printlogo


کد خبر: 231798تاریخ: 1400/4/12 00:00
امروز اولین جلسه کارگروه راه‌اندازی کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود
کامرانی‌فر: VAR به نیم‌فصل دوم لیگ بعدی می‌رسد

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
 
در دنیای امروز فوتبال، جای خالی کمک داور ویدئویی در مسابقات باشگاهی و ملی ایران، دردسرساز شده است. پروژه‌ای که در زمان ریاست داود رفعتی در دپارتمان داوری، مسیر خوبی را در پیش گرفته بود و می‌توانست با هزینه معقولی به سرانجام برسد با حضور هدایت ممبینی متوقف شد تا بعدتر با بالارفتن قیمت دلار، هزینه بیشتری روی دست فدراسیون بگذارد و به طور کلی به فراموشی سپرده شود.
گرچه در هفته‌های اخیر بسیاری افراد نبود VAR را خطری برای میزبانی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اعلام کرده بودند اما واقعیت این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا این مشکل را برای کشورهای آسیایی حل کرده و طی قراردادی که با شرکت بریتانیایی Hawk Eye، تجهیزات لازم را در ورزشگاه‌های کشور میزبان نصب می‌کند. هرچند که درباره ایران مشکلاتی که تحریم و گمرک برای کارکنان این شرکت به وجود می‌آورند، بزرگترین مانع بر سر مسیر راه‌اندازی این سیستم در ورزشگاه آزادی خواهد بود.
اشتباهات داوری اخیر در لیگ داخلی فوتبال ایران اما گویای این است که جدا از بحث بازی‌های ملی، نبود VAR قضاوت در مسابقات لیگ داخلی ما را دچار مشکل کرده است. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال هم البته در آخرین مصاحبه خود با برنامه تلویزیونی به این نکته تأکید کرد: «این مسأله جزو اولویت‌های مهم فوتبال ماست. یک شرکت بریتانیایی در حوزه این سیستم وجود دارد که ما به علت تحریم نمی‌توانیم با آنها مذاکره کنیم. یک مزایده‌ای برگزار شده است و یک شرکت بلژیکی هم نمایندگی این سیستم را بر عهده دارد. در حال حاضر یک شرکت واسطه این شرکت شده است و با آقای بهاروند هم صحبت کردیم که این شرکت با هزینه‌های انجام‌شده، بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. این سیستم برای هر استادیوم حدود ۸ میلیارد تومان هزینه دارد. این سیستم نیاز به آموزش دارد. ما اگر تحریم نبودیم، الان این سیستم در فوتبال ما وجود داشت.»
پیرو این مذاکرات و اولویت‌بندی انجام شده در فدراسیون فوتبال، دپارتمان داوری کارگروهی تشکیل داده که مسائل فنی راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی را مورد بررسی قرار دهند. امروز (شنبه) نخستین جلسه این کارگروه در دپارتمان داوری برگزار خواهد شد.
حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری در همین راستا به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «ارکان فدراسیون فوتبال در حال انجام اقدامات لازم برای راه‌اندازی VAR هستند. با چندین شرکت مختلف مذاکره شده است اما هنوز گزینه نهایی مشخص نیست.»
او درباره اینکه تحریم‌ها بزرگترین مانع بر سر راه‌اندازی VAR هستند و آیا فدراسیون موفق خواهد شد این مانع را بردارد، اینطور توضیح می‌دهد: «ریاست فدراسیون فوتبال رسیدگی به این موضوع را برعهده دارد. ما در دپارتمان داوری بیشتر به موارد فنی راه‌اندازی VAR می‌پردازیم اما براساس بررسی‌های انجام شده VAR به ابتدای فصل آینده نمی‌رسد و احتمالاً به نیم فصل دوم لیگ آینده می‌رسد.»آیا درباره پرداخت مبلغ مورد نیاز برای تجهیز ورزشگاه‌ها با باشگاه‌های لیگ برتری صحبتی شده است؟ کامرانی‌فر در پاسخ به این سؤل می‌گوید: «کارگروهی برای بررسی ابعاد فنی پروژه VAR راه‌اندازی شده است که امروز (شنبه) اولین جلسه این کارگروه برگزار خواهد شد. با برگزاری جلسات این کارگروه می‌توانیم به جمع‌بندی‌های بهتری در این رابطه برسیم.»
در حال حاضر اما دغدغه VAR در کنار لیگ، به میزبانی تیم ملی هم مربوط می‌شود که هنوز هیچ چیز درباره آن مشخص نیست. آیا AFC برای بازی‌های ایران استثنا قائل می‌شود و با نبود VAR موافقت می‌کند؟

Page Generated in 0.0046 sec