printlogo


کد خبر: 231452تاریخ: 1400/4/5 00:00
باوی: گذشتن از اسکوچیچ عقلانی و جوانمردانه نیست
خط حمله پرسپولیس مهار نشدنی است

گفت و گو
ناصرقراگزلو     
کریم باوی بدون شک بهترین سرزن فوتبال ایران است. شاید باور این قضیه برای نسل جوان کمی سخت باشد اما آنهایی که فوتبال کریم باوی و پرش‌های این مهاجم جنوبی را به خاطر دارند خیلی خوب یادشان هست که او روی هوا چند متر بالا می‌پرید و ضربات سرش را حتی بالای دست دروازه‌بان‌ها به تور دروازه حریفان می‌دوخت. ضربات سر کریم باوی آنقدر شدت داشت که حتی خیلی از فوتبالدوستان شدت آن ضربات را با شوت یکی می‌دانستند و این موضوع را مورد تعریف و تمجید قرار می‌دادند. چند روز پیش کریم باوی وارد سن 59 سالگی شد. به همین بهانه پای صحبت بهترین سرزن فوتبال ایران نشستیم.

آقا کریم به سلامتی جشن تولد گرفتید؟
 نه جشن خاصی نبود. فقط اکبرآقا یوسفی در روز تولدم یعنی 29 خرداد به همراه یکی دیگر از دوستانم به منزلم آمدند و با تهیه کیک از طرف اکبر یوسفی که واقعاً در چند سال اخیر به من لطف داشته برایم مراسم تولد خودمانی گرفتند و مرا شرمنده محبت خودشان ساختند. بالاخره شمع کیک را فوت کردم و 58 ساله شدم.
شرایط مریضی سخت‌تان بهبود یافته؟
 خدا را شکر بد نیستم اما برای ادامه درمانم باید شیمی درمانی و مراحل تکمیلی را شروع کنم تا در ادامه عمل جراحی سخت و موارد پزشکی دیگری که داشتم کارهای مربوط به درمانم را ادامه دهم و راه و چاره‌ای نیست. بالاخره باید با مشکلات و بیماری مبارزه کرد و با آن جنگید تا آن را شکست داد. اکبر یوسفی هم که در این زمینه واقعاً همیشه به من لطف داشته و قرار است با همراهی این عزیز کارهای درمانی‌ام را دوباره شروع کنم تا ببینم اوضاع جدیدم چگونه است و دکترها در خصوص من چه می‌گویند.
مدتی بود گویا در کرج نبودید و به زادگاهتان در جنوب کشور رفته بودید.
 بله حقیقتاً بیماری در چند مدت اخیر خیلی اذیتم کرد به همین دلیل مدتی نزد اقوامم در جنوب رفتم و چند روزی میهمان آنها بودم و خدا را شکر با محبت آنها حالم بهتر شد و پس از آن به کرج برگشتم و چند روز بعد هم که اکبر آقا با گرفتن کیک و تولد خودمانی واقعاً مرا شرمنده خودشان کردند و خدا را شکر در حال حاضر در وضعیت روحی خوبی به سر می‌برم.
از تیم ملی بپرسیم. چهار بازی و چهار برد تیم ملی مقابل حریفان را دیدید. در این رابطه چه صحبتی دارید؟
 خودمانی بخواهم حرف بزنم باید بگویم واقعاً کیف کردم زمانی که دیدم با وجود آن همه ناجوانمردی رئیس کنفدراسیون آسیا در گرفتن حق میزبانی دور برگشت مقدماتی که تیم ملی ما را مجبور به حضور در منامه ساختند اما با این وجود تیم ملی ما با چهار برد عالی و به نوعی حماسی خصوصاً دیدار مقابل بحرین و عراق، مردم ایران را شاد کرد و برای آنها شادی به همراه آورد. واقعاً دست اسکوچیچ و تک تک بازیکنان تیم ملی درد نکند که در منامه شاهکار کردند و طلسم منامه و عراق را با هم شکستند و یک بار دیگر بر روی این نکته صحه گذاشتند که فوتبال ایران از همه تیم‌های آسیایی بالاتر است و در واقع اگر ما در دور رفت هم به بحرین و عراق باختیم بیشتر بر اثر هدایت بد و غیراصولی ویلموتس بود و بس، مربی‌ای که هیچ عرق کاری و تعهدی به مربیگری در تیم ملی ایران نداشت و متأسفانه به تیم ملی ما آمد و بدون کوچکترین کار مثبتی دست آخر با شکایت، کلی پول مفت را بدون ذره‌ای کار مثبت از ما گرفت و رفت. مربی‌ای که در زمان حضورش در تیم ملی هیچ‌گاه نتوانست تیم ملی ما را متحد و همدل سازد مضاف بر آنکه هیچ تأثیر مثبتی به لحاظ فنی روی تیم ملی ما نگذاشت. حضور مربی بلژیکی سراپا اشتباه بود. مربی‌ای که هیچ کاری نکرد و پول زیاد و بی‌دردسر را سر تصمیم اشتباه مسئولان وقت فدراسیون از بیت المال گرفت و کلی هم به ریش ما خندید.
آقا کریم از بازی ایران مقابل بحرین بپرسیم که خیلی دوست دارید در خصوص آن حرف بزنید.
