printlogo


کد خبر: 231815تاریخ: 1400/4/13 00:00
مسی آرژانتینی است اما بهترین بازیکن تاریخ است
آلوز: برای مبارزه زنده‌ام

 پسربچه‌ای 9 ساله روی سکویی سیمانی می‌خوابید در حالی که از رطوبت و دمای بالای 40 درجه ذله شده بود. او را چهار صبح بیدار می‌کردند تا در مزرعه کار کند، سمپاشی می‌کرد و بارهای سنگین برمی‌داشت. بعد مجبور بود 18 کیلومتر راه برود تا به مدرسه برسد و همین مسیر را برمی‌گشت تا در تمرین‌های فوتبال شرکت کند. دانیل آلوز اما با عشق این کار را می‌کرد. در واقع یک رویا ساعت‌های سخت را برایش آسان می‌کرد: می‌خواست فوتبالیست حرفه‌ای شود. این اهل ژوازیرو حالا 38 سال دارد و نه فقط یک بازیکن حرفه‌ای است بلکه پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال است و هنوز رویا دارد؛ اول مدال طلای المپیک، بعد قهرمانی در جام جهانی 2022 و تبدیل شدن به نخستین بازیکن با  جام قهرمانی. کسی که به او لقب «خوب دیوانه» داده‌اند، درباره اهدافش، بارسلونا، لیونل مسی و نیمار با سایت فیفا حرف زده است.
 
