printlogo


کد خبر: 231432تاریخ: 1400/4/5 00:00
شوک کاراته به کاروان المپیکی ایران
از دوپینگ تا انتظار برای معجزه



ایران ورزشی - خبر کوتاه و شوک کننده بود؛ تلخ با تفسیرهای طولانی. خبرگزاری مهر صبح دیروز خبری را منتشر کرد که با این جمله‌ها شروع می‌شد: «یکی از ورزشکارانی که توانسته است مجوز حضور در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک را کسب کند، به دلیل مثبت شدن تست اول دوپینگ خود در آستانه از دست دادن المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار دارد.»
همین خبر کافی بود تا سؤال‌ها درباره اینکه ورزشکار دوپینگی چه کسی است و آیا شانس مدال‌آوری بوده یا نه مطرح شود. ساعاتی بعد تماس‌ها و خبرهایی که پشت سر هم رسید، این خبر را کامل کرد. ابتدا عنوان شد که این ورزشکار از یک رشته رزمی است و بعد مشخص شد که یکی از دو کاراته‌کای مرد ایران است که سهمیه المپیک گرفته است. یعنی یکی از بین بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده؛ یکی از معدود شانس‌های مدال‌آوری کاروان ایران در المپیک توکیو.
سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی از اول تا هفدهم مردادماه سال جاری به میزبانی توکیو برگزار می‌شود و هیچ خبری از این نمی‌تواند بدتر باشد که تست دوپینگ یکی از شانس‌های ایران مثبت شده و جالب است که باز هم حرف از بی‌اطلاعی است و استفاده از دارویی که به تشخیص پزشک معالج داده شده است.
سالهاست که درباره استفاده از فرم معافیت درمانی به ورزشکاران گفته شده و حالا باز هم این مورد شنیده می‌شود که ورزشکار مربوطه به خاطر مشکلی که داشته، باید دارو مصرف می‌کرده اما چون نمی‌خواسته کسی مشکل‌اش را بداند، درباره استفاده از این دارو چیزی نگفته است. در حالی‌که اگر از قبل اعلام می‌کرد و فرم‌های مربوط را پر می‌کرد، دیگر دچار این مشکل نمی‌شد. البته گویا بیش از یک هفته‌ایست که مسئولان فدراسیون کاراته، نامه فدراسیون جهانی مبنی بر دوپینگی بودن این ورزشکار را دریافت کرده‌اند و همان موقع بلافاصله تلاش برای حل این مشکل را با انجام تست دوم آغاز کرده‌اند و در نامه‌ای به فدراسیون جهانی نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.
نکته قابل توجه این است که اهالی کاراته بر این موضوع اتفاق نظر دارند که این ورزشکار یکی از بااخلاق‌ترین و بهترین ملی‌پوشان کاروان ورزش ایران است و در شرایطی با این مشکل مواجه شده که اطلاعی از عوارض داروی مصرفی نداشته است. فدراسیون کاراته بسیار امیدوار است بتواند در تعامل با فدراسیون جهانی این مشکل را حل و ثابت کند که این ورزشکار به هیچ عنوان قصد دوپینگ نداشته است بخصوص اینکه او یکی از بهترین‌های دنیا در رشته خودش است و به تعبیر مسئولان فدراسیون و تیم ملی اصلاً نیازی به استفاده از ماده ممنوعه نداشته است اما آیا این استدلال‌ها می‌توانند مسئولان فدراسیون جهانی را مجاب کند؟ تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد که بسیار بعید است فدراسیون جهانی و وادا با این توضیحات قانع شوند و اگر اینطور شود؛ یکی از اتفاق‌های نادر در ورزش افتاده است. کمتر از یک ماه تا زمان اعزام کاروان ایران باقی مانده و بعید است در این فرصت اتفاق ویژه‌ای بیفتد مگر اینکه معجزه‌ای رخ بدهد.  
کاروان ایران تاکنون ۶۵ سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو کسب کرده است که در صورت نهایی شدن تست مثبت این ورزشکار، تعداد سهمیه‌های ایران به ۶۴ ورزشکار کاهش پیدا می‌کند اما فقط تعداد سهمیه مطرح نیست؛ اینکه یکی از شانس‌های مدال فرصت حضور در المپیک توکیو را از دست داده، مسأله‌ای نیست که به این راحتی بتوان از کنارش گذشت. بخصوص اینکه کاراته فقط یک بار فرصت حضور در المپیک را دارد و عجیب است که با توجه به این شرایط، ورزشکاران المپیکی به خوبی محافظت نشده‌اند.

واکنش هروی به دوپینگ کاراته‌کای المپیکی:
 همه شوکه شدیم!

سرمربی تیم ملی کاراته در واکنش به دوپینگ شانس اصلی کسب مدال طلای ایران در المپیک توکیو تأکید دارد که او بر اثر اشتباه پزشک خانوادگی‌شان به خاطر مشکلی که داشته ناخواسته مرتکب دوپینگ شده و همه ما را با این خبر شوکه کرده است.
سید شهرام هروی درباره مثبت شدن تست دوپینگ یکی از کاراته‌کاهای ایران در المپیک توکیو می‌گوید: «این ورزشکار از چهره‌های بسیار با‌اخلاق و منضبط تیم ملی طی سال‌های اخیر بوده اما متأسفانه بر اثر یک اشتباه بچه‌گانه و ناشیانه ناخواسته مرتکب دوپینگ شده است. او هیچ وقت سراغ این موارد نرفته و کارنامه‌اش برای همه مشخص و روشن است. واقعاً همه ما در شوک هستیم و از این اتفاق تلخ متأسفم.»
سرمربی تیم ملی کاراته، درباره چگونگی بروز این اتفاق می‌گوید: «او بهمن سال گذشته برای مشکلی که داشته به پزشک خانوادگی‌شان مراجعه می‌کند و پزشک مربوطه قرصی را تجویز می‌کند که باعث بروز این مشکل می‌شود. پزشک در زمان تجویز قاطعانه عنوان کرده این قرص مشکلی برای او ندارد و به هیچ وجه جزو موارد دوپینگ محسوب نمی‌شود. ‌ای کاش این ورزشکار قبل از مصرف قرص با تیم پزشکی فدراسیون کاراته مشورت می‌کرد و آنها را در جریان می‌گذاشت.»
هروی با بیان اینکه این ورزشکار یک سال و نیم پیش موفق به کسب سهمیه المپیک شده و به هیچ وجه نیازی به ارتکاب دوپینگ نداشته است، ادامه می‌دهد: «دوپینگ او در مسابقات پرتغال که اواخر فروردین امسال برگزار شد، مثبت شده است. وی قریب به ۳۰ مرتبه در یکی، دو سال اخیر تست دوپینگ داده و حتی ۲۰ روز پیش نیز مأموران وادا با حضور در ایران از او تست گرفتند که منفی اعلام شد. متأسفانه شوک بدی به ما وارد شد و این اتفاق برای شانس اصلی کسب مدال طلای ما در المپیک رخ داد. مستندات مربوطه را جمع‌آوری کردیم و به فدراسیون جهانی فرستادیم. هر چند تجدیدنظر فدراسیون جهانی دراین باره بعید است و کار سختی داریم اما امیدوارم فایده داشته باشد و او المپیک را از دست ندهد.»


 


Page Generated in 0.0059 sec