیگر ورزشکاران قرار گرفته و خیلی‌ها برای رسیدن به رکوردهای بهتر از آن استفاده می‌کنند.
 

Page Generated in 0.0054 sec