printlogo


کد خبر: 231485تاریخ: 1400/4/6 00:00
ذوالفقارنسب، کاندیدای ریاست کمیته فنی فدراسیون فوتبال:
هیأت رئیسه فدراسیون صلاحیت انتخاب سرمربی تیم ملی را ندارد

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
ماده 42 اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ضمن معرفی کمیته فنی و توسعه به تعریف این کمیته پرداخته و نوشته است: «این کمیته جنبه‌های اساسی فنی و توسعه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را تجزیه و تحلیل و بر آنها نظارت می‌نماید. این کمیته از یک رئیس، یک معاون و حداکثر تا پنج عضو تشکیل شده است.»
براساس تعریف جدیدی که از کمیته فنی در این اساسنامه ارائه شده است، کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال، دیگر صرفاً نقش مشورتی ندارد و ملزم است که بر فعالیت‌ها و روند توسعه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی نظارت داشته باشد!
از زمان حضور شهاب‌الدینالدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس در فدراسیون فوتبال، علی‌رغم همه تردیدهایی که درباره عملکرد تیم‌های ملی وجود داشت اما صحبتی از کمیته فنی به میان نیامد. حالا اما در آستانه مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و مسابقاتی که پیش روی تیم‌های پایه قرار دارد، فدراسیون برای تصمیم‌گیری درباره اسکوچیچ و کادرفنی سایر تیم‌های فوتبال پایه در صدد راه‌اندازی کمیته فنی برآمده است.
بیژن ذوالفقارنسب، گزینه‌ای است که این روزها برای ریاست کمیته فنی فدراسیون فوتبال با او مذاکره شده است و جلسات و مذاکرات بین طرفین درباره نحوه کار کمیته فنی، توسعه و نظارت ادامه دارد تا به توافق نهایی برسند. یکی از اصلی‌ترین بحث‌های مطرح شده بدون شک جایگاه کمیته فنی در سیستم جدید فدراسیون فوتبال است که ذوالفقارنسب می‌خواهد تعریف متفاوتی را از آنچه در تمام این سال‌ها از کمیته فنی در فوتبال شناخته شده، ارائه دهد. کمیته‌ای که پیشنهادهای اولیه درباره گزینه‌های مناسب برای کادرفنی تیم‌های ملی را مطرح می‌کند و مذاکرات با گزینه‌های مدنظر فدراسیون را انجام می‌دهد، در ادامه هم نقش نظارت بر عملکردشان را برعهده دارد.
بدون شک در صورت انجام توافق‌های نهایی، مهم‌ترین مسئولیت ذوالفقارنسب در بدو ورود، تصمیم‌گیری درباره اسکوچیچ یا جانشین احتمالی اوست. او که در مصاحبه‌هایش در روزهای اخیر به این موضوع تأکید داشته که فدراسیون باید هرچه زودتر تصمیمش را درباره اسکوچیچ بگیرد، کم و بیش موضع خود را درباره کادرفنی تیم ملی مشخص کرده است. او حالا هم به خبرنگار ایران‌ورزشی می‌گوید: «من هنوز نشستی درباره کادرفنی تیم ملی فوتبال بزرگسالان با فدراسیون فوتبال نداشته‌ام و موضع فدراسیون در این رابطه برایم روشن نیست. تنها حرف من این است که هر تصمیمی قرار است درباره کادرفنی تیم ملی گرفته شود، فدراسیون باید زودتر آن را اعلام کند. من هرگز نمی‌گویم اسکوچیچ نباشد اما معتقدم تصمیم‌‌گیری درباره او باید زودتر انجام شود. درست است که در حال حاضر لیگ در حال برگزاری است اما دقیقاً سرمربی تیم ملی در دورانی که لیگ برگزار می‌شود کار آنالیز حریفان احتمالی تیم ملی را انجام می‌دهد و عملکرد 50 بازیکن را در تیم‌های مختلف زیرنظر می‌گیرد. پس نمی‌توان به بهانه برگزاری لیگ، انتخاب سرمربی را به تعویق انداخت.»
او معتقد است که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نمی‌تواند درباره کادرفنی تیم‌های ملی تصمیم‌گیری کند: «بعید می‌دانم اعضای هیأت رئیسه بتوانند درباره سرمربی تیم ملی تصمیم‌گیری کنند. در ترکیب فعلی هیأت رئیسه فقط یک نفر است که در امر داوری تخصص دارد. سایر اعضای هیأت رئیسه از فوتبالیست‌ها و مربیان ارزنده‌ای نیستند که بتوانند در جذب مربی تیم ملی صاحبنظر باشند. باید کمیته فنی متشکل از نخبه‌های فوتبال با توانمندی ارتباط با فوتبال ایران و خارج از ایران، طی 10، 15 جلسه در این رابطه صحبت و بررسی کنند تا به اصلح‌ترین نفرات برای نشستن روی نیمکت تیم ملی برسند.»
ذوالفقارنسب در یکی از مصاحبه‌هایش گفته که اگر قرار است فامیل عزیزی‌خادم سرمربی تیم ملی شود، بهتر است اسکوچیچ بماند. او درباره این اظهارنظرش به ایران ورزشی اینطور می‌گوید: «من این موضوع را به عنوان مثال گفتم. وقتی تیمی به جام جهانی راه پیدا می‌کند، مربیان طراز اول جهان که تیمی را در اختیار ندارند، آرزوی هدایت آن تیم و حضور در جام جهانی را دارند. این بالاترین امتیاز برای آن تیم خواهد بود و در آن صورت است که ما می‌توانیم پای میز مذاکره بنشینیم و حرف برای گفتن داشته باشیم. نه مثل ویلموتس و کی‌روش، هر چه این مربیان گفتند را بپذیریم.»
او پیشنهادش درباره شیوه مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی را اینطور بیان می‌کند: «باید در مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم ملی به این نکته تأکید کنیم که به عنوان مثال اگر در جام ملت‌ها اول شدیم، ایکس دلار پرداخت می‌کنیم. اگر دوم شدیم ایکس منهای 200 دلار و اگر سوم شدیم ایکس منهای 500 دلار. باید طوری باشد که سرمربی برای موفقیت تلاش کند. تا به حال اما مذاکرات به گونه‌ای بوده که گفتیم شما ایکس دلار می‌گیری و اگر قهرمان شوی ایکس به اضافه یک پاداش دریافت خواهی کرد. مذاکره یعنی چهار متخصص بنشینند و با هم صحبت کنند. نه اینکه ایجنت‌ها پای میز مذاکره بنشینند یا بستگان و مسئولان وارد مذاکره شوند یا مثل ویلموتس، سفارت هلند او را به عنوان یک سرمربی نامدار معرفی کند.»
ذوالفقارنسب دقیقاً درباره همین موارد است که این روزها با فدراسیون فوتبال مذاکره می‌کند و هنوز معلوم نیست آیا کمیته فنی به ریاست او در روزهای آینده تشکیل می‌شود یا نه؟


Page Generated in 0.0050 sec