printlogo


کد خبر: 231588تاریخ: 1400/4/7 00:00
نشانه‌های یک استحاله آبی
شغل ایتالیایی شاه‌فرهاد




سام ستارزاده
پس از یک بحران مقطعی در لیگ برتر، پسران آبی پایتخت با سه پیروزی و سه کلین‌شیت دوباره خود را روی ریل پیروزی قرار دادند؛ اتفاقی که هرچند به احتمال بسیار زیاد به حسرت ۸ ساله آنان در فتح لیگ برتر پایان نمی‌دهد اما سهمیه آسیایی فصل آینده را برای آبی‌پوشان تضمین می‌کند و از آن مهم‌تر، به آنان برای موفقیت در نبرد سرنوشت‌سازشان در حذفی و مقابل رقیب همیشگی امید می‌بخشد. تحول بزرگ‌تر که می‌تواند حتی در روند استقلال در فصل آینده مؤثر باشد، تغییر آرایش تیم به سیستم سه‌دفاعه ۳-۵-۲ است که فصل مشترک هر سه پیروزی اخیر آبی‌ها بوده.
پس از این‌که با آرایش معقول ۴-۴-۲ و درخشش زوج‌های غفوری-موسوی در جناح راست، میلیچ-نادری در سمت چپ و قائدی-دیاباته در خط آتش استقلال به اوج ثبات در خط دفاع و حمله رسید، بازگشت به سیستمی که محمود فکری در نیم‌فصل اول بر آن اصرار ورزید اما در استفاده صحیح از آن ناکام ماند، تصمیم شجاعانه‌ای بود که مجیدی اتخاذ کرد تا بتواند با مشارکت حداکثری بازیکنانش، از تمام عرض زمین برای ارائه فوتبال مالکانه و تهاجمی با خلاقیت بالا بهره بگیرد.
از طرفی، اصرار مجیدی برای جذب یک دستیار ایتالیایی که برای انتخاب آن مشورت دوستانه‌ای نیز از فابیو کاناوارو گرفت، نشان می‌دهد که وی چه در سر دارد؛ بازسازی بنای فنی استقلال استراماچیونی. گابریله پین، دستیار سابق چزاره پراندلی در یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ که ورودش به ایران حتی با هزینه شخصی خود مجیدی تبدیل به یک عملیات غیرممکن شده، مهره‌ای است که مجیدی در نظر دارد تا با کمک وی، برنامه ناتمام استرا در تبدیل استقلال به نخستین تیم ایرانی که در لیگ قهرمانان آسیا سیستم کاتاناچوی چشم‌نواز ایتالیایی را پیاده می‌کند، تکمیل ‌سازد.
استقلالی که در نیم‌فصل نخست در استفاده از بخت‌های گلزنی‌اش ناتوان بود، مقابل گل‌گهری که برای کسب سهمیه آسیایی خیز برداشته از همان دو فرصت نخستی که نصیب بازیکنانش شد، دو گل ساخت. حتی بدون دیاباته و مطهری، این مدافعان و هافبک‌های آبی هستند که در گلزنی سهیم می‌شوند. حرکت تیمی منحصربه‌فرد استقلالی‌ها روی گل دوم به رقیب سیرجانی نشان می‌دهد که شاگردان مجیدی در یک‌سوم حریف حتی با چشم بسته می‌توانند یکدیگر را در زمین پیدا کنند. هرچند سومین کلین‌شیت پیاپی استقلال مجیدی با یک کمک از سوی تیر عمودی دروازه آبی‌ها و دو فوق واکنش از سوی سیدحسین حسینی به‌دست آمد، دفاع استقلال توانست بدون چند مهره اصلی خود، واکنشی منطقی به موج سنگین حملات همه‌جانبه گل‌گهری‌ها داشته ‌باشد تا بازی را آنطور که خود می‌خواهد کنترل کرده و از دو گل محمدحسین مرادمند و مهدی مهدی‌پور با صلابت حفاظت گردد.
برای نخستین مرتبه در فصل جاری، استقلال از سه بازی متوالی خود هر ۹ امتیاز را دشت کرد تا موتورش در لیگ برتر زمانی روشن شده باشد که برای بازگشت به کورس قهرمانی تقریباً دیر شده‌؛ اتفاقی که چند سالی می‌شود که به یک سنت در اردوگاه آبی‌ها بدل شده. با افزایش هماهنگی استقلالی‌ها در آرایش سه‌دفاعه و البته ثبات در کادر مربیان و بازیکنان، شاه‌فرهاد نیمکت آبی‌ها می‌تواند سنت‌شکنی کرده و تیمی منسجم بسازد که از همان ابتدای فصل آتی در قواره یک مدعی برای هر ۴ جام داخلی و آسیایی ظاهر شود.



 


Page Generated in 0.0049 sec