printlogo


کد خبر: 231473تاریخ: 1400/4/5 00:00
سرنوشت بازمانده‌های گروه مرگ؟
دیگر به فینال نمی‌رسند!

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi
شنیدید که می‌گویند «چیزی که نکشتت قوی‌ترت می‌کنه؟» حالا بازمانده‌های گروه مرگ هم می‌توانند به همچین جمله‌ای فکر کنند. البته نمردن در گروه مرگ امسال خیلی هنر نمی‌خواست. ۳ تیم از ۴ تیم صعود می‌کردند و از همان ابتدا می‌شد حدس زد که تیم حذف شده گروه مرگ مجارستان باشد. مجارها اما نشان دادند که اصلاً نباید دست کم‌شان گرفت. جانانه جنگیدند و حتی ممکن بود به جای آلمان به مرحله بعد صعود کنند.
اما در تاریخ بازمانده‌های گروه مرگ چه سرنوشتی داشتند. اگر از سال ۱۹۹۶ که مسابقات تغییر شکل داد و تعداد تیم‌ها بیشتر شد به این ماجرا نگاه کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم. در سال‌های اولیه همیشه قهرمان از تیم گروه مرگ بود. همان مثل معروف اول مطلب. نمی‌مردند و قوی‌تر می‌شدند. مثلاً در سال ۱۹۹۶ تیم‌های آلمان٬ ایتالیا٬ چک و روسیه تشکیل‌دهنده گروه مرگ بودند. آلمان و جمهوری چک از آن گروه صعود کردند. نتیجه؟ فینالیست شدن دو تیم! آلمان در نهایت ۲-۱ چک را برد و قهرمان شد.
در سال ۲۰۰۰ هم تیم‌های هلند٬ فرانسه٬‌ دانمارک و چک در گروه مرگ بودند. هلند و فرانسه بازمانده‌های این گروه بودند و اتفاقاً بازهم قهرمانی به یکی از آنها تعلق گرفت. هلند تا نیمه‌نهایی پیش رفت اما به ایتالیا خورد. همان بازی معروف که به پنالتی کشید و چیپ توتی به فن‌درسار در ذهن‌ها باقی مانده اما فرانسه دیگر بازمانده گروه مرگ، موفق شد در فینال ایتالیا را شکست دهد و با گل نقره‌ای قهرمان مسابقات شد.
اما از دوره بعد و با شروع قرن بیست و یک همه‌چیز متفاوت شد و دیگر تیم‌های گروه مرگ به فینال نرسیدند.
در سال ۲۰۰۴ هلند، آلمان٬ چک و لتونی در گروه مرگ بودند. دقت کردید؟ چک در هر ۳ دوره با بدشانسی در گروه مرگ بود و این‌بار دیگر کار بزرگی انجام داد و بالاتر از هلند و آلمان قرار گرفت. آلمان حذف‌شده بزرگ بود و خیلی‌ها شکست در آن تورنمنت را سرآغاز رنسانس فوتبال این کشور می‌دانند. چک در آن مسابقات به نیمه‌نهایی رسید و اسیر یونان شگفتی‌ساز شد. هلند هم در نیمه‌نهایی به پرتغال میزبان خورد و حذف شد.
در سال ۲۰۰۸ بازهم هلند یکی از تیم‌های گروه مرگ بود تا مثل چک در این زمینه هت‌تریک کند. آنها با ایتالیا، فرانسه و رومانی همگروه بودند. هلند و ایتالیا از آن گروه صعود کردند. لاله‌های نارنجی در همان دور اول حذفی به روسیه باختند و ایتالیا هم در پنالتی‌ها به اسپانیا بازی را واگذار کرد.
در سال ۲۰۱۲ بازهم هلند در گروه مرگ بود. به همراه دانمارک٬ پرتغال و آلمان. هلندی‌ها این‌بار آخر شدند. آلمان تا نیمه‌نهایی پیش رفت ولی اسیر بالوتلی و ایتالیا شد. تیم پرتغال هم در پنالتی‌ها به اسپانیا باخت.
خلاصه مدت‌هاست دیگر تیمی از گروه مرگ حتی به فینال هم نرسیده. دلیلش شاید خستگی زیاد از بازی‌های درگیرانه گروهی باشد. آنها فشار بیشتری را باید تحمل کنند و این در مسابقات فشرده یورو می‌تواند مشکل‌ساز باشد.


 


Page Generated in 0.0055 sec