printlogo


کد خبر: 231428تاریخ: 1400/4/5 00:00
قدردان علی دایی نبودیم

سعید فایقی
همه رویدادها دست به دست هم داده‌اند تا کریس رونالدو، رکورد علی دایی را به‌هم بریزد. او در دو قدمی رکورد مهندس فوتبال ایران قرار گرفته و از این بابت بسیار خوش‌شانس بوده است. هر لحظه احتمال دارد او به این مهم دست یابد. در هر صورت جابه‌جایی رکورد آقای گلی جهان، از ارزش‌های علی دایی کم نخواهد کرد. همانطور که کسب رکورد توسط علی دایی از ارزش و اعتبار پوشکاش، کم نکرد.
یادمان نرفته که مهندس فوتبال ما با چه مرارت‌ها و ریاضت‌ها به آن رکورد دست پیدا کرد. مردم عزیز ما فراموش نخواهند کرد که علی دایی در گلزنی قوانین فیزیک را نقض کرد. مردم ما از یاد نخواهند برد که در مقابل گل‌هایی که علی دایی می‌زد کمترین آسیبی که می‌دید، سر باندپیچی شده بود. صورت خون‌آلود علی در اکثر مسابقات شهادت بر جانفشانی او در گل زدن داشت. تا جایی که با دنده شکسته به گلزنی پرداخت و با طحال پاره شده بر تعداد گل‌های زده‌اش، افزود.
کمتر فوتبالیستی را سراغ داریم که در مسابقات از جان خود مایه گذاشته باشد. آرزوی همه ما این بود که این رکورد جابه‌جا نشود و هنوز هم جای امیدواری هست و فوتبال همواره مسائل خود را داشته است. نمی‌شود پیش‌بینی کرد، احتمال دارد در مسابقه بعدی پرتغال در جام ملت‌های اروپا، کریس رکورد را جابه‌جا کند و احتمال هم دارد که در چند مسابقه پیاپی ایشان نتواند گل بزند.
اما اگر در بازی‌های پرتغال غور کنیم همه دست‌ به‌دست هم داده‌اند که کشور پرتغال توسط رونالدو به این مهم دست یابد. درست برعکس ما که فراموش نکرده‌ایم در سال‌های آخر فوتبال علی دایی، برخی از تنگ‌نظران چه جو نامناسبی را ساخته بودند و چگونه جوانان تیم ملی را علیه علی دایی تحریک می‌کردند. هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم مرحوم بلازوویچ با یکی از بازیکنان داشت مشاجره می‌کرد، اتفاقاً برانکو هم به عنوان دستیار در کنارش ایستاده بود، بلازوویچ به آن بازیکن توصیه می‌کرد که به علی دایی در هنگام بازی پاس بدهد و او می‌گفت که این کار را نخواهد کرد، حتی اگر از تیم ملی خط بخورد.
برنامه 90 آن روزها را به یاد بیاورید که چگونه کمر به تخریب علی دایی بسته بود. چه شایعاتی که علیه ایشان ساخته می‌شد؛ اینکه ترکیب تیم ملی را او دیکته می‌کند. اینکه لباس‌های مورد نیاز تیم، توسط تولیدی او تأمین می‌شود. تا کی باید ایشان در تیم ملی باشد. نه تنها آن روز بلکه هنوز هم که هنوز است جایگزین مناسب علی دایی را در تیم ملی کمتر داشته‌ایم اما متأسفانه تنگ‌نظران زاویه را هر روز برای ایشان، تنگ‌تر کردند.
شاید اگر آن روزها ما هم مثل امروز بازیکنان پرتغال؛ از علی آقا حمایت کرده بودیم، تعداد گل‌های ملی او متجاوز از یکصد و بیست گل می‌شد و حالا حالاها نمی‌شد آن را به‌هم ریخت. ولی متأسفانه ما قدرشناسی نکردیم.
یادم هست که یکی از عزیزان‌مان در کشتی می‌توانست با پنجمین حضورش در المپیک، رکورد جدیدی برای ما به ارمغان بیاورد، متأسفانه هر اندازه تلاش کردیم، نشد که نشد. خداوند علی دایی را دوست دارد. اگر رکورد او جابه‌جا شود، توسط کسی است که در فوتبال تکرارناشدنی است. قرن‌ها طول خواهد کشید که مادری کریس رونالدو به جهان هدیه کند. باز اگر رکورد جابه‌جا شد علی دایی افتخار دومی دنیا را خواهد داشت اما اٌف بر ما که شاهد رنج‌های علی دایی در کسب این مقام بودیم و متأسفانه آن را بد جلوه دادیم. اینکه علی دایی به چه تیم‌هایی گل زده و پوشکاش به چه تیم‌هایی؛ یادمان رفته بود که در آسیا بودند افرادی که در قدرت‌های آسیا، گل می‌زدند و در اروپا سری در سرها داشتند. اما هیچ‌وقت نتوانستند به علی دایی و رکورد او نزدیک شوند. جا دارد تقدیر و تشکری بکنم از خداداد عزیزی که بارها و بارها خود در موقعیت گل در داخل هجده قدم بود اما علی دایی را در موقعیت گل قرار داد. در حقیقت علاوه بر جانبازی علی دایی این شاهکار را بایستی ماحصل تلاش جمعی دانست که یکدل و یکزبان فوتبال این مرز و بوم را به بالاترین رنکینگ در آسیا و جهان رساندند. مردم ما همواره قدردان و قدرشناس آنها و علی دایی خواهند بود.



 


Page Generated in 0.0058 sec