printlogo


کد خبر: 231439تاریخ: 1400/4/5 00:00
فوتبال بدون تعطیلات و سفرهای زیاد تیم‌ها در یورو
خستگی غول‌ها را از پا درمی‌آورد؟

یادداشت
استیو پرایس   
16 تیم باقی مانده در یورو 2020 حالا دیگر مسیرشان تا فینال ویمبلی را می‌دانند و اینکه این مسیر از رم، مونیخ، باکو یا سنت پترزبورگ می‌گذرد اما این تورنمنت در سراسر قاره برگزار می‌شود و برای بعضی بازیکنان که دو فصل بدون توقف فوتبال بازی کرده‌اند، خستگی و نبود زمان آماده‌سازی شاید روی عملکردشان تأثیر بگذارد.
تابستان سال گذشته تقریباً تعطیلات نداشت و برخی بازیکنان با تمام توان خود بازی کردند. بر اساس تحقیقات، بعد از پایان قرنطینه کرونا و تعطیلی اجباری فوتبال اروپا در بهار سال 2020، بازیکنانی از تیم ملی انگلیس تا قبل از شروع یورو 2020 به طور متوسط 4442 دقیقه بازی کردند. پرتغالی‌ها و آلمانی‌ها در رده دوم و سوم بیشترین دقایق بازی قرار داشتند و هلندی‌ها با 3927 دقیقه و بلژیکی‌ها  با 3399 دقیقه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
مربی‌های بلژیک و هلند در مرحله گروهی بیشتر از خیلی تیم‌ها به صورت چرخشی از بازیکنان خود استفاده کردند. بلژیک تا به حال از 24 بازیکن استفاده کرده و به 19 نفر حداقل 45 دقیقه فرصت بازی داده؛ این رقم برای هلند به ترتیب 21 و 17 بازیکن است. ایتالیا و دانمارک بیشترین چرخش بازیکنان را داشته‌اند و ولز کمتر از بقیه از بازیکنان متنوع استفاده کرده است.
انگلیس هم خیلی از چرخش بازیکنان استفاده کرده که بخشی از آن به دلیل تماس میسون ماونت و بن چیلول با یک بازیکن کرونایی و قرنطینه کردن خودشان بود. در حالی که تصمیم گرت ساوت‌گیت برای استفاده از کایران تریپیر در دفاع چپ، هواداران و کارشناسان را شگفت‌زده کرد اما چرخش مدافعان کناری می‌تواند در شادابی تیم مؤثر واقع شود.
بازی بلژیک با پرتغال یکی از هیجان‌انگیزترین دیدارهای مرحله یک‌هشتم‌نهایی است و بلژیک احتمالاً تیم شاداب‌تری باشد. علاوه بر اینکه بازیکنانش در این یک سال و چند ماه دقایق کمتری نسبت به پرتغال بازی کرده‌اند و سیستم چرخشی در این تیم کاربرد بیشتری داشته، دو روز هم بیشتر استراحت کرده‌اند. اوکراین هم در بازی با سوئد دو روز بیشتر از حریف استراحت می‌کند و این برای اوکراین که بعد از ولز، کمترین بازیکن را مورد استفاده قرار داده، خیلی مهم است.
سوییس سه روز بیشتر از حریفش فرانسه استراحت دارد اما باید این زمان را برای مقابله با خستگی سفر قرار دهند. برای بازی با فرانسه به بخارست بروند و این یعنی فاصله شهرهای محل بازی سوییس بیش از 8000 کیلومتر است تازه بدون در نظر گرفتن سفرهای اضافی به هتل و محل تمرین. فرانسه اما در مجموع کمتر از 1600 کیلومتر سفر می‌کند.
سفرهای طولانی اتریش به سختی بازی با ایتالیا اضافه می‌شود در حالی که سیستم چرخشی دانمارک و سفرنکردنش مزیت قابل توجهی برای بازی با ولز است که یک روز بیشتر استراحت کرده.
فاصله نسبتاً طولانی مرحله گروهی با اولین مرحله حذفی به معنای آن است که با نزدیک شدن به مراحل پایانی کار خیلی سخت‌تر می‌شود. با توجه به اینکه تنها سه روز فاصله بازی‌های یک‌چهارم‌نهایی تا نیمه‌نهایی است، تیم‌هایی که بازی یک‌چهارم‌نهایی را در رم یا مونیخ برگزار می‌کنند، شرایط بهتری نسبت به تیم‌هایی دارند که در باکو یا سنت پترزبورگ بازی می‌کنند.
اگر ولز کار شگفت‌انگیز خود در یورو 2016 را تکرار کند و به نیمه‌نهایی برسد، باید بیش از ده هزار کیلومتر پرواز کند و اگر مجبور به بازی با انگلیس شوند، همسایه شرایط خیلی بهتری خواهد داشت چون فقط به رم رفته و برگشته.
در تورنمنتی مثل جام ملت‌های اروپا که حساسیت بسیار بالا و فاصله‌ها نزدیک است و ممکن است بازی‌های زیادی به وقت اضافه کشیده شود، این تفاوت‌های کوچک شاید اتفاقات بزرگی را رقم بزند.
همچنان مواردی از ابتلا به کووید 19 مشاهده می‌شود و مصدومیت‌هایی به وجود می‌آید ضمن آنکه خستگی را هم باید اضافه کرد، در این شرایط تیم‌هایی که استراحت بیشتری دارند و توانسته‌اند از بازیکنان بیشتری استفاده کنند، بهتر می‌توانند خودشان را منطبق کنند.
منبع: فوربز


 


Page Generated in 0.0056 sec