printlogo


کد خبر: 231550تاریخ: 1400/4/7 00:00
قصه تکراری هفته‌های پایانی لیگ یک
رد پای تبانی و تماس‌های مشکوک مربی شائبه‌دار با بازیکنان حریف

لیگ یک به روزهای پایانی خود نزدیک شده و هر چه به هفته‌های آخر این رقابت‌ها می‌رسیم، مباحثی مثل تبانی و تماس‌های مشکوک بیشتر مطرح می‌شود. به طور معمول در هفته‌های پایانی لیگ یک مباحثی مثل شرط‌بندی یا تبانی تیم‌ها برای صعود به لیگ برتر یا سقوط نکردن به دسته پایین‌تر مطرح می‌شود. در همین راستا تماس‌های مشکوک در این هفته‌های پایانی و حساس از سوی یکی از سرمربیان تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر و دلالان نزدیک به او با رقبایش مطرح است. فحوای این تماس‌ها از سوی سرمربی جوان و دوستانش که سوابق منفی هم در نهادهای نظارتی دارند، مربوط به این می‌شود که از رقبایش خواستار این شده تا مقابل تیمش بازنده باشند. نکته قابل توجه این است که این مربی با توجه به سوابق و کارنامه منفی‌اش در یکی از تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر مشغول به کار است و معلوم نیست نهادهای تصمیم‌گیر در فدراسیون در قبال چنین ماجرایی چه واکنشی نشان خواهند داد.
علی لطیفی سرمربی تیم نود ارومیه در مورد بحث داغ تبانی و شرط‌بندی در هفته‌های پایانی لیگ یک می‌گوید: «هر کسی می‌گوید در فوتبال کشور ما چه در لیگ برتر، چه در لیگ یک، چه در لیگ دو و... شرط‌بندی و تبانی وجود ندارد، خودش در این کار دخیل است. ما ادله و مستنداتی نداریم که به قاضی ارائه بدهیم و بگوییم این کار صورت گرفته است. تنها بخشی که می‌تواند این کار را به راحتی انجام بدهد، نیروهای امنیتی هستند. کما اینکه در اروپا و سایر نقاط جهان همینطور است. به عنوان مثال، حساب بانکی من مشخص است. اگر پولی به دست می‌آورم، یا در حساب خودم است یا باید به حساب اعضای خانواده یا دوستان نزدیکم واریز کنم. می‌توانند گردش مالی 10 سال گذشته مربیان و بازیکنان را رصد کنند و همه چیز کاملاً مشخص می‌شود. آیا وقتی این کار را در ایتالیا یا ترکیه انجام دادند، فیلم داشتند؟ حساب‌ها بررسی شد و با کمک شاهدان یک بار برای همیشه ریشه این کار کثیف را خشک کردند.» لطیفی با اشاره به بازی قبلی تیمش مقابل آرمان‌گهر سیرجان توضیح می‌دهد: «تبانی را تیم‌هایی انجام می‌دهند که شرایط صعود یا سقوط دارند. البته تیمی که در معرض سقوط است، مشکل مالی دارد و کسی که می‌خواهد تبانی کند، باید وضعیت مالی خوبی داشته باشد و هزینه کند. ما مقابل آرمان‌گهر بازی خیلی خوبی انجام دادیم اما دو پنالتی محرز برای ما نگرفتند. داور آنجا که باید کارت می‌داد، نداد و... . بحثم این نیست که داوران مشکل دارند. داور ضعیف عمل کرد. آرمان‌گهر هم تیمی نیست که دغدغه سقوط یا صعود داشته باشد. حرفم این است که کمیته داوران می‌تواند حداقل از داوران قوی در مسابقات پایانی استفاده کند. تیم ما با داوری‌ها آسیب دیده اما برخی تیم‌ها کاملاً نفع می‌برند.» سرمربی نود ارومیه با اشاره به داوری‌ها ادامه می‌دهد: «روزی که من به چوکا رفتم، این تیم بدون امتیاز و گل زده بود اما 19 امتیاز گرفتیم و امتیاز لازم برای ماندن در لیگ یک را کسب کردیم. الان هم که سرمربی 90 شده‌ام، همه می‌گویند این تیم قطعاً سقوط می‌کند. ما به یک معجزه نیاز داریم اما تلاش می‌کنیم که این معجزه رخ بدهد. اگر داوری‌ها نرمال بود نود ارومیه حداقل سه پله بالاتر قرار داشت اما داوری‌ها ناخواسته به سمت یکسری تیم‌ها رفته است. کمیته داوران باید به این مسأله ورود کند. همه باید دست به دست هم بدهیم تا هفته‌های پایانی سالم و بدون شائبه برگزار شود. نظارت دقیق خیلی مهم است. امیدوارم مسئولان حواس‌شان به تمام بازی‌ها باشد. اگر نظارت خوبی وجود داشته باشد و نیروهای امنیتی رصد کنند، می‌توان این هفته‌ها را سالم برگزار کرد.»
پیش از این هم یکی از سرمربیان لیگ یک گفته بود با پیشنهادی برای کمک به صعود تیمش به لیگ برتر مواجه شد اما از زمانی که این مسأله را قبول نکرد، تیمش ناگهان به شکل عجیبی افت داشت و البته داوری‌ها علیه این تیم شد. با این شرایط باید دید فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق چه تصمیمی می‌گیرند و البته چرا مربیانی که با چنین پیشنهادهایی مواجه می‌شوند سکوت می‌کنند و همان زمان این مسأله را به مسئولان مربوطه اعلام نمی‌کنند.

عاشوری: به خاطر دیدگاه مالک بادران، جدا شدم


محسن عاشوری مربی سابق بادران تهران که در عین ناباوری و در روزهایی که تیمش صدرنشین بود، کنار رفت، درباره اینکه چرا با وجود نتایج خوب با این تیم قطع همکاری‌ کرد، می‌گوید: «متأسفانه به دلیل عدم همسویی از سوی مالک باشگاه این اتفاق افتاد. او دیدگاه خاص خودش را داشت و مربی را می‌پسندید که در کنار خط جنب و جوش بیشتری داشته باشد. البته این جنب و جوش مربی، یکی از دلایلی بود که اعلام شد، دلایل دیگری هم بود که لازم نمی‌بینم در حال حاضر کالبد‌شکافی شود. من هم به خاطر سبک مورد علاقه مالک باشگاه، ترجیح دادم از این تیم جدا شوم تا تیم مطابق میل مالک اداره شود.» عاشوری در مورد پیشنهاد همکاری مس کرمان هم توضیح می‌دهد: «بعد اینکه از بادران جدا شدم، چند پیشنهاد دریافت کردم. مهم‌ترین پیشنهادم از مس کرمان بود. زمانی که قطعاً تصمیم به قطع همکاری با رضا مهاجری گرفتند، حدود یک ماه از طریق مشاور مدیرعامل صنایع مس با من در ارتباط بودند. مدیران مس با من تماس گرفتند و توافقاتی شد اما در نهایت تصمیم گرفتند فرهاد کاظمی را به عنوان سرمربی مس انتخاب کنند.»



 


Page Generated in 0.0057 sec