printlogo


کد خبر: 231499تاریخ: 1400/4/6 00:00
ماجرای ورودی B و کسب سهمیه مستقیم
سهمیه شنا و یک ابهام مهم



ایران ورزشی - روز جمعه خبری از سوی فدراسیون شنا منتشر شد که از کسب سهمیه المپیک توسط یکی از شناگران جوان ایران حکایت می‌کرد. شناگری که البته عضو تیم ملی نبوده و از کانال دیگری راهی یکی از آخرین رویدادهای کسب سهمیه شده بود. مهرشاد افقری در مجارستان توانست زمانی را ثبت کند که کمتر از ورودی B المپیک است و عملکرد خیلی خوبی از خود بجا بگذارد. عملکردی که البته فدراسیون از آن به عنوان کسب سهمیه مستقیم یاد کرده و کسب ورودی B را مساوی با کسب سهمیه عنوان کرده است.

سیستم کسب سهمیه در شنا
فدراسیون جهانی شنا برای اعطای سهمیه به شناگران، طبق روال همیشه زمان‌های ورودی مشخص می‌کند. در این میان زمان ورودی اصلی یا همان A معیار اول و اصلی است و هر کسی که زمانی کمتر از آن به ثبت برساند بطور مستقیم المپیکی می‌شود. عنوان این زمان در سایت فدراسیون جهانی Olympic Qualifying Time است و رسیدن به آن مساوی است با کسب سهمیه.
در طرف مقابل اما برای ورودی B عنوان دیگری را قرار داده و بجای Qualifying از لفظ selection استفاده کرده که معنای انتخابی دارد.
در دستورالعملی که برای توزیع 878 سهمیه شنا در تمامی رشته‌ها و بخش عنوان شده، به غیر از کسب ورودی A، سهمیه‌های اعطایی فدراسیون جهانی (یونیورسیال) و مسیر دیگری که محدودیت سهمیه کشورهای مطرح را مشخص می‌کند، چهارمین مسیر همین ورودی‌های B است که فدراسیون جهانی برای پر کردن جای خالی‌های باقی مانده در هر ماده، بهترین رکوردها را از بین ورودی‌ها B انتخاب و به آنها سهمیه می‌دهد. در این دستورالعمل برای ورزشکارانی که با رکورد B راهی المپیک می‌شوند، از لفظ invite و به معنی دعوت استفاده شده. اصطلاحی که به وضوح نشان می‌دهد کسب ورودی B به هیچ‌وجه مساوی با کسب سهمیه نیست و ورزشکاری که این رکورد را ثبت کرده، برای المپیکی شدن باید منتظر بررسی فدراسیون جهانی باشد.

وایلد کارت یا سهمیه مستقیم؟
شنای ایران در ادوار اخیر اغلب با دعوت فدراسیون جهانی و سهمیه‌هایی که به کشورهای سهمیه نگرفته اعطا می‌شد، المپیک را تجربه کرده. سهمیه‌هایی که به وایلد کارت معروف بود اما حالا نام جدیدی دارد و در بسیاری از رشته‌ها تحت عنوان universality داده می‌شود.
در راه توزیع سهمیه‌های توکیو هم یکی از مسیرهای پر شدن سهمیه‌ها همین یونیورسالیتی است. سهمیه‌ای که دادن چند باره آن به فدراسیون شنای ایران اتفاق دور از ذهنی نبود اما رضوانی و همکارانش علاقه بسیاری داشتند تا بتوانند پس از سال‌ها خودشان کسب سهمیه کنند. رکوردهای شناگران جوان ایران مانند بالسینی با همه مشکلات کرونایی و اردوهای نامنظم فاصله چندانی با ورودی‌های B نداشت و تقریباً در حال ناامیدی برای کسب سهمیه بودند که افقری این زمان خوب را در ماده 100 متر  پروانه  به ثبت رساند و ورودی B را کسب کرد.
همانطور که گفته شد واضح است که کسب ورودی B به معنای کسب سهمیه نیست. با این حال اینطور به نظر می‌رسد که فدراسیون و همینطور برخی از کارشناسان با در نظر گرفتن همه جوانب و شرایط ایران، کسب سهمیه برای ایران را با داشتن این ورودی قطعی دانسته و زودتر از موعد آن را جشن گرفته‌اند. جشنی که البته با چند پیام تبریک از معاون قهرمانی وزارت و رئیس فراکسیون ورزش مجلس هم مزین شد تا این اتفاق خوب بیشتر هم دیده شود.
با تمام اینها هنوز هم برخی از کارشناسان این رشته معتقدند که این سهمیه در نهایت جزوی از همان یونیورسیالیتی است. سهمیه‌هایی که بطور آشکار کسب نمی‌شوند و از جانب فدراسیون جهانی داده می‌شوند.
حالا باید دید که آیا مسئولان فدراسیون شنا بطور کامل از همه رکوردهای ثبت شده در ورودی B اطلاع دارند که سهمیه افقری را از این طریق قطعی می‌دانند یا نکته دیگری در میان است که ندانستن آن قضاوت درباره این ماجرا را قدری پیچیده کرده است.
افقری در رقابت‌های گرجستان با ثبت زمان 53 ثانیه و 46 صدم ثانیه ضمن شکستن رکورد ایران، ورودی B را هم کسب کرد. حد نصاب ورودی B المپیک ماده ۱۰۰ متر پروانه (52،53) است.


 


Page Generated in 0.0051 sec