printlogo


کد خبر: 231812تاریخ: 1400/4/12 00:00
نقشه صعود را امروز بکشید

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
قرعه‌کشی مرحله انتخابی جام جهانی قطر برای ایران خوشایند بود. اینکه در گروه مرگ نیستیم، البته هرگز به معنای آسانی راه صعود نیست اما همین که از قرعه‌کشی وحشت بیشتری در راه صعود ساخته نشد، می‌تواند آرامش را به اردوی ایران برگرداند. تیم ملی در مرحله مقدماتی با توجه به نتایج دور رفت، دچار دلهره بود اما صعود به عنوان سرگروه و قرعه‌کشی که در آن نشانی از بدشانسی نبود، دلهره‌ها را به امید تبدیل کرده است.
ایران اما برای صعود به جام‌جهانی مسیر سختی را پیش‌رو دارد. بازی‌ها از ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ شروع می‌شود و تا ۹ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد. انجام ۱۰ بازی طی این مدت می‌تواند در برنامه‌ریزی برای لیگ اختلال به وجود بیاورد. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با مطالعه دقیق باید برنامه منظمی را برای این دوران با همفکری کادر فنی تیم ملی بنویسند و این پیچیدگی‌هایی دارد و باید منجر به حفاظت از منافع باشگاه‌ها از آسیب تعطیلی‌ها و وقفه‌ها شود. فوتبال ایران تاب و توان درگیری‌ باشگاه‌ها و تیم ملی را ندارد و باید برنامه‌ریزی در مشورت با باشگاه‌ها به گونه‌ای انجام شود که بحث‌ها در این زمینه آسیب‌های بیشتری پدید نیاورد.
تیم ملی به اردوها و بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد. می‌دانیم که برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای ایران چه دشوارهایی دارد اما در این زمینه باید تمام راهکارها را بررسی کرد و زودتر به نتیجه رسید. شاید هنوز دراگان اسکوچیچ نقشه راه را ترسیم نکرده باشد اما ما به این نقشه نیاز داریم که بدانیم اردوها و بازی‌های تدارکاتی در چه فرصت‌هایی برگزار می‌شوند. تیم ملی قدم به مسابقاتی سخت می‌گذارد و کوچکترین خطا در برنامه‌ریزی می‌تواند این مسیر را سخت‌تر کند.
برگزاری همین بازی‌های شهریورماه تیم ملی مقابل سوریه و عراق به اردو و بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد. از دست امتیازات در دور رفت را پیش‌تر در مرحله مقدماتی تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم چه دردسر بزرگی را برای دور برگشت می‌سازد، بنابراین از بازی اول باید آماده‌ترین تیم آسیا باشیم. حتی مقابل حریفان کوچک گروه هم سخت‌ترین بازی‌ها را پیش‌رو داریم و هیچ تیمی ناامید بازی‌ها را شروع نمی‌کند.
در تیم ملی ایران اعتبار بسیاری باید ایجاد کرد برای سرمربی تیم ملی. دراگان اسکوچیچ نباید سرنوشت خود را گره‌ خورده به نتیجه هر بازی بداند. جایگاه مربی باید قوی‌تر شود و این مسئولیت را فدراسیون فوتبال برعهده دارد که به اعتبار مربی نزد رسانه‌ها و هواداران بیفزاید. این مسئولیت فقط با ادامه همکاری طبق قرارداد انجام نمی‌شود، بلکه ظرافت‌های بیشتری دارد. دراگان اسکوچیچ با تجربه بازی‌های دور برگشت مقدماتی، حالا فرصت دارد بیشتر به تیم خودش نزدیک شود و با دریافت و شناخت بیشتری به انتخاب‌هایش فکر کند. او را باید بیشتر در تلاش برای ساختن تیمش ببینیم و البته کوشش برای اعتبار دادن بیشتر به جایگاه حرفه‌ای سرمربی تیم ملی. اسکوچیچ باید خود نیز اعتماد بیشتری بسازد و این اعتمادسازی از ۱۱ شهریور شروع می‌شود. تیم ملی ایران برعکس مرحله مقدماتی باید در دور رفت گام بلندی برای صعود بردارد، چون در دور برگشت میهمان کره جنوبی خواهد بود. (اگر بازی‌ها متمرکز برگزار نشود.) برداشتن این گام بلند یعنی شروع هیجان‌انگیز یک تیم برنده در مسیر جام جهانی، همان چیزی که توقعش را داریم.
 

Page Generated in 0.0045 sec