 آندره ژاردین، مربی تیم جوانان برزیل گفته وقتی با تو از احتمال بازی در المپیک حرف زده، چشمانت درخشیده. چه احساسی داشتی؟
حس خاصی بود. هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بودم. همیشه رویای بازی در المپیک را داشتم بنابراین فوق‌العاده لذت‌بخش بود. من عاشق وطنم هستم و نمی‌توانم حسم موقع پوشیدن پیراهن برزیل را توصیف کنم. اینکه نماینده مردم و کشورم در تورنمنتی با ارزش المپیک باشم، حسی باورنکردنی دارد.
 تو 38 ساله‌ای و برزیل تنها می‌تواند از سه بازیکن بالای 23 سال استفاده کند، فکر نمی‌کنی شانس زیادی نداری؟
هیچ وقت فکر نمی‌کنم فرصت ندارم. خودم را خیلی باور دارم و این را در مراقبت از خودم و تمرین و بازی نشان می‌دهم. دو بار توپ را به تیرک زده‌ام و در مرتبه سوم شانس دارم که از مدال طلای برزیل دفاع کنم. برای همین زنده‌ام و این چالش‌ها به من انگیزه می‌دهد.
 تو بیشتر از هر بازیکن دیگری جام برده‌ای؟ بردن مدال طلا چه حسی به تو می‌دهد؟
هر جامی اهمیت خودش را دارد اما بعضی‌ها خاص هستند. المپیک خاص‌تر است. مثل جام جهانی است. هر چهار سال یک بار پیش می‌آید. بهترین ورزشکاران و بهترین تیم‌ها از سراسر جهان هستند. جادویش فرق می‌کند. ما گروهی داریم که برای اولین بار در المپیک بازی می‌کنند و این فوق‌العاده است اما باید روی مأموریت‌مان تمرکز کنیم؛ بردن یک طلای دیگر برای کشورمان.
 چقدر دوست داری در جام جهانی بعدی بازی کنی؟
راستش این بزرگترین هدفم است. دعوت به تیم المپیک واقعاً شگفت‌انگیز بود اما بعد از جدایی از پاری‌سن‌ژرمن، به خودم قول دادم با تمام وجود برای بازی در جام جهانی تلاش کنم. در زندگی باید هدف تعیین کنی و به دنبالش باشی. شاید برسی شاید هم نه اما اگر به جام جهانی نروم، مطمئن هستم به خاطر کم‌کاری نیست و در آن صورت بزرگترین هوادار سلسائو خواهم بود اما همیشه به جام جهانی فکر می‌کنم و می‌خواهم به این هدف برسم.
 درباره نیمار چه نظری داری؟
او یک استعداد نادر است که قدرش را کسی نمی‌داند. در کشور من، موفقیت چیزی شبیه جرم است. فکر می‌کنم او تاوان برزیلی بودن را می‌دهد. اگر اهل کشور دیگری بود و این دستاوردها و رکوردشکنی‌ها را می‌کرد، برزیلی‌ها برایش خیلی ارزش قائل می‌شدند. نیمار کاری کرده که بچه‌ها عاشق فوتبال شوند. وقتی بچه بودم با جادوی بازیکنان برزیل عاشق فوتبال شدم. فوتبال خسته کننده و خیلی تاکتیکی شده. فوتبال باید هنر بماند و زیبا؛ تماشای بازی نیمار چنین حسی را می‌دهد. هیچ جادوگری مثل او نیست. من عاشق فوتبال و تماشای بازی نیمار هستم.
 جادوگرهایی که تو را عاشق فوتبال کردند، چه کسانی بودند؟
من عاشق جادوی رونالدینیو و روماریو بودم اما می‌خواستم یک فوتبالیست شوم و الگویم کافو بود. ما اهالی ژوازیرو هیچ‌وقت تصور جادوگرشدن نداریم، ما اهل مبارزه‌ایم و اسطوره من کافو بود. داستان او و سبک مبارزه‌اش برایم الهام‌بخش بود. دوست ندارم با او مقایسه‌ام کنند. خودم را خیلی قبول دارم و حس گرفتن اسکار هالیوود را پیدا می‌کنم اما بی‌نهایت برای او احترام قائلم و این بحث‌ها را دوست ندارم.
 دوران بازی‌ات در بارسلونا چطور بود؟
بی‌نظیر. من فکر می‌کنم در بهترین تیم تاریخ بازی کرده‌ام. هرگز یک تیم جادویی ندیده‌ام که بازیکنانش اینطور با هم هماهنگ باشند. ما همه در تمام 90 دقیقه روی یک طول موج بودیم. فوق‌ستاره‌های جهانی که مثل بچه‌ها فوتبال بازی می‌کردند. ما فقط برای بردن بازی نمی‌کردیم، سرگرم بودیم. تک تک بازیکنان ما خارق‌العاده بودند و یک نفر که از دنیای دیگری آمده بود. توضیحش سخت است چون فقط کسانی که عضو آن تیم بودند می‌توانند درک کنند. ما لحظاتی را تجربه کردیم که لذتش وصف‌نشدنی است.
 آیا آن یک نفر بهترین بازیکن تاریخ است؟
من فقط می‌توانم درباره بازیکنانی حرف بزنم که در زندگی‌ام دیده‌ام. من استعدادهای فوق‌العاده‌ای دیده‌ام اما آنها نتوانستند برای مدتی تا این حد طولانی در بالاترین سطح باشند. بنابراین با آنکه آرژانتینی است اما اعتراف می‌کنم مسی بهترین بازیکن تاریخ است.
 فکر می‌کنی الان بهترین بازیکن جهان چه کسی است؟
نیمار.
 دوران کودکی سختی داشتی...
خیلی از بچه‌ها چنین دورانی دارند. من خوش‌شانس بودم که پدر و مادرم همه تلاششان را می‌کردند تا همیشه غذایی برای خوردن داشته باشیم و برای همین قهرمان زندگی من خواهند بود اما برای من امکاناتی که بعضی بچه‌های دیگر داشتند، فراهم نبود. از سن خیلی کم مجبور به کار بودم اما همین در برخورد با موانعی که در زندگی پیش می‌آید، کمک می‌کند، در رسیدن به رویاها. شما شاید مشکلاتی داشته باشید اما وقتی رویاهای بزرگ داشته باشید، ذهنتان را مشغول می‌کند و به سختی‌ها فکر نمی‌کنید. در آن صورت همه تلاشتان را می‌کنید تا به آنها برسید، خیلی‌ها رویاهای بزرگ دارند اما برایش کاری نمی‌کنند.
 تا به حال 43 جام ملی و باشگاهی برده‌ای. چه حسی داری و فکر می‌کنی می‌توانی نخستین بازیکن با 50 جام شوی؟
واقعاً به خود افتخار می‌کنم و به این فکر می‌کنم که چقدر برای همه این دستاوردها زحمت کشیده‌ام. بله، این یک موفقیت خارق‌العاده است، بی‌نظیر و تاریخی. امیدوارم به این 50 بزرگ برسم و این شامل جام جهانی هم باشد.
 منبع: فیفا 
 

Page Generated in 0.0060 sec