printlogo


کد خبر: 231488تاریخ: 1400/4/6 00:00
دیپلماسی ورزشی، راه صعود کم دردسر به جام جهانی



ایمان مؤتمنی
شهاب‌الدین عزیزی خادم با شعار درآمدزایی و دیپلماسی ورزشی وارد فدراسیون فوتبال شد و حالا بهترین فرصت است تا با نامه‌نگاری و دیپلماسی ورزشی، شرایط را به سود فوتبال ایران تغییر دهد. پس از اعلام سیدبندی جام جهانی و مشخص شدن اینکه ایران در سید نخست قرار دارد، احتمال برخورد با یکی از دو تیم عربستان سعودی و امارات در سید سوم مسابقات وجود دارد.
هنوز تصمیم مشخصی برای روش برگزاری این مسابقات گرفته نشده اما در هر حال دو حالت متصور است. یکی اینکه همه تیم‌ها به صورت متمرکز در یک کشور مسابقات خود را برگزار کنند (که بعید است) و دوم آنکه به صورت سنتی رفت و برگشت همانطور که سال‌های گذشته هم برگزار شده این مسابقات برگزار شود.
اگر لیگ قهرمانان این فصل را فاکتور بگیریم، سال‌هاست به خاطر مسائل سیاسی تیم‌های عربستانی تمایلی به حضور در ایران ندارند و برعکس آن هم موضوع صادقی است و بازی‌های تیم‌های فوتبال دو کشور در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود.
همانطور که می‌دانیم فیفا نهاد تصمیم‌گیرنده برای برگزاری این مسابقات است و کنفدراسیون فوتبال آسیا رأساً نمی‌تواند اقدامی برای شکل برگزاری مسابقات در نظر بگیرد. با پیشینه‌ای که از تقابل‌های فوتبال ایران و عربستان سعودی سراغ داریم، فدراسیون فوتبال ایران وظیفه دارد با نامه‌نگاری به فیفا موضاعاتی نظیر: انتخاب کشور ثالث و موافقت آنها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تست‌های مربوط به کرونا، رزرو کردن هتل، محل تمرین و مخارج سفر و هزینه برای میزبانی را به فیفا یادآوری کند و درخواست ساده‌ای از این نهاد داشته باشد که آن درخواست این است: تدبیری اندیشیده شود که ایران و عربستان سعودی به خاطر مسائل سیاسی در یک گروه نباشند. اتفاقی که در فیفا هم سابقه دارد و کشورهایی چون؛ ارمنستان – آذربایجان، ترکیه – ارمنستان، صربستان- آلبانی، صربستان- کوزوو، اسپانیا – جبل الطارق و روسیه- اوکراین هیچ‌گاه در یک گروه قرار نمی‌گیرند. خود فیفا هم نشان داده برای آسان‌‌تر کردن کار خود و کنفدراسیون‌های زیر مجموعه، بی‌میل نیست استثنائاتی از این دست قائل باشد. در این صورت به فرض برگزاری متمرکز بازی‌ها، برای ایران هم امارات از هر نظر گزینه بهتری نسبت به عربستان سعودی است.
آقای عزیزی خادم، زمان نامه‌نگاری‌ها الان است نه بعدها که دو تیم در یک گروه قرار گرفتند و چاره‌ای جز قبول شرایط فیفا نداشتیم، حالا بزنگاهی است که می‌توان با تکیه بر همین عدم تمایل حضور تیم‌های سعودی در ایران، هم شرایط را برای صعود کم‌دردسرتر به جام جهانی فراهم کنیم و هم حرف خود را در فیفا به کرسی بنشانیم. مبادا بعد از قرعه‌کشی شروع به نامه‌نگاری کنیم و به فیفا و دادگاه حکمیت ورزشی شکایت ببریم، علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

 


Page Generated in 0.0072 sec