printlogo


کد خبر: 231621تاریخ: 1400/4/8 00:00
استقلال - سپاهان ؛ هفته آخر داغ شد
چشمک دومی لیگ به فرهاد

تحلیل
حمیدرضا عرب  
توقف سپاهان، جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ برتر بعد از پرسپولیس، مقابل فولاد شاید در نگاه اول به سود سرخ‌های پایتخت باشد اما این نتیجه برای استقلال نیز ره‌آورد خبرهای امیدوارکننده‌ای است و اگر سپاهان دست‌کم تا بازی هفته آخر مقابل استقلال سه امتیاز دیگر از کف بدهد و استقلال نیز همین فاصله امتیازی را حفظ کند، فرصت رسیدن به رتبه دومی لیگ نیز برای استقلال دست‌نیافتنی نخواهد بود.
تساوی سپاهان و فولاد این حسن را داشت که فاصله امتیازی استقلال با سپاهان را به عدد 6 کاهش دهد. پیش از این استقلال 8 امتیاز از سپاهان عقب بود اما اکنون این فاصله دو امتیاز دیگر تنزل یافته و چنانچه استقلال در بازی‌های آتی روند پیروزی‌های خود را ادامه دهد و از آن‌سو نیز سپاهان باز هم امتیاز از دست دهد، آنگاه تقابل آبی‌ها با زردهای اصفهان در هفته آخر لیگ بسیار داغ خواهد شد.
با توجه به اینکه حضور تیم سوم لیگ برتر در لیگ قهرمانان فصل بعد قطعی نیست و تیم سوم باید طبق سنت سال‌های اخیر در رقابت پلی‌آف شرکت کند، استقلال نیز اگر بخواهد با اتکا بر این جایگاه راهی لیگ قهرمانان فصل بعد شود، ممکن است در مرحله پلی‌آف با چالش‌هایی مواجه شود، بنابراین نشستن بر جایگاه دومی جدول شانس حضور مستقیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل بعد را فزونی خواهد بخشید و فرهاد مجیدی و شاگردانش با وجود مشکلات بسیاری که این روزها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند نباید این مجال را به‌سادگی از کف بدهند.
از سویی تصاحب رتبه دوم و قرار گرفتن بالاتر از جایگاهی که اکنون در اختیار محرم نویدکیا است برمربیگری فرهاد مجیدی اعتبار بیشتری خواهد بخشید و این مربی را با کارنامه درخشان‌تری به لیگ بعد سوق می‌دهد، به همین دلیل استقلال باید فرصت رسیدن به جایگاه دومی را که با توجه به تساوی اخیر سپاهان و در پیش بودن یک بازی رودررو در دسترس جلوه می‌کند را جدی بگیرد و به‌سادگی از کنار این موقعیت طلایی عبور نکند.
استقلال در ادامه لیگ بازی‌های ساده‌ای پیش‌رو ندارد. تا قبل از هفته آخر که استقلال با سپاهان دیدار خواهد کرد، تقابل با تیم علیرضا منصوریان، رسول خطیبی و بعد از آن فراز کمالوند (آلومینیوم اراک، تراکتور و سایپا) بازی‌های به‌ظاهر چالش‌زایی پیش روی فرهاد مجیدی است. بعد از این سه بازی استقلال باید در جام حذفی مقابل پرسپولیس قرار بگیرد که این بازی تأثیری در موقعیت جدولی استقلال در لیگ برتر ندارد. اما بعد از تقابل با رقیب سنتی، فرهاد مجیدی دوباره در چالش تقابل با مربیان استقلالی قرار خواهد گرفت. او ابتدا باید با تیم محمود فکری بازی کند، سپس به مصاف ساکت الهامی برود. فکری در نفت مسجدسلیمان روزگار امیدوارکننده‌ای را سپری می‌کند و قطعاً با انگیزه‌های خاص گام به میدان رقابت با مجیدی خواهد گذاشت و بالطبع ساکت الهامی که تنها رقیب مجیدی برای تصاحب نیمکت استقلال بود نیز انگیزه‌های بسیاری برای پیروزی مقابل تیم او خواهد داشت. در واقع مجیدی همه این بازی‌ها را پشت سر خواهد گذاشت تا به بازی با سپاهان برسد. اما برای این استقلال که اکنون در اوج هماهنگی و انگیزه قرار دارد نباید پیروزی در بازی‌های باقی‌مانده بخصوص مقابل مربیانی که هر کدام انگیزه‌های متفاوتی مقابل مجیدی دارند، دشوار باشد. فرهاد همین هفته قبل توانست با گرفتن یک بازی هوشمندانه از استقلال، سه امتیاز ارزشمند از امیر قلعه‌نویی بگیرد. حال شاید به‌لحاظ انگیزشی تقابل با مربیانی همچون منصوریان، خطیبی، کمالوند، فکری و الهامی برای مجیدی دشوار‌تر باشد اما استقلال اکنون درست در همان مسیری است که باید باشد و دستیابی به پیروزی در این بازی‌ها نمی‌تواند کار سختی برای مجیدی و شاگردانش باشد.
البته مدیران باشگاه استقلال نیز باید این موقعیت نوظهور را جدی بگیرند و فضایی ایجاد کنند که کادر فنی و بازیکنان با آرامش بیشتری گام به لیگ بگذارند. آنچه در هفته‌های اخیر دیدیم هرگز سیمای یک باشگاه هماهنگ و متحد نبود اما برای استقلال هنوز فرصت هست که همه این بدبینی‌ها را از بین ببرد و باشگاهی واحد و متحد برای دستیابی به رتبه‌های مطلوب‌تر در لیگ برتر بسازد، ضمن اینکه حفظ روند پیروزی در لیگ برتر بدون شک به موفقیت استقلال در جام حذفی نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

 


Page Generated in 0.0053 sec