printlogo


کد خبر: 231505تاریخ: 1400/4/6 00:00
خبر


فرزانه فصیحی با وایلدکارت به المپیک می‌رود

با رایزنی مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون دوومیدانی سهمیه وایلدکارت یا همان سهمیه آزاد به فرزانه فصیحی اختصاص پیدا کرد. با هماهنگی کمیته ملی المپیک، فرزانه فصیحی، دونده ۱۰۰ متر ایران با استفاده از بند یونیورسالیتی سهمیه المپیک گرفت. بر این اساس فصیحی نهمین سهمیه زنان در بازی‌های توکیو محسوب می‌شود.


حذف ۳ آزادکار ایران از جام علی‌اف روسیه
 زور گلیج به سعداله‌یف نرسید

در جریان رقابت‌های ۵ وزن نخست کشتی آزاد جام علی‌اف در روسیه، ۳ آزادکار ایران از دور رقابت‌ها کنار رفتند و گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل رشید سعداله‌اف شکست خورد. در ادامه رقابت‌های ۵ وزن نخست کشتی آزاد جام علی علی‌اف در روسیه، علیرضا سرلک در ۵۷، محمدصادق فیروزپور در ۷۴ و هادی وفایی‌پور در وزن ۸۶ کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفتند و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل ستاره کشتی دنیا از روسیه شکست خورد تا احتمالاً شانس حضور در مسابقات جهانی نروژ را هم از دست بدهد. در وزن ۵۷ کیلوگرم علیرضا سرلک پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل اسلام بازرگانوف از آذربایجان با نتیجه ۱۳ بر ۴ مغلوب شد و با توجه به شکست این حریف در مرحله نیمه نهایی، سرلک از دور رقابت‌ها کنار رفت. سرلک هم با این نتیجه شانس کمتری برای رسیدن به جهانی نروژ دارد. در وزن ۷۴ کیلوگرم محمدصادق فیروز‌پور با سه حریف روسی روبه‌رو شد که دو برد و یک شکست در کارنامه‌اش ثبت شد. فیروزپور مقابل زلیم خان تازبایف از روسیه با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی دست یافت. در دور بعد ماگومد کازی مامگمدوف از روسیه را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد. فیروز‌پور در دور سوم مقابل دارسام جعفراف از روسیه با نتیجه ۹ بر ۲ مغلوب شد و با توجه شکست این کشتی‌گیر روس در مرحله نیمه نهایی، فیروزپور از دور رقابت‌ها کنار رفت. در وزن ۸۶ کیلوگرم هادی وفایی‌پور در دور نخست با نتیجه ۴ بر ۴ گادجی نبی‌اف از روسیه را مغلوب کرد. در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل فیلیپ پوگوت از مجارستان به پیروزی دست یافت اما در دور سوم با نتیجه ۷ بر ۵ مغلوب احمد دوداروف از آلمان شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در دور بعد، وفایی‌پور از دور رقابت‌ها کنار رفت. در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر ماحامد زاکاریف از اوکراین را مغلوب کرد. وی در دور دوم مقابل عبدالرشید سعداله‌یف قهرمان المپیک و جهان از روسیه با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، گلیج به گروه بازنده‌ها رفت تا به کار خود برای کسب مدال برنز ادامه دهد.


معطلی سه ساعته کوهنوردان در ارتفاع 3700 متری
صف هزار نفری در ایستگاه هفتم توچال!

روز جمعه ارتفاعات تهران و ایستگاه هفتم و پنجم تله کابین، شاهد اتفاق ناخوشایندی بود که جای تأمل دارد. گرم شدن هوا و آسان‌تر شدن صعود به قله 3900 متری توچال، روز جمعه جمعیتی بالغ بر هزار نفر را از مسیرهای مختلف به این قله آورده بود. جمعیت قابل توجهی از کوهنوردان که اغلب (در برنامه یکروزه) حوالی ظهر به قله رسیده بودند و برای برگشت روی تله کابین توچال حساب باز کرده بودند. صعود یکروزه توچال از مسیرهای مختلف (برای آماتورها) چیزی بین 7 تا 9 ساعت زمان خواهد برد. فکرش را بکنید پس از چنین ساعت‌های طاقت فرسایی و صعود ارتفاعی بیش از 2000 متر از نقطه شروع، با خیال خوش سوار شدن بر تله کابین از قله به ایستگاه هفت برسی و با صفی چند صد نفره مواجه شوی! روز جمعه کوهنوردانی که حداقل از ظهر به بعد به قله رسیدند و پس از استراحت مختصر برای برگشتن به پایین سراغ تله کابین رفتند، بیش از 3 ساعت تمام معطل شدند! این سه ساعت معطلی البته به دو بخش دو و یک ساعته تقسیم می‌شد. دو ساعت زمان معطلی کوهنوردان در ایستگاه هفت بود و پس از پیاده شدن در ایستگاه پنج و برای تعویض خط هم باید یک صف طویل دیگر را تحمل می‌کردند که حداقل یک ساعت سرپا نگه‌شان می‌داشت. در این میان مسئولان تله کابین حتی از پایین بردن مصدومین هم بدون ایستادن در این صف طولانی سر باز می‌زدند و مصدومان هم با دست‌های شکسته و عضلات گرفته باید در گوشه‌ای کز می‌کردند تا نوبت‌شان فرا برسد! تلخی این ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این ماجرا در این فصل هر هفته تکرار می‌شود و هیچ کسی هم به فکر کوهنوردان نیست. کوهنوردانی که باید با آن حجم از خستگی، ساعت‌ها در گرما و سرمای ایستگاه هفت سرپا بایستند و در آخر هم 55 هزار تومان بدهند تا به پایین برسند. تخصیص تعداد بیشتر تله کابین در روز جمعه، محدود کردن ساعت بخش توریستی و بالا رفتن گردشگران در این روز حداقل کاری است که از دست مسئولان بنیاد مستضعفان و مجموعه توچال برمی‌آید.


Page Generated in 0.0052 sec