printlogo


کد خبر: 231616تاریخ: 1400/4/8 00:00
لاله‌های نارنجی می‌توانند در جام جهانی 2022 موفق باشند اما ...
هلند یک مهاجم نوک شیک می‌خواهد

یادداشت
مارک آگدن
وقتی پاتریک شیک گل دوم جمهوری چک را برابر هلند به ثمر رساند، فرانک دی‌بوئر نگاهی پرحسرت به زمین انداخت. انگار دوست داشت تیمش بازیکنی به خوبی این مهاجم بایر لورکوزن داشته باشد.
دی‌بوئر توانسته بود تیم هلند را به دور حذفی برساند. هلند پس از راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 2014 با لوییس فان‌خال، در یورو 2016 و جام جهانی 2018 غایب بود اما شکست تحقیرآمیز در بوداپست واقعیت را به آنها نشان داد.
هلند در ساده‌ترین گروه این رقابت‌ها قرار گرفت و توانست با سه پیروزی برابر اوکراین، اتریش و مقدونیه شمالی به مرحله حذفی برسد.
این شاید باعث شده بود این حس به وجود بیاید که دی‌بوئر تیمش را بسیار تقویت کرده است. بله، آنها بازیکنان جوان و درخشانی دارند: فرنکی دیونگ، ماتیس د‌لیخت و دونیل مالن. این سه نفر اولین بازی خود در جام ملت‌های اروپا را در این رقابت‌ها انجام دادند. دنزل دومفریس 25ساله هم هست که انتظار می‌رود در جام جهانی 2022 قطر و یورو 2024 آلمان حضور پیدا کند اما اگر هلند نتواند مهاجمی به ‌خوبی شیک پیدا کند که آمارش در یورو 2020 را به چهار گل در چهار مسابقه رساند، آنها مدعی جدی قهرمانی در رقابت‌های بعدی نخواهند بود.
هلند در پست دروازه‌بان هم مشکل داشت. مارتن استکلنبرگ 38ساله سال‌هاست از دوران اوج عبور کرده است اما یسپر سیلسن از والنسیا که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دعوت نشد و تیم کرول از نوریچ هستند و دی‌بوئر می‌تواند در سال‌های پیش رو روی آنها حساب کند.
اما دی‌بوئر یک گلزن در کلاس جهانی ندارد و این دارد به هلند آسیب می‌زند. اگر آنها می‌توانستند بازیکنی در حد مارکو فان‌باستن، رود فان‌نیستلروی، روبین فان‌پرسی، پاتریک کلایورت و دیگر مهاجمان بزرگ گذشته‌شان پیدا کنند، هلند به ‌آسانی به مرحله یک‌چهارم نهایی می‌رسید.
مالن بهترین فرصت آنها را در دقیقه 52 از دست داد. ممفیس دپای او را راه انداخت، او هم دفاع چک را پشت سر گذاشت و با توماس واچلیک، دروازه‌بان این تیم تک‌به‌تک شد. مهاجمان سابق هلند به‌راحتی این توپ را گل می‌کردند اما مالن تعلل کرد و واچلیک توانست هم ضربه او را دفع کند و هم ضربه لحظات بعد دپای را.
این لحظات کلیدی هستند که سرنوشت بازی‌های بزرگ را مشخص می‌کنند و کمتر از یک دقیقه بعد از اشتباه مالن در خط حمله بود که دی‌لیخت با VAR اخراج شد. او در حالی که تحت فشار از سوی شیک بود و آخرین مدافع تیمش بود، خطای هند انجام داده بود. البته شیک شانس آورد که داور خطای او را روی د‌لیخت نگرفت اما تأثیرگذاری او بود که باعث شد هلند بیش از نیم‌ساعت بدون بهترین مدافعش بازی کند.
این هم جنبه دیگری از بازی خوب او بود. شیک گل می‌زند اما روی مدافعان فشار می‌آورد و باعث اتفاقات خوب برای تیمش می‌شود. هیچ‌کدام از مهاجمان هلند چنین توانایی ندارند.
نبود د‌لیخت در خط دفاع در دقیقه 68 مشخص شد، زمانی که دفاع هلند نتوانست ارسال آنتونین باراک را دفع کند و توماس کالاس با یک ضربه سر توپ را به توماس هولس سپرد و او با یک ضربه سر دیگر چک را پیش انداخت.
از آن لحظه به بعد، هلند طوری بازی کرد که انگار در باتلاق گیر کرده است. بازیکنان چک آماده‌تر، قدرتمندتر و بااراده‌تر بودند. نبود د‌لیخت به هلند آسیب زد اما این تنها دلیل افت بازی این تیم در گرمای شدید بوداپست نبود. سقوط آنها به این دلیل رقم خورد که نتوانستند از فرصت‌های ابتدای بازی بهره
 ببرند.
زمانی که آنها این تورنمنت را بررسی کنند، به این اشاره خواهند کرد که بهترین دروازه‌بانشان (سیلسن) و رهبر خط دفاعی‌شان (ویرجیل فان‌دایک) را در اختیار نداشتند. هلند در بازی‌های مقدماتی جام جهانی بعدی این دو بازیکن را در اختیار خواهد داشت و انتظار می‌رود در گروهی که تنها ترکیه و نروژ مانعان جدی‌شان هستند، صدرنشین گروه شود؛ حتی بدون یک مهاجم بزرگ.
اگر دپای در بارسلونا جا بیفتد، می‌تواند گزینه مناسبی برای حضور در مرکز خط حمله باشد اما دی‌بوئر بازیکنی مثل شیک را می‌خواهد و به او نیاز دارد. او دلیل اصلی خوشبینی مردم چک به حضور در مرحله نیمه‌نهایی است. اگر او به گلزنی ادامه دهد، چک می‌تواند امیدوار به پیروزی برابر دانمارک و راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی باشد.
این نشان می‌دهد که یک مهاجم باکیفیت، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.
منبع: ESPN


 


Page Generated in 0.0058 sec