printlogo


کد خبر: 231459تاریخ: 1400/4/5 00:00
نگاهی به مرحله گروهی و حذفی یورو 2020
از پرگل‌ترین روز تاریخ یورو تا رکورد گل به خودی

کمتر کسی تصور می‌کرد در پایان مرحله گروهی یورو 2020، نبرد بزرگ و سنتی بین انگلیس و آلمان یا جدال جذاب بلژیک و پرتغال در مرحله یک‌هشتم ‌نهایی شکل بگیرد اما چند نتیجه عجیب، جدول را تغییر و بزرگان را رودرروی هم قرار داد. سایت فوتبال ۳۶۰ گزارش جالبی در مورد مرحله گروهی منتشر کرده که با هم می‌خوانیم؛
 
ایتالیا فراتر از انتظار، ترکیه بدترین تیم جام
شاید درخشش ایتالیا در گروه اول قابل پیش‌بینی بود اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ترکیه پرستاره شنول گونش بدترین تیم جام نام بگیرد. از میراح دمیرال که با یک گل به خودی، اولین گل جام را رقم زد تا چالهان اوغلوی حالا اینتری، سویونجو، اوندر و ایلماز، ستاره فصل گذشته قهرمان لوشامپیونه، هیچ کدام درخششی نداشتند. تنها فرق این ترکیه با تیمی که در یورو 1996 در اولین تجربه حضور در تورنمنت‌های مهم در دوران معاصر با صفر امتیاز حذف شد، گل قهوه‌چی بود! ترک‌ها بدون امتیاز و با تنها یک گل زده بدترین تیم جام بودند. در آن سمت ایتالیا آنقدر درخشان بود که مانچینی در دقایق پایانی بازی سوم و تشریفاتی تیمش به فکر حسرت بزرگ خودش یعنی بازی نکردن در جام جهانی 1990 افتاد و اجازه داد برخلاف آن جام، همه بازیکنان حاضر در اردوی ایتالیا و حتی دروازه‌بان دوم تیم هم به میدان بروند! ایتالیای 9 امتیازی همراه ولز و سوییس 4 امتیازی صعود کردند و ترکیه به خانه رفت. ولز در دومین یوروی متوالی‌اش یک گرت بیل آماده و کلی امید به تکرار درخشش دوره قبل دارد!
 
از خیلی خوب به خیلی بد
انگار دانمارک عادت دارد در یورو از صفر به صد برسد! آنها 29 سال بعد از اینکه به عنوان جایگزین یوگسلاوی تحریم شدند، به یورو رفتند و با جام برگشتند؛ با 2 باخت و شوک ناشی از حمله قلبی کریستین اریکسن با صفر امتیاز از 2 بازی تا آستانه حذف پیش رفتند اما با برتری 4 - یک در بازی سوم مقابل روسیه، سهمیه صعود مستقیم را به دست آوردند! بلژیک نه حرف داشت و نه حریف و با 9 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد. فنلاند که در روز اول با برتری مقابل همسایه‌اش- دانمارک- امید به صعود یافت، با 2 باخت در 2 بازی بعدی یکی از 2 تیم سوم حذف شده گروه‌ها نام گرفت. در این گروه هر 3 تیم دانمارک، روسیه و فنلاند 3 امتیازی بودند که در نهایت دانمارک به خاطر تفاضل گل صعود کرد و فنلاند و روسیه حذف شدند.
 
لاله‌های زیبای باغ یورو
هلند به عنوان یکی از تنها 3 تیم 9 امتیازی مرحله گروهی بازی به بازی بهتر شد و تحسین همگان را برانگیخت. آنها به لحاظ امتیازی، پس از ایتالیا دومین تیم برتر جام نام دارند و از آنها خوشحال‌تر پاری‌سن‌ژرمن است که آماده‌ترین فاینالدوم ممکن را از شروع فصل آینده در اختیار دارد. اتریش پس از برتری توأم با شعارهای نژادپرستانه از دهان خارج نشده آرناتوویچ در جدال با مقدونیه شمالی، به هلند باخت اما 3 امتیاز حیاتی بازی با اوکراین را به دست آورد و با 6 امتیاز پشت سر هلند 9 امتیازی برای اولین بار در دوران حضورش در یورو از مرحله گروهی صعود کرد. اوکراین 3 امتیازی که تحت نظر شوچنکو تیم خوبی نشان داد، تنها با یک تفاضل گل بهتر نسبت به فنلاند، چهارمین و آخرین تیم برتر سوم گروه‌ها شد. مقدونیه شمالی، تیم تهاجمی و جذاب جام هر چند پس از ترکیه دومین تیم ضعیف و صفر امتیازی جام بود اما در جام خداحافظی گوران پاندف، کاپیتان سرشناس‌اش، خاطره خوبی از اولین حضورش در تورنمنت‌های بزرگ بجا گذاشت و ثابت کرد چند ماه قبل اتفاقی اولین شکست خانگی 20 سال اخیر آلمان در مراحل مقدماتی تورنمنت‌های مهم را رقم نزده!
 
