printlogo


کد خبر: 231647تاریخ: 1400/4/9 00:00
یکی از بین دانمارک و چک در نیمه نهایی
قهرمان غیرمنتظره به سبک دهه نود؟

 از میان دو تیم دانمارک و جمهوری چک، یکی به مرحله نیمه‌نهایی یورو 2020 می‌رسد.
از سپتامبر 2018 تاکنون، تنها تیم‌هایی که توانسته‌اند دانمارک را ببرند بلژیک و فنلاند بوده‌اند. البته بلژیک سه بار دانمارک را شکست داده و فنلاند هم در آن دیدار دردناک در اوایل این تورنمنت دانمارک را شکست داد. در این مدت، دانمارک توانسته با آلمان مساوی کند و انگلیس را یک بار ببرد و یک بار هم با این تیم به نتیجه تساوی برسد. این فرم آنها باعث شد که پیش از یورو 2020، در جدول رده‌بندی فیفا، در میان ده تیم برتر قرار بگیرند. زمانی که دانمارک در سال 1992 فاتح جام ملت‌های اروپا شد، هیچ‌کس آنها را مدعی حساب نمی‌کرد. آنها حتی در مسابقات مقدماتی هم حذف شده بودند اما به دلیل کنار گذاشتن یوگسلاوی، به این رقابت‌ها دعوت شدند. از آن تیم، تنها هفت نفر در خارج از کشور بازی می‌کردند اما این بار، تنها چهار بازیکن در دانمارک بازی می‌کنند و اکثر آنها در لیگ‌های بزرگ و تیم‌هایی مانند چلسی، میلان و بارسلونا حضور دارند. دانمارک مانند 1992، شروع خوبی در این تورنمنت نداشت و در بازی آخر نیاز به پیروزی داشت تا صعود کند. 29 سال پیش، آنها فرانسه را در بازی آخر مرحله گروهی شکست دادند و این بار روسیه را با نتیجه چهار بر یک بردند.
در سال 1992، میشل لادروپ پیش از تورنمنت اردوی تیم را ترک کرد و این بار هم آنها بهترین بازیکنشان را از دست دادند. جان کریستین اریکسن در بازی مقابل فنلاند به خطر افتاد و این اتفاق دنیا را تکان داد. بسیاری از تماشاگران بی‌طرف دوست دارند دانمارک در این تورنمنت بدرخشد تا کاپیتان این تیم به آنها افتخار کند.
اما دانمارک حتی بدون اریکسن، دفاع منسجمی داشت و تنها اسپانیا بود که در هر بازی، میانگین آمار شوت حریفانش کمتر از دانمارک بود. دانمارک در دو بازی آخر خود نشان داد که می‌تواند گل بزند. آنها در حال حاضر از نظر تعداد شوت به سمت دروازه حریف، در رده دوم تورنمنت هستند.
جمهوری چک در شرایطی متزلزل‌تر از دانمارک پا به این مسابقات گذاشت اما آنها در دو سال قبل از یورو 2020، انگلیس را برده و با بلژیک مساوی کرده بودند.
چهار سال بعد از قهرمانی دانمارک در جام ملت‌های اروپا، جمهوری چک نزدیک بود قهرمان شگفتی‌ساز یورو 96 شود. آنها فرانسه و پرتغال را در مراحل حذفی شکست دادند و فینال را مقابل آلمان، با گل طلایی اولیور بیرهوف باختند.
در مسیر راهیابی چک به فینال، هیچ بازیکنی از آنها بیش از یک گل نزد اما امسال، پاتریک شیک، مهاجم بایر لورکوزن چهار گل زده است و می‌تواند در صورتی که یک گل دیگر در مراحل حذفی بزند، کفش طلا را از آن خود کند. آخرین باری که یک بازیکن اهل جمهوری چک کفش طلای جام ملت‌های اروپا را گرفت به سال 2004 برمی‌گردد که میلان باروش با پنج گل این افتخار را کسب کرد. در آن بازی‌ها، چک دانمارک را در مراحل حذفی برد اما در نیمه‌نهایی مقابل یونان قهرمان شکست خورد.
تعداد زیادی از بازیکنان آنها در لیگ داخلی حضور دارند اما چندین بازیکن اسلاویا پراگ و اسپارتا پراگ توجه باشگاه‌های خارجی را جلب کرده‌اند و هرچند این تیم بازیکنی با کیفیت پاول ندود ندارد اما آنقدر کیفیت دارد تا ستارگان آینده مانند آدام هلوزک روی نیمکت بنشینند.
نبود بازیکنان مشهور، به همراه رده 40ام در رده‌بندی فیفا (که کیفیت این تیم را نشان نمی‌دهد)، ممکن است باعث شود که برخی چک را دست کم بگیرند اما برد آنها مقابل هلند به این معنا است که مردم حالا ممکن است توجه‌شان به این تیم جلب شود.
هلند در نیمه اول این دیدار توپ را زیاد حول محوطه جریمه چک می‌گرداند اما نتوانست حتی یک ضربه داخل چارچوب بزند. در نیمه دوم، شانس به چک رو کرد و ماتیس دی‌لیخت زمین خورد و اخراج شد. به این ترتیب اوضاع برگشت. اما، مانند گل یوسف پولسن مقابل روسیه، وقتی که حریف را خوب تحت فشار می‌گذارید، شانس هم با شما یار می‌شود.
زمانی که دانمارک فاتح یورو 1992 شد، در خانه بازی نمی‌کرد اما بازی‌ها در کشور همسایه‌شان، سوئد بود. این بار، آنها بازی‌های خانگی را در کپنهاگ برگزار کردند و جو عالی ورزشگاه پارکن به این تیم کمک کرد روسیه را ببرند. دانمارک همچنین برخلاف بسیاری از تیم‌ها، زیاد در سفر نبود. البته بازی مرحله یک‌چهارم نهایی آنها در باکو برگزار می‌شود و تیم برنده برای نیمه‌نهایی به لندن خواهد رفت.
برنده این بازی، تنها یک گام تا فینال فاصله خواهد داشت و این دو تیم نشان داده‌اند که در تک‌بازی، می‌توانند هر تیمی را ببرند.
 منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0059 sec