printlogo


کد خبر: 231572تاریخ: 1400/4/7 00:00
چهار چالش دیوانه کننده پیش روی کادر فنی پرسپولیس
روی ملی پوش‌ها دیگر حساب نمی‌کنند!

نگاه
محمدقراگزلو  
با مشخص شدن برنامه سه هفته پایانی لیگ برتر، بازی‌های نیمه نهایی و فینال جام حذفی، زمان شروع و پایان نقل و انتقالات حالا کادر فنی پرسپولیس می‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای بازی‌های باقیمانده و نقل و انتقالات باشگاه برای بستن تیم فصل بعد داشته باشند اما به نظر می‌رسد برنامه فشرده پیش رو تا پایان لیگ فقط شروع یک دوران پراسترس و پر از چالش‌های به شدت دشوار خواهد بود.

چالش اول:7 بازی در 30 روز
پرسپولیس دوران پرفشار بازی‌های خود را بعد از 27 روز دوری از مسابقه از بازی سوپرجام مقابل تراکتور آغاز کرد و پنج روز بعد از آن در بازی با مس رفسنجان به میدان رفت تا خوان اول از هفتخوان باقیمانده و فینال گونه لیگ برتر را با موفقیت پشت سر بگذارد.
حالا پرسپولیس شش بازی دیگر در لیگ برتر دارد که نتایج هر کدام از آنها برای رسیدن به هدف بزرگ تیم یعنی پنجمین قهرمانی متوالی تعیین کننده و سرنوشت‌ساز است.
پرسپولیس البته بعد از انجام سه بازی دیگر در لیگ برتر باید در یک چهارم نهایی جام حذفی مقابل استقلال بازی کند و برنامه سرخ‌ها فوق‌العاده فشرده و دشوار خواهد بود.پرسپولیس چهارشنبه شب همین هفته 9 تیرماه مقابل گل گهر بازی خواهد کرد و شش روز بعد از آن در اهواز بازی سنگین و حساسی با فولاد خواهد داشت. مسابقه بعدی سرخ‌ها شنبه 19 تیرماه در تهران مقابل آلومینیوم اراک برگزار خواهد شد. بعد از این سه بازی حساس و مهم پرسپولیس باید در تاریخ 24 تیرماه دربی جام حذفی را برگزار کند و مطابق پیش‌بینی‌ها یک بازی دیگر در تیرماه خواهد داشت.با از سرگیری مسابقات لیگ برتر بازی‌های سه هفته پایانی همزمان و در یک ساعت برگزار خواهد شد و دیگر نمی‌توان به تقدم و تأخر بازی‌های حریفان اعتراض کرد . طبق برنامه اعلام شده 29 تیرماه بازی هفته بیست و هشتم مقابل ماشین‌سازی در تبریز برگزار خواهد شد.
یکشنبه 3 مرداد پرسپولیس با تراکتور در تهران بازی خواهد کرد و 8 مرداد هم روزی است که سی امین و آخرین بازی فصل در ورزشگاه شهر قدس مقابل پیکان برگزار می‌شود.
با در نظر گرفتن این برنامه پرسپولیس در 30 روز باید 7 بازی سنگین برگزار کند یعنی هر چهار و نیم روز یک بازی!

چالش دوم: از فینال حذفی تا بازی آسیایی
اما در صورت پیروزی احتمالی مقابل استقلال در یک چهارم نهایی جام حذفی فصل فوتبالی برای تیم یحیی ادامه پیدا خواهد کرد چرا که بازی‌های مراحل نیمه نهایی و فینال این رقابت‌ها 13 و 18 مرداد برگزار می‌شود.
درست یک هفته بعد از فینال جام حذفی، فصل پرحاشیه و پرخبر نقل و انتقالات رسماً شروع خواهد شد. 25 مرداد زمان شروع فصل نقل و انتقالات خواهد بود که 80 روز به طول می‌انجامد و تا 16 آبان ادامه خواهد داشت. البته به احتمال زیاد فصل جدید لیگ برتر از اواسط مهرماه شروع می‌شود و فصل نقل و انتقالات حتی یک ماه بعد از شروع فصل بیست و یکم هم ادامه خواهد داشت.
 اما اگر پرسپولیس تا فینال جام حذفی پیش برود با توجه به فاصله کوتاه تا دیدار حساس مقابل استقلال تاجیکستان در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت.
این بازی روز 23 شهریور ماه برگزار می‌شود یعنی 36 روز بعد از بازی فینال حذفی. حالا تصور کنید در این بازه زمانی پرسپولیس باید هم بازیکنان جدیدش را گرفته باشد هم آماده بازی آسیایی خود شود. فصل قبل پرسپولیس موفق شد یک هفته قبل از بازی‌های آسیایی‌اش 6 بازیکن جدید جذب کند که در حالتی عجیب و جالب بیشتر این نفرات مثل لک، سرلک، آل‌کثیر، پهلوان و آقایی در ترکیب اصلی قرار گرفتند و جواب دادند اما مشخص نیست که این اتفاق باز هم جواب بدهد و بازیکنان جدید تیم بتوانند در کوتاه‌ترین فاصله با تیم هماهنگ شوند و در لیگ قهرمانان خودی نشان دهند.
با توجه به اعلام تاریخ بازی آسیایی پرسپولیس احتمالاً کادر فنی 10 روز قبل از بازی با استقلال تاجیکستان باید تمرینات خود را آغاز کنند یعنی حدوداً 12 یا 13 شهریور. در این شرایط اگر پرسپولیس تا فینال حذفی پیش رفته باشد اعضای این تیم و بازیکنان بین دو فصل فوتبالی فقط چیزی حدود 25 روز استراحت و تعطیلی خواهند داشت که این زمان کوتاه با توجه به فصل فوق‌العاده طولانی و فشرده‌ای که پشت سر گذاشته‌اند اصلاً خوشایند آنها نیست و کارشان را برای شروع پرطراوت در فصل آینده سخت‌تر خواهد کرد.

