printlogo


کد خبر: 231682تاریخ: 1400/4/9 00:00
نصیرزاده: مجوز حضور خارجی‌ها را هیأت رئیسه فدراسیون باید صادر کند
هنوز نباید از لغو قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها ناامید بود

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
 
از زمان اعلام تاریخ نقل و انتقالات تابستانی و تعیین تاریخ 25 مرداد به عنوان سرآغاز این دوره، این سؤال اساسی مطرح شده است که تکلیف قانون ممنوعیت بازیکنان و مربیان خارجی برای فصل آینده به چه شکل خواهد بود؟
کمتر از دو ماه دیگر باشگاه‌ها باید فعالیت‌های نقل و انتقالاتی خود را آغاز کنند اما هنوز نمی‌دانند که می‌توانند در بررسی‌ گزینه‌های خود تا شروع نقل و انتقالات، گزینه‌های خارجی را هم بگنجانند یا نه؟
این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال وعده‌هایی جدی برای برداشتن این قانون داشت. حتی منصور قنبرزاده، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال در این رابطه به صراحت صحبت کرد. با این حال اما هنوز هیچ جلسه جدی برای رسیدگی به لغو قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها با سازوکاری که مدنظر رئیس فدراسیون فوتبال بود، تشکیل نشده است.
آنچه مشخص است و مسئولان فدراسیون فوتبال در توضیح درباره قوانین حاکم بر نقل و انتقالات هم به آن اشاره کرده‌اند، تا زمانی که قانون جدیدی به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نرسد و به صورت رسمی ابلاغ نشود، قانون قبلی به قوت خود باقی است.
هوشنگ نصیرزاده که همچنان در میان اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ به فعالیت خود ادامه می‌دهد، به خبرنگار ایران ورزشی در این رابطه اینطور توضیح می‌دهد: «لغو قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها، موضوعی نیست که هیأت رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال درباره آن تصمیم بگیرد و آن را تصویب کند. این مسأله برای اجرا باید به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برسد.»
با این حساب قطعاً رأی شخص رئیس فدراسیون فوتبال به تنهایی کافی نیست و او برای تصویب این موضوع تنها یک رأی دارد. سایر اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم باید در این رابطه به جمع‌بندی برسند تا در نهایت لغو این قانون با سازوکاری که مدنظر بود به تصویب برسد. سازوکاری که به اعتقاد بسیاری اجرای آن نیازمند بررسی‌های جدی است و زمان کافی می‌طلبد.
نصیرزاده در این رابطه می‌گوید: «گفته شده قرارداد خارجی‌ها باید به گونه‌ای منعقد شود که درصدی از این قرارداد باید به حساب فوتبال ریخته شود. این موضوع خیلی ماجرای پیچیده‌ای نیست و به محض تصویب شدن قانون می‌تواند اجرا شود.»
با توجه به شروع نقل و انتقالات از 25 مرداد، آیا بهتر نیست هر چه سریع‌تر برای تصویب این قانون اقدام شود؟ عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال اینطور توضیح می‌دهد: «مطمئن باشید هر زمان این قانون تصویب شود، باشگاه‌ها به راحتی می‌توانند اقدامات لازم را برای جذب بازیکنان و مربیان مدنظر خود انجام دهند. من معتقدم هنوز فصل جاری به پایان نرسیده و فدراسیون برای تصویب این قانون زمان کافی دارد. هنوز نمی‌توان بابت لغو این قانون ناامید بود.»
ضمن اینکه با توجه به وعده‌هایی که در این رابطه از مسئولان فدراسیون فوتبال شنیده‌ایم، هنوز خبری مبنی بر منصرف شدن آنها از لغو قانون و صدور مجوز جذب خارجی‌ها به گوش نرسیده و تا کنون فرض بر این است که راه برای جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فصل آینده باز خواهد شد. مگر اینکه اتفاقی در هفته‌های آینده مانع از اجرای این تصمیم شود.
در پی طرح پرونده علیه تیم‌های ایرانی در فیفا از سوی بازیکنان و مربیان خارجی که به کرات رخ داده است و هنوز هم برخی از تیم‌ها درگیر آن هستند سازمان لیگ با مصوبه‌ای حضور خارجی‌ها را در تیم‌های لیگ برتری ممنوع کرد. این موضوع با نظر مثبت وزارت ورزش و جوانان همراه بود و قرار بود دست کم یک فصل اجرا شود. این حضور در تیم‌های دسته اولی سال‌های سال است که ممنوع است.
علاوه بر همه اینها، عزیزی‌خادم درباره حضور مشاوران خارجی برای برنامه‌ریزی و اجرای لیگ هم وعده‌هایی داده بود که هنوز خبری از آنها نشده است و به نظر می‌رسد او صحبت از این موارد را به بعد از پایان مسابقات لیگ موکول کرده است.

Page Generated in 0.0056 sec