ساوتگیت بدسلیقه و مودریچ همیشه خوب کروات‌ها
از دور اول تا دور سوم بازی‌های گروه چهارم کلی رکورد و گل جالب و نتایج دور از انتظار شکل گرفت. انگلیس طبق معمول تیم مورد انتظار قبل از شروع جام نشان نداد و این بار مقصر ساوتگیت، سرمربی جوان آنهاست که معلوم نیست چرا به بهترین جوانان حال حاضر انگلیس مانند گریلیش و سانچو اینقدر کم بازی می‌دهد. به جرأت می‌توان گفت ترکیب نیمکت «سه‌شیر» غالباً از تیم درون زمین قوی‌تر بود. شاید هم سرمربی دوران آزمون و خطا در ترکیب را پشت سر گذاشت! به هر حال انگلیس و ساوتگیت بدسلیقه پس از اولین تجربه پیروزی در نخستین بازی دوران حضورشان در یورو، بلینگام را به عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو معرفی کردند که البته این رکورد خیلی زود توسط لهستانی‌ها شکسته شد. در این گروه، کرواسی و جمهوری چک قرینه هم بودند! جمهوری چک اولین بازی را برد، دومی را مساوی کرد و سومی را باخت اما کرواسی اولی را واگذار کرد، در دومین بازی به تساوی رسید و در شب تبدیل شدن مودریچ به مسن‌ترین گلزن تاریخش در یورو، بازی سوم را برد و حتی به عنوان تیم دوم صعود کرد. انگلیس 7 امتیازی اول شد، کرواسی 4 امتیازی به مقام دوم رسید و جمهوری چک هم با همین تعداد امتیاز به دور بعد راه یافت؛ با این امتیازات و البته پاتریک شیک که دورترین گل یورو از سال 1980 تا به حال را با ضربه‌ای از فاصله 5/45 متری وارد دروازه اسکاتلند کرد. اسکاتلند یک امتیازی هم در اولین حضورش در تورنمنت‌های بزرگ از سال 1998 تا به حال، مانند همه حضورهای قبلی‌اش در تمام تورنمنت‌ها در مرحله گروهی حذف شد!
 
موراتا سرطان اسپانیا، لواندوفسکی
لشگر یک نفره تیم رکوردشکن
اسپانیا هر چقدر در 2 بازی اول چنگی به دل نزد، ناگهان از اواسط نیمه اول بازی آخر مقابل اسلواکی درخشید و موفق به صعود شد. در 2 بازی اول ترکیب نامتوازن و اصرار انریکه به استفاده نکردن از بازیکنان فانتزی مانند تیاگو به چشم آمد و اسپانیا به پیروزی نرسید. موراتا گل برتری اسپانیا در بازی دوم را زد اما در ادامه مانند بازی اول آنقدر موقعیت خراب کرد تا لواندوفسکی با یک ضربه سر پیروزی را از تیم او بگیرد. او در بازی سوم پنالتی خراب کرد تا اسپانیا اولین تیم تاریخ یورو شود که در 2 بازی متوالی مرحله گروهی پنالتی از دست می‌دهد. البته هر چقدر ماندن او در بازی مضر بود، خروجش به نفع تیم شد چون تورس که به جای«آلواریتو» به زمین آمد، یک دقیقه پس از حضور در میدان با ضربه پشت پای دیدنی گل چهارم «لاروخا» را به ثبت رساند. اسپانیا با رقم زدن یکطرفه‌ترین پیروزی جام تا این مرحله و البته بهترین پیروزی‌اش در تاریخ یورو با 5 امتیاز پس از سوئد 7 امتیازی به دور بعد رسید اما انریکه نمی‌تواند از این سؤال فرار کند که چرا با وجود تهی بودن اسپانیای فعلی از ستاره و بازیکن تأثیرگذار امثال راموس باتجربه و فاتی گلزن و جوان را با خود به یورو نبرد! سوئد پس از 169 گل نزدن در جام با پنالتی فورسبرگ در دقیقه 79 بازی با اسلواکی اعلام حضور کرد. این ستاره 2 گل بعدی تیمش را هم مقابل لهستان زد و در نهایت یک گل دیگر سوئدی‌ها در وقت‌های تلف شده، برتری 2-3 مقابل لهستان و سرگروهی را رقم زد. لواندوفسکی بزرگ به معنای واقعی لشگر یک نفره لهستان بود؛ کسی که 3 گل از 4 گل تیمش را زد و در جمعی متوسط واقعاً ستاره بود؛ هر چند با وجود تمام تلاش‌هایش راه به جایی نبرد و مانند یورو قبلی دست خالی به خانه برگشت. تا دیدن لهستانی که مانند دهه 80 از مرحله گروهی تورنمنت‌های بزرگ بالا بیاید و بدرخشد، صبر و زمان زیادی لازم است. اسلواکی، تیم 3 امتیازی رده سوم گروه هر چقدر بیشتر در جام ماند، بدتر شد و با دریافت 5 گل در بازی آخر شانس‌اش برای صعود به عنوان یکی از 4 تیم برتر سوم گروه‌ها را کاملاً از بین برد. لهستان در این جام، اولین دروازه‌بان زننده یک گل به خودی در تاریخ یورو را معرفی و از جوان‌ترین بازیکن تمام ادوار این جام رونمایی کرد؛ به اضافه اولین اخراجی جام! سوئد با 7 و اسپانیا با 5 امتیاز صعود کردند و اسلواکی 3 و لهستان یک امتیازی حذف شدند.


 


Page Generated in 0.0048 sec