چالش سوم: ملی پوشان بدون تعطیلی
این مسأله برای ملی پوشان پرسپولیس و البته مربیان این تیم چالش سخت‌تر و به شدت نگران کننده‌تری خواهد داشت. طبق برنامه اعلام شده بازی‌های تیم ملی در مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی از 11 شهریور شروع می‌شود و تیم ملی در دو تاریخ 11 و 16 شهریور به میدان می‌رود. با این حساب اگر تصور کنیم اردوی تیم ملی از اوایل شهریور آغاز شود بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس که تعدادشان کم هم نیست در صورت پیشروی تیم‌شان تا فینال حذفی کمتر از دو هفته استرحت خواهند کرد. در عین حال از آنجایی که یک هفته بعد از دومین بازی تیم ملی دیدار آسیایی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان برگزار خواهد شد آنها حتی بعد از دو بازی ملی باز هم درگیر مسابقه، سفر، تمرین و اردو هستند و باید امیدوار باشند که از آن زمان تا شروع فصل جدید لیگ برتر (اواسط مهر ماه) بتوانند کمی استراحت کنند.
این برنامه با توجه به اینکه در تعطیلی اخیر لیگ برتر در خردادماه، ملی پوشان پرسپولیس نتوانستند مثل بقیه بازیکنان حداقل دو هفته استراحت کنند و فصل فوتبالی برای آنها ادامه پیدا کرد می‌تواند موجب فرسودگی آنها و در نهایت مصدومیت‌های خطرناک شود کما اینکه در بازی‌های منامه این مصدومیت نصیب وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا و سیامک نعمتی شد، نوراللهی و کنعانی در بازگشت از این مسابقات با مصدومیت تمرین و بازی می‌کنند و وضعیت فنی ترابی هم تحت تأثیر قرار گرفته و افت فاحشی نسبت به قبل از اردوی تیم ملی داشته است.
طبق قانون فیفا باید بین دو فصل فوتبالی حداقل 7 هفته فاصله باشد اما ملی پوشان پرسپولیس در خوشبینانه‌ترین حالت (اگر پرسپولیس به فینال حذفی نرسد) 17-16 روز در مردادماه و حدود 20 روز از اواخر شهریور تا اواسط مهرماه تعطیل خواهند بود.
در این شرایط برای کادر فنی پرسپولیس شاید سخت باشد که بتوانند روی کیفیت و قدرت تعیین کننده بودن نفرات ملی‌پوش‌شان حساب باز کنند چرا که مثل همین دو بازی اخیر کارآیی آنها به شدت پایین خواهد آمد.

چالش چهارم: تداخل لیگ21، بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان
چالش دیگری که در شروع فصل آینده می‌تواند پرسپولیس را آزار دهد تقویم فشرده بازی‌های مقدماتی جام جهانی و حضور احتمالی پرتعداد ملی پوشان پرسپولیس در بازی‌های مقدماتی جام جهانی است. طبق برنامه اعلام شده تیم ملی دو بازی در مهرماه و دو بازی در آبان ماه خواهد داشت که طبیعتاً بازی‌های پرسپولیس با توجه به اینکه احتمالاً 3 یا بیش از 3 ملی‌پوش خواهد داشت برگزار نمی‌شود اما در صورت پیشروی سرخ‌ها در لیگ قهرمانان آسیا از آنجایی که مراحل بعدی این مسابقات در مهر و آبان برگزار می‌شود، می تواند شرایط فنی و بدنی بازیکنان ملی‌پوش و در نهایت کلیت تیم پرسپولیس را تحت تأثیر قرار دهد و کنار آمدن با این شرایط سخت چالش بزرگی برای کادر فنی پرسپولیس خواهد بود.
در عین حال اگر ملی پوشانی مثل کنعانی و نوراللهی از پرسپولیس جدا شوند بازهم احتمالاً این تیم حداقل سه ملی‌پوش را خواهد داشت و کار یحیی و کادرش برای پیش بردن شرایط سخت می‌شود ضمن اینکه شاید از بین نفرات تازه‌وارد هم یکی دو تایی ملی‌پوش باشند که اینطوری وضعیت مثل شرایط سخت اردوی اخیر تیم ملی و برگزار تمرینات بدون نصف نفرات اصلی خواهد شد.


Page Generated in 0.0057 sec