printlogo


کد خبر: 231542تاریخ: 1400/4/7 00:00
نه بودجه تصویب شده، نه نایب رئیس‌ها انتخاب شده‌اند و نه ساختار کلی فدراسیون تغییر کرده است
رئیسی‌کیا: مجمع فوق‌العاده باید هرچه زودتر برگزار شود

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بلافاصله بعد از حضورش در فدراسیون فوتبال با چند شوک اساسی مواجه شد. مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال به دلیل قرض شستا، سلب میزبانی از ایران برای مسابقات مقدماتی جام جهانی و حذف فوتبال ساحلی از رقابت‌های جام جهانی، از مواردی بودند که در بدو ورود رئیس جدید، فدراسیون را تبدیل به یک آشفته‌بازار ‌کرد.
علاوه بر اینها، مسابقات تیم ملی و نگرانی‌ها بابت راه نیافتن تیم به دور بعدی رقابت‌ها هم بخش دیگری از تمرکز مسئولان فدراسیون فوتبال را می‌‌گرفت و مانع از این بود که شاید به مسائل و مشکلات دیگری فکر کنند که در فدراسیون وجود دارد و از نظر قانونی مشکل ایجاد می‌کند.
حالا که فدراسیون فوتبال همه این بحران‌ها را پشت سر گذاشته و تیم ملی هم به مرحله بعدی مسابقات راه یافته، شاید مهم‌ترین کاری که پیش روی عزیزی‌خادم قرار دارد، تشکیل مجمع فوق‌العاده‌ای برای رسیدگی به امور مهمی است که روی زمین مانده و نیاز به تصمیم‌گیری دارد!
 موارد بسیاری است که برگزاری مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال را ضروری می‌کند اما اگر بخواهیم تنها به اصلی‌ترین بهانه‌های تشکیل مجمع فوق‌العاده اشاره کنیم باید از بلاتکلیفی وضعیت نایب رئیس اول و دوم فدراسیون فوتبال بگوییم که به دلیل انصراف یا عدم تأیید صلاحیت نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و عزیزی‌خادم برای این سمت‌ها سرپرست‌هایی را انتخاب کرد. اما حالا براساس اساسنامه فدراسیون باید بعد از سه ماه از انتخابات فدراسیون فوتبال طی برگزاری مجمع فوق‌العاده، نواب رئیس پیشنهادی دیگری برای این سمت‌ها انتخاب شوند.
صادق رئیسی‌کیا از مدیران فوتبالی در همین رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «علاوه بر بحث انتخاب نایب رئیس‌های اول و دوم که هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست. مجمع فوق‌العاده باید هر چه زودتر تشکیل شود و به موارد متعددی بپردازد. از جمله تصویب بودجه برای سال 1400. من به یاد ندارم که مجمع فدراسیون فوتبال در سال گذشته بودجه‌ای برای امسال تصویب کرده باشد. وقتی چارچوب کلی بودجه وجود ندارد، فدراسیون چگونه فعالیت می‌کند؟ »
او سومین موردی که برگزاری مجمع فوق‌العاده را ضروری می‌کند، اینطور توضیح می‌دهد: «بعد از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال، ساختار کلی فدراسیون باید تغییر کند و مطابق اساسنامه چیده شود. ساختار حسابرسی باید مشخص شود و اعضای ارکان قضایی فدراسیون باید به مجمع معرفی شوند و از سوی آنها انتخاب شوند. هنوز اعضای کمیته اخلاق هم به تصویب مجمع فدراسیون فوتبال نرسیده‌ است. این انتظار وجود دارد که حداقل بعد از مسابقات تیم ملی در بحرین، به این موارد رسیدگی شود تا مشکل قانونی وجود نداشته باشد.»
رئیسی ‌کیا معتقد است حتی اگر بهانه‌ای مانند کرونا مطرح است، برای آن هم راه‌حلی وجود دارد: «حتی اگر محدودیت‌های کرونایی مانع از تشکیل مجمع بوده است، به هرحال با رعایت پروتکل‌ها باز هم قابلیت تشکیل مجمع وجود دارد. کافی است تصمیم بگیریم و عمل کنیم. فدراسیون فوتبال باید همه مواردی که لازم است در مجمع بیان شود را شناسایی کند و دعوت مجمع با دستور جلسه‌ای متناسب با همه این موارد انجام شود و فراخوان برگزاری مجمع فوق‌العاده هرچه زودتر اعلام شود.»
با توجه به حساسیت‌هایی که فیفا روی اجرای اساسنامه اصلاح شده داشته و دارد و با نظر به اینکه هنوز اساسنامه فدراسیون فوتبال به طور تمام و کمال به تصویب فیفا نرسیده و برای اصلاح بند اول آن یک سال مهلت در نظر گرفته شده، بدون شک در صورت بروز هر گونه تخلفی از اساسنامه، فدراسیون فوتبال ایران زیر ذره‌بین فیفا خواهد بود و اجرا نشدن تمام و کمال اساسنامه می‌تواند به حساسیت‌ها دامن بزند. بخصوص درباره مواردی مانند مسائل مالی و همچنین استقلال ارکان قضایی و حسابرسی که فیفا روی آن تأکید بسیاری داشت.


Page Generated in 0.0061 sec