printlogo


کد خبر: 231801تاریخ: 1400/4/12 00:00
انگلیس، اوکراین و یک چهارم نهایی جام ملت‌ها
جنگی به اهمیت کریمه!

یادداشت
علی بابازاده     
 
 فردای پیروزی ۱۲۰ دقیقه‌ای برابر سوئد، تاریخ‌سازی شاگردان شوچنکو تکمیل شد و کابینه وزیران و دولتمردان اوکراین با پیراهن تیم ملی کشورشان در جلسه حاضر شدند؛ اوکراین که طی سالیان اخیر بیشتر بر سر مسائل سیاسی از نامش استفاده می‌شد، حالا دست به شگفتی‌سازی زده و به لطف وجود ستارگانی چون الکساندر زینچنکو، آندری یارمولنکو، رومن یارِمچوک و تاراس استِفاننکو به جمع هشت تیم برتر جام ملت‌های اروپا صعود کرده. اوکراینی‌ها می‌خواستند در پیراهن خود برای یورو ۲۰۲۰ و پیشبرد مقاصد سیاسی، نماد و شعاری از «شبه‌ جزیره کریمه» را جای دهند اما مخالفت یوفا و نفوذ و اعتراض روس‌ها مانع از انجام این اتفاق شد و اکنون تنها موفقیت در فوتبال است که ‌می‌تواند نام اوکراین را مجدداً بر سر زبان‌ها بیندازد. تاریخ فوتبال اوکراین به نام‌ها و مربیان بزرگی نظیر اولگ بلوخین و والری لوبانوفسکی گره خورده و نمی‌توان هوادار فوتبال بود و بزرگان شوروی سابق را نشناخت. آندری شوچنکو از دیگر نفرات محبوب در فوتبال اوکراین است که سیاست را کنار زد و به جایی بازگشت که به آن تعلق داشت؛ زمین فوتبال!
حالا آندری اولین مربی تاریخ فوتبال اوکراین است که توانسته این تیم را به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا برساند و امشب، در دیداری حساس و نفسگیر، مقابل انگلیس و گرت ساوت گیت قرار خواهد گرفت؛ روی کاغذ، سه شیرها از بخت بیشتری برای‌ پیروزی برخوردار هستند ولی نمی‌توان رقیب سرسخت‌شان را نادیده گرفت. آنها با ۳ امتیاز از مرحله گروهی و به عنوان یکی‌ از تیم‌های برتر رده سوم، راهی دور حذفی شدند؛ شنبه شب و از ساعت 23:30 دقیقه در ورزشگاه المپیکو شهر رم و به قضاوت فلیکس بریش آلمانی، مهم‌ترین جنگ اوکراینی‌ها آغاز خواهد شد و شوچنکو معتقد است تیمش‌ ترسی از رقیب پرآوازه خود ندارد: «انگلیس تیم بزرگی است و یک نیمکت خوب و کادر فنی فوق‌العاده‌ای دارند و ما کاملاً از میزان سختی جدال پیش‌رو مطلع هستیم. من سه بازی مرحله گروهی آنها را تماشا کردم و شناخت کاملی از آنها دارم. گلزنی کردن مقابل انگلیس به شدت سخت است ولی، قدرت حریف نباید ما را بترساند. توانِ تیم ساوت گیت باید به ما انگیزه بدهد چون در فوتبال همانند زندگی، هر چیزی امکانپذیر است و ما برای شاد کردن هرچه بیشتر هواداران‌مان، با دل و جان بازی خواهیم کرد!»
در آن سوی میدان، انگلیس بردی تاریخی برابر رقیبی دیرینه، آلمان به دست آورد و حالا که پرتغال و هلند نیز از گردونه رقابت‌ها خارج شده‌اند، فرصت مناسبی برای احیای شعار «جام به خانه برمی‌گردد» فراهم شده؛ پنالتی از دست رفته ساوت گیت در یورو ۹۶ برابر ژرمن‌ها، انگلیس را از رسیدن به فینال محروم کرد و پانزده سال بعد، سه شیرها با سرمربیگری گرت ساوت گیت به امید قهرمانی نفس‌ می‌کشند. آلن شیرر، زننده اولین پنالتی انگلیس در نیمه نهایی یورو ۹۶، به خوبی پیشرفت و انسجام در تیم ملی کشورش را حس‌ کرده و خطاب به سرمربی سه شیرها می‌گوید: «گرت، نیازی نیست به دلیل پنالتی از دست رفته‌ات در یورو ۹۶ از ما عذرخواهی کنی؛ فراموشش کن و بدان که به تو افتخار می‌کنیم!»
 

Page Generated in 0.0042 sec