printlogo


کد خبر: 231602تاریخ: 1400/4/8 00:00
رقابت شش تیم برای فرار از سقوط
هجده امتیاز سرنوشت‌ساز



گزارش
جعفر برزگر  
شش هفته به پایان رقابت‌های لیگ بیستم باقی مانده و هنوز تیم‌های در حال سقوط شانس‌های زیادی را برای خودشان قائل هستند. در این مطلب وضعیت ۷ تیم انتهای جدول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نیاز ماشین‌سازی به معجزه
تیمی که از 24 بازی 11 امتیاز به دست آورده و در لیگ 30 هفته‌ای و در حالی که همین الان اختلاف امتیازش با تیم پانزدهم ۱۱ امتیاز است، برای ماندن نیاز به معجزه دارد. ماشین‌سازی تبریز که از ابتدای فصل با اتفاقات زیادی همراه بود حالا برای بقا در لیگ باید هر شش بازی آینده‌اش مقابل سپاهان، مس رفسنجان، فولاد، پرسپولیس، پیکان و صنعت‌نفت آبادان را ببرد و آن وقت با کسب 29 امتیاز به کارش پایان دهد و امیدوار باشد که ذوب‌آهن کمتر از هفت و تیم‌های نساجی و سایپا هم کمتر از چهار امتیاز در هفته‌های پایانی‌شان به دست آورند تا آنها در لیگ بمانند؛ اتفاقی که اگر چه غیرممکن نیست اما بسیار بسیار سخت است.
 
پیکان و 6 فینال پیش رو
در جدول شماره 2 وضعیت سه تیم 28 امتیازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که شاید امروز به هیچ‌وجه خودشان را کاندیدای سقوط ندانند اما به هر حال روی کاغذ هنوز به طور کامل حاشیه امنیت ندارند. البته تفاضل نزدیک آنها به هم کار را برای‌شان حساس‌تر می‌کند. این سه تیم یعنی نفت مسجدسلیمان، پیکان و مس رفسنجان اگر از شش بازی باقی‌مانده 13 امتیاز به دست آورند، آن‌وقت اگر ذوب‌آهن هم تمام بازی‌هایش را ببرد باز هم در لیگ نمی‌ماند اما به برنامه بازی‌ها که نگاه می‌کنیم تیم ذوب‌آهن تا پایان فصل با نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان بازی دارد. پس عملاً در بازی‌های رودررو تکلیف تیم اصفهانی مشخص می‌شود. پیکان هم اما بازی‌های فوق‌العاده حساسی دارد. شاگردان مهدی تارتار هم با تیم‌های مدعی بازی دارند، هم با تیم‌های در حال سقوط. در واقع آنها، هم برای خودشان بازی می‌کنند، هم نتایجی که به دست می‌آورند، تأثیر مستقیم در سرنوشت تیم‌های دیگر دارد. مس رفسنجان هم اگر بر این باور باشد که هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند، سخت در اشتباه است. این تیم غیر از دو بازی با تیم‌های صنعت‌نفت و پدیده چهار بازی بسیار حساس و تعیین‌کننده را پیش رو دارد. فولاد، ماشین‌سازی، پیکان و حتی ذوب‌آهن در هفته پایانی می‌توانند برای مس رفسنجان مشکل‌ساز شوند.
 
سه تیم روی لبه تیغ
در انتهای جدول جدا از تیم ماشین‌سازی که به وضعیت آن اشاره شد، سه تیم دیگر خطر سقوط را به شدت احساس می‌کنند. از ذوب‌آهن آغاز می‌کنیم که باید این هفته مقابل تراکتوری قرار بگیرد که خودش به تیم 10 نفره پدیده باخت و رسول خطیبی سرمربی تبریزی‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهد باز هم امتیاز از دست بدهد. تیم اصفهانی بعد از آن یک بازی شش‌امتیازی دارد. روزی که نارنجی‌پوشان سایپا در فولادشهر به دنبال امتیاز خواهند بود. شاید اگر این بازی برنده داشته باشد تا حدودی برخی ابهامات برطرف شود. سه بازی بعدی ذوب‌آهن هم یکی از یکی مهم‌تر و حساس‌تر است. به جدول که نگاه کنیم متوجه اهمیت این بازی‌ها می‌شویم. نفت مسجدسلیمان، نساجی و سپاهان که هر کدام‌شان انگیزه‌های بسیاری برای شکست دادن ذوب‌آهن 22 امتیازی دارند. البته آنها خیلی خوش‌شانس هم هستند که در سه هفته پایانی از اصفهان خارج نمی‌شوند. مس رفسنجان هم آخرین حریف شاگردان مجتبی حسینی در لیگ بیستم خواهد بود.
نساجی که هر سه بازی اخیرش را با پیروزی پشت سر گذاشته هم‌امتیاز با سایپا چهار بازی بسیار حساس را تا پایان فصل پیش رو خواهد داشت. شاید تقابل آنها با نفت مسجدسلیمان و پدیده حساسیت زیادی نداشته باشد اما بدون شک بازی این هفته آنها با پیکان در قائمشهر فوق‌العاده تعیین‌کننده است. شاگردان ساکت الهامی باید تا سه هفته پایانی امتیازهای لازم را به دست آورند چرا که در آن سه مسابقه به ترتیب باید با ذوب‌آهن، استقلال و گل‌گهر روبه‌رو شوند. بازی نساجی با ذوب‌آهن شش امتیازی است و استقلال برای کسب سهمیه فقط در قائمشهر به سه امتیاز فکر می‌کند، اگر در هفته پایانی هم گل‌گهر به پیروزی نیاز داشته باشد، آن‌وقت آن بازی هم برایش مشکل‌ساز می‌شود مگر اینکه تا آن روز خیالش از بقا راحت شده باشد.
اما سایپا که هنوز امیدوار است رأی بازی‌اش با پیکان تغییر نکند، چهار بازی از شش مسابقه‌اش بسیار حساس‌تر است. تصور کنید اگر رأی بازی این تیم با پیکان تغییر کند آن‌وقت چقدر شرایط این تیم سخت‌تر خواهد شد. به هر حال براساس برنامه بازی‌ها، نارنجی‌پوشان ابتدا از پدیده پذیرایی می‌کنند و بعد از آن در هفته بیست و ششم مهم‌ترین بازی‌اش با ذوب‌آهن را برگزار می‌کند. استقلال تهران حریف بعدی آنهاست که شاید نیازی به بیان اینکه چقدر سه امتیاز این بازی برای آبی‌های پایتخت مهم است، نباشد. گل‌گهر، آلومینیوم اراک و تراکتور هم سه حریف پایانی سایپا خواهند بود.
به هر حال از الان نمی‌توان پیش‌داوری کرد و از سقوط قطعی دو تیم حتی ماشین‌سازی نام برد. باید به انتظار هفته  پیش رو نشست و دید چه نتایجی رقم می‌خورد.


 


Page Generated in 0.0053 sec