 بله واقعاً به نظرم یکی از بازی‌های به یادماندنی تیم ملی بود که بچه‌های ما هر چه داشتند خرج کردند و استعداد و فوتبال ناب ایرانی در کنار غیرت ایرانی را به رخ بحرینی‌ها کشیدند و با سه گل که یکی از یکی زیباتر بود بحرین را شکست دادند. بازی در آن هوای گرم و شرجی منامه واقعاً کار راحتی نبود اما بچه‌های ما با بازی جوانمردانه طوری بحرینی‌ها را شکست دادند تا به آنها بفهمانند هر کاری انجام بدهند و هر نقشه‌ای بکشند در زمین فوتبال حریف ما نیستند. در بازی با عراق هم خیلی حساب شده و خوب بازی کردیم و با شایستگی به دور بعدی راه یافتیم. کار بزرگی انجام دادیم اما کار اصلی تیم ملی ما تازه شروع شده و ما باید از سد حریفان سرسخت‌تر و مطرح‌تر با پتانسیل بالایی که داریم به سلامت بگذریم.
در خصوص اسکوچیج و ادامه راه با این مربی چه صحبتی دارید؟
 اسکوچیچ مربی خوب، کاربلد و متعهدی است. مربی‌ای که در مقطعی بسیار سخت که شاید کمتر مربی جرأت کار کردن داشت با شجاعت و احساس تعهدی مثال‌زدنی با کار فنی بسیار خوب و متعهد و یکدل ساختن تیم ما از تیم ملی‌مان دوباره یک تیم ملی خیلی خوب ساخت. اسکوچیچ باید با تیم ملی ما ادامه دهد و اصلاً نباید مربی دیگری را به جای مربی کروات بیاوریم. این کار به نظرم اصلاً کار درستی نیست که ما قدر زحمات اسکوچیچ را ندانیم و مربی دیگری را به جای او بیاوریم. من به اسکوچیچ خیلی امیدوارم و خیلی به کار با این مربی و نتیجه گیری با ایشان و نهایتاً صعود به جام جهانی خیلی خوشبین هستم و از فدراسیون و مسئولان می‌خواهم اصلاً به فکر مربی دیگری به جای اسکوچیچ نباشند و اجازه دهند تیم ملی ایران با دراگان بعد از ویلموتس و آن نتایج بد و فاجعه‌بار کارش را ادامه دهد.
تیم ملی ما با اسکوچیچ به جام جهانی صعود می‌کند؟
 اسکوچیچ در اقدامی بسیار خوب کریم باقری و هاشمیان را به کادر فنی تیم ملی اضافه کرد تا با آنها بازیکنان متحدتر و یکدل‌تر شوند و دو مربی خوب وطنی بتوانند ارتباط بهتری بین اسکوچیچ و بازیکنان برقرار سازند و به تیم ملی و سرمربی‌مان خیلی کمک کنند.
در رابطه با شرایط پرسپولیس تیم سابق‌تان هم می‌خواهیم نظرتان را بدانیم.
 پرسپولیس یحیی هم مانند پرسپولیس برانکو شاهکار است. یحیی خیلی خوب راه برانکو را در پرسپولیس ادامه داده و پس از ثبت چهارمین قهرمانی متوالی لیگ برتر در سوپرجام هم پوکر زد و با قدرت تیمش را مقابل تراکتور هدایت کرد و تیم را به موفقیت رساند. پرسپولیسی که من می‌بینم برای ادامه قهرمانی، حس و عطش سیری ناپذیری دارد و بازیکنان و کادر فنی فنی حتماً با انگیزه و پتانسیل بالای خودشان و کادر فنی‌شان باز هم می‌توانند شاهکارهای دیگری خلق کنند و قهرمانی‌های دیگری را برای هواداران به ارمغان بیاورند.
در خصوص خط حمله پرسپولیس چه نظری دارید؟
 پرسپولیس در همه پست‌ها قوی و کامل است و به نظرم امسال پرسپولیس یکی از بهترین و پرمهره‌ترین تیم‌های چند سال اخیرش را دارد. به همین دلیل من به موفقیت چنین تیمی خیلی خوشبینم. جدا از بازیکنان خوب پرسپولیس در پست‌های مختلف من معتقدم عیسی و شهریار به قولی شاه بیت غزل پرسپولیس موفق و قهرمان هستند که با حمایت بازیکنانی مانند ترابی و نوراللهی و امیری قادرند هر دفاع و دروازه‌ای را باز کنند. عیسی و شهریار زوج و مکمل خیلی خوبی برای یکدیگر هستند. گلزنی عیسی در مواقع حساس واقعاً ارزشمند است و ارزش بالای فنی او را نشان می‌دهد جدا از اینکه او مرد بازی‌های بزرگ است و پس از گلزنی با ارزشش در خط حمله در آسیا این بازیکن با گلزنی در دربی و سوپرجام نشان داد که واقعاً مهاجم گلزن و ششدانگی است که یحیی همیشه می‌تواند روی او حساب کند. جدا از او شهریار هم روی توپ‌های زمینی و هوایی تسلط خیلی خوبی دارد مهاجمی که امیدوارم هر طور شده حفظ شود و رضایتنامه‌اش از باشگاه پرتغالی گرفته شود. جدا از او عبدی و چند بازیکن دیگر هم هستند که واقعاً خط آتش پرسپولیس را به خط حمله‌ای مهارنشدنی تبدیل ساخته‌اند.
در دربی حذفی چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟
 دربی همیشه دربی است و شرایط خاص خودش را دارد. استقلال تیم بدی نیست اما پرسپولیسی که من می‌بینم واقعاً تیمی مهار نشدنی است و اگر اتفاق خاصی نیفتد این تیم همه جام‌های داخلی را درو کرده و حتی قهرمان آسیا خواهد شد.


Page Generated in 0.0064 sec