printlogo


کد خبر: 231733تاریخ: 1400/4/10 00:00
وداع با تیم ملی در اوج شرمساری
مربی‌هایی که در یورو سرافکنده شدند
دی‌بوئر از تیم هلند کنار گذاشته شد، لوو در حالی از تیم ملی آلمان رفت که سایه‌ای از آن مربی محبوب و موفق قهرمان جهان بود و آینده دیدیه دشان به تار مویی بند است

 مرحله یک‌هشتم‌نهایی یورو 2020 به پایان رسید و اگرچه در دور گروهی تیم بزرگی با مسابقات وداع نکرد اما چند مدعی از جمله چهار تیمی که در دوره قبلی مسابقات به نیمه‌نهایی رسیده بودند، در نخستین مرحله حذفی از این تورنمنت کنار رفتند. 
اینکه در یک طرف قرعه‌کشی انگلیس، اوکراین، جمهوری چک و دانمارک حضور دارند و از میان آنها یک تیم به فینال ویمبلی می‌رسد، خود گویای حساسیت بالای این رقابت‌هاست. البته طرف دیگر قرعه‌کشی سه تیم خوب دارد، ایتالیای روبرتو مانچینی که رکوردهای تاریخ تیم ملی این کشور را جابه‌جا کرده، بلژیک، تیم اول رنکینگ جهانی و اسپانیا که بعد از سه قهرمانی متوالی (2012-2008) و سه ناکامی در تورنمنت‌های مهم (2018-2014) به جمع 8 تیم برتر اروپا راه یافته و رؤیاهای بزرگی در سر دارد. 
سوییس را هم نمی‌توان کنار گذاشت با شاهکاری که به وجود آورد و فرانسه پرستاره را از دور مسابقات حذف کرد.
تورنمنت‌های بزرگ همیشه قربانی‌های بزرگی داشته و اولین اقدامی که در واکنش به این ناکامی‌ها صورت می‌گیرد، تغییر روی نیمکت است. گاهی این تغییرات به پایان مدت قرارداد مربی مربوط می‌شود و گاهی به خاطر کسب نتایج ضعیف، مقامات فدراسیون‌ها تصمیم می‌گیرند به همکاری با مربی خاتمه دهند.
هلند که در مرحله گروهی فراتر از انتظارات بازی کرد و با سه پیروزی مقتدرانه به مرحله حذفی رسید، مقابل جمهوری چک بازی بسیار ضعیفی ارائه کرد و فرانک دی بوئر از کار برکنار شد. 
او شهریور گذشته مربیگری تیم ملی هلند را به دست گرفت بعد از آنکه رونالد کومان برای نشستن روی نیمکت بارسلونا از سمت خود استعفا کرد. به گفته مقامات فدراسیون فوتبال هلند هدف تعیین‌شده برای این تیم که رسیدن به یک‌چهارم‌نهایی بوده، محقق نشده و همکاری به همین دلیل ادامه پیدا نمی‌کند.
اما حذف ناامیدکننده فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی جهان شاید برای مربی‌اش، دیدیه دشان گران تمام شود.
 تیمی که با پنج امتیاز صدرنشین گروه مرگ شده بود، در ضربات پنالتی مغلوب سوییس شد و از رسیدن به جمع 8 تیم پایانی باز ماند در حالی که در دوره قبل نایب قهرمان شده بود. نوئل لوگره، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه از اینکه درباره ماندن دشان تضمین بدهد، خودداری کرد:«ما به هدف‌مان نرسیده‌ایم بنابراین باید همه چیز را به دقت بررسی کرد. وقتی به پاریس بیاید با او تلفنی حرف می‌زنم و هفته آینده یکدیگر را می‌بینیم. زندگی به من آموخته نباید عجولانه تصمیم گرفت. تیم سازمان خوبی داشت اما من هم مثل همه تصور می‌کردم باید بیشتر جلو می‌رفتیم.» از زین‌الدین زیدان که مثل دشان به عنوان بازیکن قهرمان جام جهانی و یورو شده، به عنوان گزینه اصلی جانشینی او نام برده می‌شود.
آلمان هم بعد از 15 سال به همکاری با یواخیم لوو خاتمه می‌دهد. باخت 2 بر صفر برابر انگلیس نقطه پایان کار با کسی بود که در جام جهانی 2006 به عنوان دستیار یورگن کلینزمن فوتبال جدیدی را به تیم ملی آلمان آورد، با این تیم به فینال یورو 2008 رسید و بعد از دو حضور در نیمه‌نهایی در جام جهانی 2010 و یورو 2012 در جام جهانی برزیل به قله فوتبال رسید و دی مانشافت را برای چهارمین بار قهرمان کرد اما سقوط بعد از آن آغاز شد و اگرچه این تیم به نیمه‌نهایی یوروی قبلی رسید اما جام جهانی فاجعه باری را پشت سر گذاشت و حالا یورو.
 لوو شاید اگر هفت سال پیش از نیمکت تیم کشورش می‌رفت، برای همیشه یک اسطوره می‌ماند.
فرناندو سانتوس، پرتغال را به نخستین قهرمانی تاریخش در یورو 2016 رساند و بعد در اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا قهرمان شد. تیم او در این دوره بازی‌های سختی داشت و به تیم پرقدرت بلژیک باخت، جای او روی نیمکت سلسائو بد نیست!
اما این پایان تغییرات روی نیمکت‌ها نیست، روبرتو مارتینس مربی نسل طلایی بلژیک به کمتر از قهرمانی رضایت نمی‌دهد؛ درست مثل مقامات فدراسیون فوتبال این کشور و شاید اگر به ایتالیا ببازد، عذرش را بخواهند یا خودش محترمانه استعفا کند.ایتالیا که جایش در جام جهانی 2018 خالی بود، روزهای باشکوهی را سپری می‌کند و حتی در صورت باخت به بلژیک، بعید است بخواهند روبرتو مانچینی را اخراج کنند.
 اگر شگفتی سازی سوییس در دیدار با اسپانیا هم ادامه داشته باشد، جای لوییس انریکه به خطر می‌افتد.
گرت ساوت‌گیت با بردن آلمان کار بزرگی کرده و انتقام شکست 25 سال قبل را گرفته اما با توجه به اینکه دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال در ویمبلی است و حداقل تا فینال رقیب سرسختی مقابلشان قرار نمی‌گیرد، هر چیز به جز پایان دادن به طلسم ناکامی در تورنمنت‌های بزرگ برای این مربی شکست محسوب می‌شود.
سه تیم دانمارک، جمهوری چک و اوکراین با رسیدن به یک‌چهارم‌نهایی کار بزرگی کرده‌اند و باید قدردان مربی‌شان باشند.

Page Generated in 0.0057 sec